پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

لبخند زدن

لبخند زدن لبخند، تبسم، خنده و قهقهه یا طنز، به سادگی می تواند دفاعی تاکتیکی باشد که بیمار در برابر احساس به خصوص احساسی دردناک مانند غم به کار می‌بندد. هرچند طنز، دفاعی رشد یافته است، اما همیشه انطباقی نیست.

لبخند زدن

لبخند، تبسم، خنده و قهقهه یا طنز، به سادگی می تواند دفاعی تاکتیکی باشد که بیمار در برابر احساس به خصوص احساسی دردناک مانند غم به کار می‌بندد. هرچند طنز، دفاعی رشد یافته است، اما همیشه انطباقی نیست.

اگر استفاده از طنز موقتی نباشد، یعنی بیمار می خواهد به این از ترتیب فاصله بگیرد و به طور ضمنی از درمانگر هم می‌خواهد این فاصله را حفظ کند. این دفاع ممکن است کاملاً همساز باشد. بیماران اغلب قاطعانه تاکید می‌کنند آنها به پوچی و مسخرگی موضوع می خندند.

برخی از رویکردها عبارت اند از:

• اشاره کردن: به محض گفتن اون حرف، لبخند زدید. جالب اینکه، بیماران اغلب از لبخند زدن خود آگاه نیستند، حتی وقتی در حال لبخندند.
• تردید کردن در دفاع: این موضوع خنده داره؟ یا شما به این موضوع خندیدید، اما به گمانم این موضوع از نظر خودتون هم خیلی خنده نداشت.
• روشن سازی: وقتی به موضوع می خندید و اون رو مسخره و مضحک می دونید، در واقع خودتون رو نسبت به کارهایی که انجام می دید، بی اعتنا می کنید.
• مقابله: آیا چنین موضعی کمک کننده است یا به شما آسیب می‌زند؟
• سد کردن: اگر لبخند نزنید، چه احساساتی درونتون هست که بالا میاد؟ یا به نظر میاد حتی وقتی می خواید جلوی لبخندتون را بگیرید، باز خودش اتفاق میافته، بیاید امتحان کنیم، اگر موافقید گوشه های لبتون رو به طرف پایین نگه دارید و ببینید چه اتفاقی می‌افته.

اگر درمانگر به درستی دفاع بیمار را تشخیص دهد، بیمار گاهی لبخندی می زند انگار که بگوید، مچم را گرفتی. این لبخند از این جهت که برآمده از پیمان درمانی ناهشیار است و نه مقاومت، ظاهری کاملاً متمایز و مشخص دارد. عباس
توصیه می‌کند این لبخند را به چالش نکشید و حتی درباره آن اظهار نظر نکنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات