پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

همه چیز در مورد حسادت

همه چیز در مورد حسادت  حسادت هیجان ناخوشایندی است که به دلیل خوشحالی یا موفقیت‌ دیگران ایجاد می شود T حسادت یک هیجان ثانویه است یعنی در زمان تولد وجود ندارد و بعد از استقرار زبان در اثر ترکیب یک فکر منفی و خشم یا نفرت ایجا

همه چیز در مورد حسادت 

حسادت هیجان ناخوشایندی است که به دلیل خوشحالی یا موفقیت‌ دیگران ایجاد می شود T حسادت یک هیجان ثانویه است یعنی در زمان تولد وجود ندارد و بعد از استقرار زبان در اثر ترکیب یک فکر منفی و خشم یا نفرت ایجاد می شود. حسادت ترکیبی از خشم یا نفرت با غم است.

فکر منفی معمولا به دو شکل اساسی است:
۱. حق او نبود.
۲. حق من بود.

بنابر این در ایجاد حسادت طرحواره استحقاق نقش اساسی دارد و به همین علت حسادت در خودشیفتگی جزء معیارهای اصلی است.

حسادت چنان مخرب است که منابع دینی چنین گفته اند:

من شر حاسدا اذا حسد
از شر حسود به خدا پناه می برم وقتی حسادت می کند( فلق ۵).

حسادت یکی از عوامل اصلی جرم و جنایت و توحش و تهدید کننده جدی انسانیت است.

ملیونها انسان قربانی فیزیکی یا روانی حسادت خود یا دیگران بوده اند.

حسادت بیش از آنکه ژنتیکی باشد آموخته می شود بنابراین با اصلاح روشهای تربیتی به خوبی کاهش می یابد.

حسادت می تواند یک مکانیزم دفاعی در برابر هیجان غم باشد:
هیجان نفرت در حسادت مانع غم می شود.

حسادت گاهی از ترکیب غم و خشم ایجاد می شود

حسادت احساس سرخوردگی است که در شخصی که حسادت می‌ورزد، قابل تشخیص است به این صورت که حسود می‌گوید: «من خوب نیستم». بسیاری، نه همه، بر این باورند که حسادت شامل میلی است به اینکه گفته شود: «من خوب نیستم و البته رقیب هم خوب نیست». حسادت در بسیاری از موارد علامت یا نمونه‌ای از تمایل انسان است به مقایسه کردن رفاه یا خوشی خود نسبت به دیگری یا دیگران. با در نظر گرفتن اینکه از نظر او یا دیگران «خوب بودن»، چگونه تعریف شود. تعریف مؤثر از حسادت این است که: «حسادت، دردی است نسبت به خوشبختی دیگران» و از منظر هیجان‌رفتار، غم و خشمی است نسبت به اهدافی که دیگران دست یافته‌اند و فرد حسود به آن دست نیافته‌است..

حسادت ناشی خطای شناختی مقایسه غیرمنصفانه است.
متاسفانه حسادت گاهی هیجان خوشایندی است که ایجاد انگیزه برای رقابت می کند.

حسادت برای رقابت ایجاد و تکامل یافته است بنابراین نوع خفیف آن می تواند مفید باشد ولی انواع متوسط و شدید آن بسیار مخرب هستند. 
حسودی نشانه ضعف و ناتوانی در افراد است، در واقع افراد بسیاری هستند که تنها به دلیل ضعف و ناتوانی که دارند به دیگران  حسادت می ورزند. آدم حسود به راحتی قابل شناسایی است و به دلیل تغییرات رفتاری او، می توان وی را شناخت.

حسادت می تواند در حوزه امور مادی و غیر مادی بوده و در بسیاری مواقع زمانی پیش می آید که فرد احساس کرده که آن چه دارد کمتر از آن چه حقش است، می باشد. بنابراین اگر فردی دیگر دارای آن باشد، دچار این حس می شود.

به طور کلی وقتی انسان به چیزی که دیگری دارد حسادت می کند ، یعنی آن چیز برایش بسیار ارزشمند بوده و می خواهد او نیز داشته باشد . به طور مثال می توان گفت افرادی که حوصله کار با رایانه را ندارند ، به کسانی که این کار را انجام می دهند ، حسادت خواهند کرد .
همانطور که گفتیم حسادت یک حس آزار دهنده می باشد که باید آن را مهار کرد ، در غیر اینصورت نه تنها فرد مورد آزار و اذیت قرار می گیرد بلکه حس بی ارزشی به خود پیدا می کند . در نتیجه باید ریشه های حس حسادت را پیدا کرده و همچنین آن را درمان کرد .

تعریف حسادت از دیدگاه جامعه شناسی

حسادت یک احساس پیچیده است، احساسی که معمولا با حس های دیگری مثل رنجش، خشم، خصومت و اوقات تلخی همراه است، همه افراد در موقعیت های مختلفی از زندگی دچار حسادت می شوند. اما گاهی این حس افزایش یافته و تاثیرات منفی بر فرد و زندگی وی می گذارد.

به طور کلی حسادت یک حس منفی است و نباید آن را با غبطه اشتباه گرفت. دلیل اصلی حس حسادت کمبود های فرد در زندگی می باشد . زمانی که فرد خود را با دیگران مقایسه کند بی شک با یک تفاوت کوچک در ظاهر و یا حتی موقعیت فرد حس حسادت در او برانگیخته خواهد شد . اگر چه گاهی حسادت در رابطه دو نفره افراد هم به وجود می آید.

برخی از افراد پس از آنکه به دیگران حسودی کردند ، در صدد رفع کمبود خود برمی آیند . گاهی ممکن است این کمبود حل شود و گاهی دیگر نیز این کمبود پابرجا باقی خواهد ماند . افراد اینگونه نه تنها خودشان را اذیت می کنند بلکه ممکن است باعث آزار و اذیت دیگران نیز شوند .
در این مواقع فرد باید اینگونه فکر کند که اگر این فرد کمبود داشته باشد ممکن است برای رفع این کمبود ها از من درخواست کمک کند ، پس همان بهتر که هیچ کمبودی ندارد . با خود بگویید که موفقیت او شاید در زندگی من مفید نباشد اما مهم این است که ضرری نیز به من نمی رساند .
در واقع این استدلال بسیار با ارزش است که باید همه آن را سرلوحه زندگی خود کنند ، باید خود را قانع کنید که اگر دوستان ، آشنایان و یا اقوام نزدیک ما وضعشان بهتر باشد ، نه تنها به ما ضرری نمی رسد بلکه ممکن سود اندکی نیز داشته باشند

پیشگیری از حسادت دیگران 

از آنجایی که حسادت دیگران می تواند برای شما آسیب های متعددی ایجاد کند لذا با رعایت موارد زیر می توانید بروز حسادت آتی او را کاهش دهید:

۱. مشورت با فرد حسود و دخالت دادن او در تصمیم گیری ها.
۲. احترام به فرد حسود. 
۳. کمک کردن به فرد حسود صرفا وقتی درخواست کمک می کند.
۴. قطع ارتباط با حسودی که حالت سمی و مخرب دارد.
۵. در غیاب او نکات مثبت او را بیان کنید.
۶. در جمع از نکات قوت و لذت ها و موفقیت های خود نگویید. 
۷. فخرفروشی نکنید.
۸. گاهی شکسته نفسی کنید.
۹. حسادت خودتان را کنترل و درمان کنید.
۱۰. گاهی با فرد حسود همدلی کنید.

درمان حسادت

برای کاهش یا حذف حسادت فعلی می توان از روشهای زیر استفاده کرد:

۱. درمان شناختی جهت از بین بردن خطاهای شناختی خصوصا خطای مقایسه.
۳. روانکاوی و اصلاح خاطرات سرکوب شده.
۴. رفتاردرمانی و شکستن الگوهای رفتاری ناشی از حسادت.
۵. آموزش مهارت تنظیم هیجان.
۶. درمان فلسفی وجودی و آشنا شدن با اصول و ابعاد زندگی و مضرات حسادت.
۷. تقویت اعتماد بنفس
۸. افزایش واقع بینی
۹. تقویت انسانیت
۱۰.  رعایت حقوق بشر

حسادت با هیچ دارویی کاهش نمی یابد‌



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات