پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آسیب های وارده به دلبستگی

آسیب های وارده به دلبستگی آسیب به دلبستگی نوع خاصی از فریب کاری، ترک کرده یا نقص اعتماد است که فرآیند بهبود رابطه را با بن‌بست مواجه می‌سازد. اینها مواردی از ضایعه های ارتباطی هستند که فرضیه های اساسی دلبستگی را درباره راب

آسیب های وارده به دلبستگی

آسیب به دلبستگی نوع خاصی از فریب کاری، ترک کرده یا نقص اعتماد است که فرآیند بهبود رابطه را با بن‌بست مواجه می‌سازد. اینها مواردی از ضایعه های ارتباطی هستند که فرضیه های اساسی دلبستگی را درباره رابطه و اهداف شریک زندگی مورد تردید قرار می‌دهد.

پیمان شکنی

پیمان شکنی اغلب در لحظه حساسی از نیاز یعنی زمانی که کسی آسیب پذیر است و به ارتباط با دیگری نیاز دارد، رخ می دهد. این صدمه باعث می شود که رابطه برای فرد صدمه دیده ناایمن و نامطمئن شود. مثلاً، اگر زنی در حال سقط جنین یا وضع حمل است و شوهرش حضور ندارد یا تلاشی برای بودن در کنار او نمی کند، دلبستگی آسیب می‌بیند.

گاه تنها یک آسیب مطرح است و گاه آسیب‌های متعدد وجود دارد که در طی سال‌ها رخ داده است. میزان آسیب اغلب بستگی به این دارد که فرد آسیب‌ دیده چگونه آن رویداد را تفسیر می کند و چگونه شریک زندگی او در برابر ابزار ناراحتی فرد آسیب دیده پاسخ می‌دهد. اگر همسری که آسیب وارد کرده است، آسیب را انکار کند یا آن را نپذیرد و بی اهمیت جلوه دهد، میزان آسیب بیشتر می‌شود. آسیب وارد بر دلبستگی را بر اساس اهمیت آنها برای دلبستگی و نه بر اساس محتوی شان بهتر می توان درک کرد.

برای مثال در مورد زوجی که هر دو رابطه نامشروع جنسی داشتند، اما تنها یکی از آنها این امر را از نظر دلبستگی ناراحت‌ کننده تفسیر کرد: زن در مورد اینکه شوهرش زیاد کار می‌کرد، عصبانی بود و به او گفت که اگر کارش را کم نکند، پیمان‌شکنی خواهد کرد. شوهر تا دیر وقت کار می کرد، و همسرش به او گفت که او با کسی رابطه نامشروع داشته است. مرد به کار خود ادامه داد و زن نیز روابط خود را داشت. مرد نیز سپس پیمان‌شکنی کرد، ولی این کار را مخفیانه انجام می‌داد.

احساس گناه

زن بدلیل احساس گناه، رابطه نامشروع را متوقف کرد ولی این باعث نشد که شوهر کارش را کمتر کند و زن نیز متوجه پیمان‌شکنی او شد و درست روزی که زن مورد دستبرد قرار گرفته بود شوهرش با کس دیگری بود و در کنار او حضور نداشت. زن در نتیجه پیمان‌شکنی دچار آسیب جدی دلبستگی شد، در حالیکه مرد از بی وفایی او صدمه ای ندیده بود. هر گاه دلبستگی آسیب ببیند، در لحظات خطر یا ارتباط عاطفی، بازگشت های ناگهانی رخ می‌دهد.

به طوری که رابطه خطرناک جلوه می‌کند و آسیب‌های گذشته مانع برقراری ارتباط عاطفی نزدیک می‌شود. آسیب های وارده به دلبستگی از بسیاری لحاظ مانند علایم اختلال استرس متعاقب حادثه ناگوار است و شامل اشتغال های ذهنی و گوش به زنگ بودن ها است.

از آنجایی که آسیب وارده به دلبستگی اثر فراموش نشدنی بر جای می گذارد، نمی توان آن را نادیده گرفت، بلکه باید راجع به آن بحث کرد. در زوج درمانی مبتنی بر عواطف و هیجانات جهت بهبود بخشیدن به آسیب وارده بر دلبستگی هفت گام اساسی مشخص شده است.

۱. فرد آسیب دیده، آسیب و تاثیر آن را به دقت بیان می‌کند.
۲. فرد آسیب‌دیده شرح ماجرا و عواطف و هیجانات را منسجم می سازد و به ترس های و آرزوهای دلبستگی که با وقوع آسیب به همراه بوده است، دست می یابد.
۳. شریک زندگی او اهمیت واقعه را درک می‌کند و از درد و رنج و صدمه ای که همسرش متحمل شده است، مطلع می‌شود.
۴. فرد آسیب دیده به سوی بیان منسجم‌تر آسیب حرکت می‌کند و درصدد است که آن را با پیوندهای دلبستگی مرتبط سازد.
۵. شریک زندگی او مسئولیت را می‌پذیرد و به گونه ای همدلانه ارتباط برقرار می‌کند.
۶. فرد آسیب دیده از به شریک زندگی خود می‌خواهد که جبران کند و تسلی و همدردی نشان دهد.
۷. رویداد یا رویدادهای پیوند دهنده ای وجود دارند، که برای تجربه آسیب رساننده در حکم پادزهر است و رابطه به پناهگاهی بالقوه مطمئن تغییر شکل می یابد.

 گام‌هایی که برای بهبود بخشیدن به آسیب وارده به دلبستگی وجود دارد مانند گامها در زوج درمانی مبتنی بر عواطف و هیجانات اغلب به شکل خطی و متوالی دنبال نمی‌شود، بلکه هر گاه در ایجاد راه حل کامل برای آسیب، اهمیت دارد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات