پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خشم

خشم خشم، هیجانی بنیادین است زیرا انگیزه نهفته در پس این صیانت خود، به هر دو معنای جسمانی و هیجانی، است. کسانی که دچار تعارض درونی شدید برخاسته از خشم اند، از ابراز قاطعانه خود و مرزبندی با دیگران ناتوان اند.

خشم

خشم، هیجانی بنیادین است زیرا انگیزه نهفته در پس این صیانت خود، به هر دو معنای جسمانی و هیجانی، است. کسانی که دچار تعارض درونی شدید برخاسته از خشم اند، از ابراز قاطعانه خود و مرزبندی با دیگران ناتوان اند.

شدت خشم

شدت خشم گستره بسیار وسیعی دارد، از آزردگی خفیف گرفته تا غیظ شدید و گرایش به عمل مرتبط با آن می‌تواند از لحن پر قدرت و محکم یا حالت های چهره در موقع خشونت گرفته تا تکانه های خشونت‌بار، سادیستیک، مرگبار و شکنجه گرانه گسترش یابد. در ISTDP خشم اهمیتی فراوانی دارد، زیرا احساس آزردگی یا خشم در زندگی روزمره از جمله نسبت به درمانگر ممکن است یادآور و محرک احساسات مخلوط از جمله غیظ واکنشی نسبت به اشخاص مرتبط با دلبستگی اولیه باشد که در نتیجه ترومای دلبستگی در ناهشیار محبوس شده اند.

مادام که احساسات در ناهشیار محبوس و مدفون شده باشند، فعال شدگی احساس گناه سبب استقرار دفاع های مخربی می‌شود که بروز نشانه‌های مرضی و خود تخریبی را در پی دارد. از سوی دیگر، تجربه این احساسات مخلوط برانگیخته در درمان، بخش ضروری مکانیزم درمانی ISTDP است. همچون همه عواطف، درمانگر باید خشم واقعی را به درستی درک کند و بتواند آن را از خشم دفاعی متمایز نماید.

ناکامی در به کارگیری دقیق این مهارت ممکن است به بن بست درمانی و یا وخیم تر شدن نشانه های مرضی بیانجامد. وقتی بیمار احساس خشم می‌کند بهتر است از او بخواهیم به وضوح به هدف و موضوع خشم اشاره کند. پاسخ‌های بیمار به این پرسش اغلب ممکن است درمانگر را متعجب کند. خشم به خود ماهیتی دفاعی دارد، چنانکه در مدخل حمله به خود توصیف شده است.

درمانگر: وقتی بهش فکر می کنید که سرتون فریاد کشید، همین الان این فکر چه حسی بهتون میده؟
 بیمار: خشم.
 درمانگر: از کی؟
 بیمار: از خودم!
 درمانگر: واقعاً! اون سر شما داد زده و شما از خودتون عصبانی هستید؟
 بیمار: کار درستی نکردم وسط حرفش پریدم.
درمانگر: می بینید چطور شروع می‌کنید به سرزنش خودتون؟ شاید این راهیه برای نادیده گرفتن احساساتی که به اون دارید....

 چرا که در مدخل دفاع های همساز آمده است، اگر خشم نسبت به سیستم تخریبگر به دقت از خشم نسبت به کلیت خود تفکیک شود، یکی از نشانه‌های انطباقی مهمی است که از ناهمساز شدن دفاع ها حکایت می‌کند. نکته دیگر آن که خشم نسبت به طبقات گسترده مردها، ایدئولوژی‌ها سوسیالیزم، یا نهادهای اجتماعی وال استریت عموماً با احساسات مخلوط مرتبط با دلبستگی های اولیه همراه نیست. در زندگی این گونه خشم انتزاعی ممکن است هم مفید باشد هم مخرب، اما اگر بیمار با هدف کنار گذاردن دیگر احساساتش بر این خشم تمرکز کند، پای نوعی مقاومت در میان است.

در مواجهه با خشم خطر دیگری در کمین است و آن این که بیشتر بیماران هیجان خشم را با رفتار خشمگینانه فریاد زدن یا پرخاشگری یکی می‌گیرند. این خلط نادرست احساس یا تکانه با رفتار باید روشن شود تا ISTDP به درستی پیش برود. حتی هنگامی هم که بیمار به لحاظ عقلی این تمایز را به روشنی در می‌یابد، ممکن است هنگام فعال شدن مقاومت این روشنی ناپدید و این تمایز فراموش شود. این موضوع در بیمارانی که در دنیای مذهبی شان فکر و عمل یکی است عملیاتی است شاید مشکل ساز باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات