پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

انعطاف پذیری و فواید آن

انعطاف پذیری مهارت مهمی برای موفقیت تحصیلی و شغلی است

انعطاف پذیری


انعطاف پذیری یعنی توانایی انطباق با محیط و یکی از مهارت های تفکر است که به استعداد فرد برای انطباق با موقعیت های جدید، بکارگیری و تغییر راهبردها،  مشاهده و درک انواع چالش های موجود در زندگی و استفاده از راهکارهای مختلف اشاره دارد.


برای افزایش انعطاف پذیری از روشهای زیر استفاده کنید:


۱. هوشیاری احساسی.

هوشیاری احساسی و عاطفی در برابر تاثیر تخریب بعضی احساسات از فرد محافظت می کند. به جای اینکه کورکورانه به احساسات خود آسیب برسانید تشخیص دهید چه حسی دارید. با تسلط بر احساسات مراقب باشید از تعادل خارج نشوید و تنش بی جا ایجاد نشود.
 


۲. تسلط بر عکس العملهای ناگهانی

این کار تضمین می کند که مسائل را پر تنش نکنید. تردید را با آرامش تحمل کنید و به جای رفتارهای بی ملاحظه زمانی را صرف تصمیم ها و اقدام ها کنید.
 


۳. خوش بینی

خوش بینی به شما کمک می کند تا انتخاب های مثبت را در مسائل ببینید. در مواقع دشوار به جای تصور بدترین ها با خوش بینی واقع بینانه ای که دارید رویدادها را برای خود تفسیر کنید.
 


۴. تحلیل کلی

این کار به شما تعادل و درک بیشتری می دهد. به جای نگاه کردن به مشکلات از دیدگاهی محدود از تمام زوایا به آنها نگاه کنید.
 


۵. همدلی

اینکار به شما کمک می کند تا روابط سازنده تری ایجاد کنید که هنگام مشکلات از شما حمایت می کنند. احساسات دیگران را درک کنید و آنها را تشخیص دهید. از راه روابط محافظت شده برای خود حمایت اجتماعی ایجاد کنید.
 


۶. خودکفایی

خودکفایی به ایجاد اطمینان به توانایی ها و افزایش اعتماد به نفس کمک می کند. در اثر خودکفایی توانایی های خود را بهتر می شناسید و در مواجه با مشکلات از این تواناییها استفاده می کنید.
 


۷. اقدام

به شما امکان می دهد به جای تکرار اشتباهات راه حل های جدیدی را تجربه و امتحان کنید. مخاطرات مناسبی را در پیش می گیرید و موارد جدید را آزمایش می کنید و شکست را قبول می کنید.

آموختن و اجرا کردن موارد فوق روش مناسبی برای افزایش انعطاف پذیری است.


انعطاف پذیری مهارت مهمی برای موفقیت تحصیلی و شغلی است و برای یک زندگی سالم خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی نیز کاملا مفید زیرا ظرفیت کشف و خلق روشهای جدید را افزایش می دهد. انعطاف پذیری در ارتباطات اجتماعی و عضویت در گروه ها و تیم ها مفید است. افراد گاهی به مقابله با نا امیدی و تغییر دادن توقعات به دلیل تغییرات و شرایط غیر منتظره در روال عادی زندگی،  نیاز دارند، در این شرایط فرد از مهارت انعطاف پذیری استفاده خواهد کرد.


فواید انعطاف پذیری


افراد منعطف به راحتی قادر هستند به خود متکی باشند و خود را با شرایط جدید منطبق سازند.

افراد منعطف به راحتی  قادر به انتقال از یک موقعیت زمانی یا مکانی به موقعیت جدید هستند.

این افراد وقتی در صف انتظار هستند می توانند تا رسیدن نوبت خود صبر کنند و هرگز عجله نمی کنند و زمان را به خوبی مدیریت می کنند.

افراد منعطف وقتی در یک مسابقه یا امتحان شکست می خورند به راحتی قادر به کنار آمدن با احساس نا امیدی خود هستند.

این افراد توانایی دیدن و درک نظرات دیگران نسبت به یک موقعیت را دارند.

 


اما افرادی که انعطاف پذیری اندکی دارند:


در موقعیت های جدید و متفاوت و با تغییرات جدید در شرایط عادی زندگی با مشکلات زیادی مواجه می شوند و در شرایط دشوار مستأصل میشوند.

در موقعیت های جدید تصمیم های نامناسب اتخاذ می کنند و به زودی عصبانی می شوند.

افراد غیر منعطف هنگامی که انتقاد دریافت میکنند عصبانی و نا امید می شوند و به هیچ وجه تحمل توهین را ندارند.

افراد غیر منعطف در درک توقعات متفاوت دیگران مشکل دارند.

این افراد دوست دارند کارها را مشابه روال قبلی که بلد هستند ،انجام دهند.

و به راحتی نمی توانند در برنامه های زندگی خود تغییرات مناسب ایجاد کنند.

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات