پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کلمات سربسته / در لفافه سخن گفتن

کلمات سربسته / در لفافه سخن گفتن دوانلو در تعریف کلمات سربسته می‌گوید این راهی بسیار معمول در طفره رفتن از اظهار خشم است. به نظر می‌رسد او بی آنکه تعریف دقیقی از کلمات سربسته یا کلمات تخصصی ارائه دهد، با هر دو به یک شیوه ب

کلمات سربسته / در لفافه سخن گفتن

دوانلو در تعریف کلمات سربسته می‌گوید این راهی بسیار معمول در طفره رفتن از اظهار خشم است. به نظر می‌رسد او بی آنکه تعریف دقیقی از کلمات سربسته یا کلمات تخصصی ارائه دهد، با هر دو به یک شیوه برخورد می‌کند و آنها را راهی برای اجتناب از بیان مستقیم به درونیات بیمار به شمار می آورد.

راه های رایج طفره رفتن

یکی از راه های رایج طفره رفتن از اظهار خشم به کارگیری کلمات ملایم تر، مانند اذیت شدن، رنجیدن، دلخور شدن یا ناراحت شدن است. دوانلو، در مثال هایش بر تندترین کلمه ای که بیمار در جلسه به کار برده تاکید می‌کند و در جهت تجربه فیزیولوژیک آن احساس، فشار می‌آورد. این ناراحتی را چه طور تجربه می‌کنید یا احتمالا به ویژه هنگامی که بیمار با خونسردی و محترمانه می‌گوید اذیت شدم فقط یک کلمه است و به من نمیگه چطور احساساتتون رو تجربه کردید.

او صرفاً با توجه به آنچه در درمان گذشته، یعنی پس از آن که بیمار از کلمه ای تندتر استفاده کرده است، به این دفاع اشاره می‌کند؛ مثلاً، پس به جای گفتن اینکه خشمگینم، ناراحت شدم. او همچنین تذکر می‌دهد که خشم پوششی است برای غیظ مرگبار. افزون بر این، بیماران احساس خشم را با توصیف پریشانی می‌پوشانند: ناراحت شدن، اذیت شدن، برخوردن، تحقیر شدن، خجالت کشیدن. یک روش این است که این کلمات را نادیده بگیریم و کنار بزنیم یا با اعمال فشار از آنها رد شویم، مثلاً، با گفتن اجازه بدید ببینیم چه احساسی دارید.

فردریکسن توصیه می کند با عباراتی این چنین محرک را از احساس جدا کنیم: بله، او شما رو تحقیر کرد. اما شما چه احساسی به او دارید برای اینکه تحقیرتون کرد؟ راه دیگر این است که با آن به منزله نوعی ابهام یا حمله به خود مثلاً خجالت به جای عصبانیت برخورد کنیم. گاه بیمار اضطراب را به جای خشم توصیه می‌کند؛

مثلاً عصبی شدم یا کلافه شدم. پاسخ‌های احتمالی:

• عصبی شدن یه احساسه. دیگه چه احساسی به او دارید؟
• بله، احساس آزردگی و رنجش شما رو عصبی می کنه. اما این رنجش رو چطور حس می کنید؟
دوانلو نوع کلمه سردرگمی/گیجی را نوعی کلمه سربسته به شمار می آورد. به فرض آنکه مقصود بیمار از این اصطلاح، اغتشاش ذهنی ناشی از آشفتگی شناختی - ادراکی نباشد، این واژه را می‌توان نمونه‌ای از عقلانی سازی دانست. برخی پاسخ‌های احتمالی:
• گیج شدن به فکر شما مربوط میشه. احساس تون چیه؟
غیرکلامی بارز در این وضعیت عبارت اند از:
• اجتناب بیشتر از تماس چشمی؛
• کند شدن تعامل با درمانگر افزایش نشخوار فکری درون احساس درونی بیمار و درمانگر؛
• افزایش نشخوار فکر درونی.

احساس درونی بیمار و درمانگر به هر دو می گوید که بیمار در حال کنده شدن از جلسه درمان است. عباس نیز اشاره می‌کند که درمانگر با توجه به واکنش‌های عاطفی درونی خود به کناره‌گیری بیمار می تواند میزان تبادل تبلور مقاومت در انتقال را ارزیابی کند. اگر استعاره تبلور را به معنای لفظی آن تعبیر کنیم، ممکن است گمراه شویم.

برخلاف تبلور در شیمی که نوعی مرحله گذار سریع از یک حالت از ماده به حالت دیگری است که کیفیتی یکسره متفاوت دارد، تبلور در ISTDP در قالب یک پیوستار رخ می‌دهد. چنانکه عباس هم تاکید کرده، میزان تبلور راهنمای ارزشمندی است برای تعیین به کارگیری آن آمیزه مناسبی از فشار، روشن سازی و چالش در CDS.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات