پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

انسانیت چیست

انسانیت چیست؟ تعریف لغوی انسانیت: لغت‌نامه دهخدا انسانیت . [ اِ نی ی َ ] (ع مص جعلی ، اِ مص ) مردمی . آدمیت . (یادداشت مؤلف ). || تربیت و اخلاق نیک که از مشخصات انسان است . (فرهنگ فارسی معین ). مردمی و مروت و تمدن و تربی

انسانیت چیست؟

تعریف لغوی انسانیت:

لغت‌نامه دهخدا

انسانیت . [ اِ نی ی َ ] (ع مص جعلی ، اِ مص ) مردمی . آدمیت . (یادداشت مؤلف ). || تربیت و اخلاق نیک که از مشخصات انسان است . (فرهنگ فارسی معین ). مردمی و مروت و تمدن و تربیت و ملایمت و خوش خلقی و ادب . (ناظم الاطباء). - بی انسانیت ؛ بی تربیت و بی ادب . (ناظم الاطباء

تعریف علمی انسانیت:

مکتب انسان‌گرا در روانشناسی و مکتب اومانیسم قائل به اصالت انسان هستند و هیچ موجود  را برتر از انسان و هیچ مفهومی را برتر از انسانیت نمی دانند.

تعریف کاربردی انسانیت:
 منظور از انسانیت در این بحث علمی رعایت حقوق بشر، احترام، استقلال، آزادی، مهربانی و پیشگیری از ایجاد آسیبهای جسمی ، روانی و اجتماعی در گونه انسان است.

انسانیت یکی از اصول زندگی است یعنی اگر رعایت نشود بقاء فرد یا گونه انسان در مخاطره خواهد بود.
سایر اصول زندگی:
تعادل
تکامل
خلاقیت

انسانیت موثرترین روش معنویت نیز هست. با انسانیت می توان بهترین معنی را برای زندگی ایجاد کرد. در زندگی بدون معنی تعیین اهداف کلان مشکل شده و پوچگرایی که برای سلامتی مضر است غالب خواهد شد.

داشتن صفت انسانیت یکی از مهم ترین ابعاد انسان بودن می باشد که در حقیقت مجزا از بُعد مادی همه انسانها است و بیشتر در آن جنبه های اخلاقی و معنوی انسان مد نظر است که بخش اعظم آن اکتسابی می باشد، بنابر این می توان گفت اگر چه انسان ها از لحاظ زیست شناسی و فیزیکی با یکدیگر برابر هستند اما چیزی که آنها را از هم متمایز می کند همین امور اکتسابی می باشد که شامل مسائل روحی و روانی، فکری است

انسانیت می تواند یکی از علل خلقت انسان نیز باشد. 

انسان خلق شد تا انسانیت را نشان دهد!!!

 روان‌شناسی انسان‌گرایانه

"انسان‌گرایی" مکتبی در  روان‎شناسی  است. انسان‌گرایان و هستی‌گرایان هر دو به معنی زندگانی می‌اندیشند. خودآگاهی در مرکز جست‌وجوی انسان‌گرایان برای پیدا کردن معنای زندگی قرار دارد. اصطلاح انسان‌گرایی معنی‌های بسیار و تاریخچه‌ای طولانی دارد. نظریهٔ انسان‌گرایی در دهه‌های ۱۹۶۰-۱۹۵۰ و در پاسخ به روان‎کاوی و الگوهای رفتارگرایی، به نیروی سوم روان‎شناسی آمریکا تبدیل شد. روان‎کاوی انسان را اسیر تعارض‌های ناهشیار می‌داند و رفتارگرایی بر این باور است که انسان به واسطهٔ محیط شکل می‌گیرد. اما انسان‌گرایی، انسان و خودآگاهی را در مرکز توجه می‌داند و باور دارد که اشخاص حق آزادی، خودشکوفایی و رفتار اخلاقی دارند.

واژه‌های کلیدی در ادبیات روانشناسان انسان‌گرا:

  • اراده‌ی آزاد
  • خودآگاهی
  • رشد و کمال
  • خودشکوفایی
  • رفتار اخلاقی
  • خلاقیت
  • توانمندی‌های بالقوه و بالفعل انسانی

ماهیت انسان در نظریه های روانشناسی انسان‌گرا

با توجه به اینکه روانشناسان متعددی در حوزه‌ روانشناسی انسان گرایانه فعالیت کرده‌اند و نظریه‌های متفاوت و متنوعی هم ارائه کرده‌اند، نمی‌توان یک پروفایل یکسان در مورد ماهیت انسان را به همه‌ آنها نسبت داد.

روانشناسی انسان‌گرا، الزاماً بر اراده‌ مطلقاً آزاد اصرار نمی‌کند. اما معتقد است مکاتب گذشته، سهم جبر را بیش از آنچه که باید در نظر گرفته‌اند.
همچنانکه نقش وراثت را انکار نمی‌کند. اما برای تربیت سهم بیشتری قائل می‌شود.
ویژگی‌ها و صفات فراگیر میان انسان‌ها را هم می‌پذیرد. اما بر این باور است که هر کس می‌تواند تا حد زیادی خود را از دیگران متمایز کند. به شرط آنکه برای رشد و خودشکوفایی تلاش کند.
در کل، می‌توان روانشناسی انسان گرا را به عنوان مکتبی در نظر گرفت که نسبت به انسان، خوش‌بین است.

دانشمندان مطرح در روانشناسی انسان‌گرا:

گوردون آلپورت، 
آبراهام مزلو، 
کارل راجرز 
ویکتور فرانکل 
را جزو مطرح‌ترین روانشناسان انسان‌گرا در نظر می‌گیرند؛ اگر چه بسیاری از روانشناسان معاصر و متأخر دیگر را هم می‌توان در این مکتب طبقه‌بندی کرد.

آیا دین تابع انسانیت است یا انسانیت تابع دین؟

دین برای توسعه انسانیت نازل شده است بنابراین با انسانیت می توان دین را راستی آزمایی کرد.

انسانیت بدون دین چگونه است؟

انسانیت با دین ضمانت اجرایی بیشتری خواهد داشت.

دین بدون انسانیت چگونه است؟

دین بدون انسانیت چیزی جز توحش نیست.

در انسانیت چه تناقض هایی وجود دارد؟

وقتی بین منافع دو نفر مجبور به انتخاب هستیم به نظر می رسد مجبوریم انسانیت را نادیده بگیریم.

این تناقض با ایجاد قوانین مدنی و ابلاغ آنها قابل حل است.

انواع انسانیت:

۱. انسانیت لائیک

پیش فرض این نوع رد خدای متافیزیکی و دین است. 

۲. انسانیت دینی

پیش فرض این نوع پذیرش دین است.

۳. انسانیت قانونی

رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی 

۴. انسانیت علمی

روان‌شناسی و رواندرمانی انسان‌گرا

مزاحمین و موانع انسانیت :

۱. اختلالات روانی خصوصا: سایکوپاتی
خودشیفته گی
عیاشی

۲. نیهیلیسم
۳. ماکیاولیسم 
۴. مذاهب مهاجم
۵. دیکتاتوری 
۶. توتالیتریسم

 تاثیر انسانیت بر سلامتی

انسان دوستان سالمتر هستند و به دیگران استرس نمی دهند.

انسانیت با معنی دادن به زندگی باعث افزایش اعتماد بنفس می شود.

انسانیت اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

انسان‌گرا ها با احترام به دیگران نیازهای اجتماعی دیگران را تامین می کنند.

انسان‌گرا خشم را کنترل می کنند و مانع آسیب های ناشی از آن می شوند.

انسان گراها حقوق دیگران رعایت می کنند.

انسان‌گراها مسئولیت پذیر بوده و وجدان رشد یافته ای دارند.

انسان‌گرایی انگیزه همکاری و کار تیمی را افزایش می دهد.

 جنگی بزرگ و واقعی بین دو گرایش وجود دارد که ملیونها انسان را نیز به ناحق کشته است جنگی بین:
انسانیت و حیوانیت 
مهربانی و بی رحمی
توحش و تمدن
احترام و تحقیر 
صداقت و فریب
خرافات و منطق
سفسطه و فلسفه
جهل و دانایی

حال بهتر است بر مهاجمین به ساحت انسانیت چه اسمی گذاشت ؟

دشمن یا مانع یا مزاحم یا ...

Importance of humanity

The most important religion is humanity.

Published:  August 16, 2014 16:39By Anju Chhatwani
  

Religion is a broad entity that should add some higher purpose to one’s life and keep you grounded. It is not just a set of rules and teachings that you must devote your life to. It’s what you take from any religion that’s important. All religions give the teachings of love, peace and unity. It should be something to believe in, and not just something to define our very actions and thoughts. The most important requirement is peace. Where there is peace there is abundance.
For me the most important religion is humanity - just being a good human being defines you everywhere. All that you need to work upon is being helpful to the needy at all times and every place. Being loving and caring towards all living beings even plants and animals, and above all to understand another person’s problem and realise the situations they are in and be considerate.

Humanity means caring for and helping others whenever and wherever possible. Humanity means helping others at times when they need that help the most, humanity means forgetting our selfish interests at times when others need our help. Humanity means extending unconditional love to each and every living being on Earth.
If eating and having fun is only what we are born to do then we should keep one thing in mind; even animals can do this. One does not need a hefty bank account to contribute towards humanitarian activities. Paying our domestic help fairly is also humanity. Lifting the heavy bag for an old woman is humanity, helping a disabled person to cross the road is humanity, helping your mum in chores is humanity; in fact helping anyone who is in need is humanity.
As soon as we understand the importance of humanity in day to day life, the purpose for which we are on Earth is automatically fulfilled.

اومانیسم

اومانیسم، دیگر به معناى یک جنبش نیست، بلکه عبارت است از: «یک شیوه فکرى و حالتى روحى که شخصیت انسان و شکوفایى کامل او را بر همه چیز مقدم مى شمارد و نیز عمل موافق با این حالت و شیوه فکر.» به عبارت دیگر، اومانیسم - طبق تعریفى که اومانیست ها ارائه مى دهند - یعنى: اندیشیدن و عمل کردن با آگاهى و تاکید بر حیثیت انسانى و کوشیدن براى دستیابى به انسانیت اصیل. در واقع، این معناى از اومانیسم است که یکى از مبانى و زیرساختهاى دنیاى جدید به شمار مى آید و در بسیارى از فلسفه ها و افکار و مکاتب پس از رنسانس تا به امروز وجود داشته است. هر چند که ظهور و بروز آن در برخى مکاتب فلسفى و سیاسى، نظیر پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم، پرسونالیسم، مارکسیسم و لیبرالیسم بیشتر بوده است. این شیوه اندیشه که «انسان » را محور توجه خود قرار مى دهد، از رنسانس به این سو منشا تحولات و تغییرات فراوان در مقوله هاى گوناگون زندگى و تمدن مردم باختر زمین شده است؛ به طورى که انسان گرایى را باید از مهمترین شالوده هاى تفکر جدید غرب و اندیشه مدرنیسم به شمار آورد. 


رفتار انسانی شامل موارد زیر است:

۱. پیشگیری از ایجاد آسیبهای جسمی، روانی و اجتماعی در گونه انسان(مهمترین عامل).
۲. صداقت
۳. رعایت استقلال 
۴. رازداری
۵. رعایت صلاحیت خود و دیگران
۶. عدالت
۷.  تلاش برای تفکر علمی
۸. احترام
۹. مقایسه نکردن
۱۰. کمک و همکاری 
۱۱. فداکاری در صورت لزوم



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات