پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تعارض

تعارض جز در مواردی که در متن تصریح شده باشد، اصطلاح تعارض آن گونه که در ISTDP به کار می‌رود، اشاره دارد به تعارض درون روانی، بین تعارض بین شخصی. مشخصاً، این اصطلاح اشاره دارد به تعارض روان پویشی یعنی تعارض میان نیروهای درو

تعارض

جز در مواردی که در متن تصریح شده باشد، اصطلاح تعارض آن گونه که در ISTDP به کار می‌رود، اشاره دارد به تعارض درون روانی، بین تعارض بین شخصی. مشخصاً، این اصطلاح اشاره دارد به تعارض روان پویشی یعنی تعارض میان نیروهای درون روان.

وقتی از نیروهای پویا در تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرند، نتیجه آن تعارض روان پویشی خواهد بود. در ISTDP دست کم به سه نوع تعارض روان پویشی پرداخته می‌شود. نخستین آنها، به گفته مالان، در روان پویشی و احتمالاً دیگر انواع روان درمانی عمومیت دارد. دومین و به ویژه سومین نوع تعارض بیشتر مختص  فراروان شناسی ISTDP  است.

توصیف این سه نوع به ترتیب بدین شرح است:

۱. برخی احساسات یا تکانه ها، اضطراب برمی‌انگیزند و اضطراب هم به اجتناب می انجامد. در این وضعیت گفته می‌شود آن احساس یا تکانه ماهیتی متعارض دارد، گرچه در واقع تعارض میان احساسی است که شخص را به یک سو سوق می دهد مثلا به سوی عمل معین و اضطرابی که او را به سوی دیگر می کشد. افکار و احساسات و رفتارهایی که اشخاص به کار می‌گیرند تا از احساسات متعارض اجتناب کنند به دفاع موسوم اند؛ همه این عناصر در مثلث تعارض مالان به تصویر کشیده شده است.

۲. روابط، به ویژه روابط نزدیک، احساسات مخلوط پدید می‌آورند، یعنی مخلوطی متعارض از احساسات مثبت مانند عشق و احساسات منفی مانند خشم. تعارض میان این احساسات نیز به بروز اضطراب می‌انجامد. احساسات انتقالی مخلوط که نسبت به درمانگر برانگیخته می شود و اضطراب ناشی از آن و مقاومت در برابر نزدیکی هیجانی، همگی عناصر محوری ISTDP هستند.

۳. همانگونه که در مدخل نظریه ساختاری توصیف شده است بیماران دارای دو سیستم درونی هستند که با یکدیگر در تعارض اند: 

• بخش سازنده که معطوف است به رشد و تمامیت و در درمان در قالب پیمان درمانی ناهشیار نمایان می‌شود.
• بخش تخریبگر که معطوف است به خود تخریبی و اغلب خودتنبیهی و در درمان به شکل مقاومت ظهور می‌کند.

همه انواع تعارض، سبب برانگیختگی اضطراب و آن نیز باعث راه‌اندازی دفاع ها می شود؛ تنها زمانی که اضطراب و دفاع‌ها زیان بار و آسیب‌رسان هستند، تعارض روان پویشی بیماری‌زا خواهد بود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات