پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سایبرسایکولوژی و آسیب های مرتبط با آن

سایبرسایکولوژی و آسیب های مرتبط با آن رفتار مردان و زنان در فضای مجازی متفاوت است. اهداف و انگیزه های آنها متفاوت است و این منجر به تفاوت در محصولاتی که استفاده می کنند و نحوه تعامل آنها با سبک های مختلف طراحی می شود.

سایبرسایکولوژی و آسیب های مرتبط با آن

رفتار مردان و زنان در فضای مجازی متفاوت است. اهداف و انگیزه های آنها متفاوت است و این منجر به تفاوت در محصولاتی که استفاده می کنند و نحوه تعامل آنها با سبک های مختلف طراحی می شود.

 مطالعات نشان داده است که به طور کلی مردان و زنان از اینترنت به روش های مختلف و با اهداف متفاوت استفاده می کنند. مردان از اینترنت در درجه اول برای اوقات فراغت و سرگرمی استفاده می کنند در حالی که زنان از آن برای ارتباط و کمک آموزشی استفاده می کنند. آمارها نشان می‌دهد که فعالیت‌های آنلاین مردان و زنان تقریباً مشابه است، اما اگر کمی عمیق‌تر شوید، تفاوت‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد.

41 درصد از زنان ایالات متحده از Pinterest استفاده می کنند در حالی که تنها 16 درصد از مردان ایالات متحده از همان پلت فرم استفاده می کنند. 39 درصد از زنان ایالات متحده از اینستاگرام استفاده می کنند در حالی که این رقم برای مردان تنها 30 درصد است. 74 درصد از زنان آمریکایی از فیس بوک استفاده می کنند در مقابل 62 درصد از مردان آمریکایی.

نحوه تعامل مردان و زنان

مهمتر از آن، نحوه تعامل مردان و زنان در سایت هایی مانند اینستاگرام اساساً متفاوت است. به عنوان مثال، مردان اغلب با لایک کردن پست آنها با سایر کاربران ارتباط برقرار می کنند، در حالی که زنان بیشتر در مورد پست 15.4٪ نظر می دهند. اما، حتی از نظر نظرات، نامزدی بسیار متعارف است: «خیلی ناز!»، «زیبا»، «شگفت‌انگیز». مردها بیشتر از یک مرد ایمیلی را از طرف خانم ها باز می کنند. بنابراین منطقی است که ایمیل های حضوری خود را از یک حساب زن ارسال کنید. اگر باور ندارید فقط دو اکانت راه اندازی کنید و a/b این را تست کنید.

صرف نظر از ماهیت ارتباط، چندین مطالعه نشان داده است که زنان بیشتر از مردان به صورت آنلاین ارتباط برقرار می کنند. این بزرگترین تفاوت بین این دو جنس از نظر ما آنلاین است یک تفاوت مهم بین مردان و زنان به انگیزه آنها برای فعالیت آنلاین بازمی گردد. مردان سودمندتر هستند (آنها می خواهند کاری را انجام دهند) در حالی که زنان بیشتر لذت طلب هستند (آنها می خواهند از این روند لذت ببرند).

اگر اگر می‌خواهید کاربران مرد را جذب کنید، باید به آنها ماموریت بدهید و کوتاه‌ترین مسیر را از اولین تعامل تا خرید به آنها ارائه دهید. در مورد زنان، آنها باید دلیل این مأموریت را درک کنند، بنابراین شما باید سفری را به آنها ارائه دهید و تأیید واضحی را به آنها ارائه دهید که در حال پیشرفت هستند. مردان به سادگی در انجام چند کار مهارت ندارند. اگر گزینه ها یا وظایف زیادی به آنها بدهید، آنها را از دست خواهید داد. اگر زنان را با گزینه ها و مسیرهای بیشتری معرفی کنید، احتمال اینکه آنها درگیر شوند بیشتر است. زنان بیشتر احتمال دارد مسیرهایی را دنبال کنند که اهمیت سفر را نشان می دهد، در حالی که مردان تمایل بیشتری به دنبال کردن مسیرهایی دارند که آنها را از ابتدا تا انتها در سریع ترین زمان ممکن برساند. مردان به سمت تابلوهای رهبران و سناریوهای رقابتی منحرف می شوند، زنان دوست دارند نشان هایی را جمع آوری کنند که موفقیت آنها را تشخیص دهد. زنان دوست دارند احساس کنند در حال پیشرفت هستند در حالی که مردان دوست دارند به پایان برسند. کاربران بیشتر شبیه آواتارهای خود می شوند و ویژگی های مرتبط با آواتارهای خود را به خود می گیرند. آنها این کار را به منظور ارائه یک خود آنلاین انجام می دهند.

مردان و زنان به دیدن آواتارهای بسیار متفاوت در بسیاری از پلتفرم‌های اپلیکیشن عادت دارند. مراقب باشید که با انتخاب آواتارها تفاوت ها را تقویت نکنید. برای مثال، در بسیاری از بازی‌ها، آواتارهای زن به شیوه‌ای بسیار جنسی‌شده ارائه می‌شوند. وقتی همچنین در نظر بگیریم که طراحان بازی عمدتاً مرد هستند، واضح است که بسیاری از این طراحان برای هر دو جنس طراحی نمی‌کنند. مردان تمایل بیشتری به استفاده از رایانه دارند و نگرش مطلوب تری نسبت به رایانه دارند. همچنین پیشنهاد می‌شود که فرهنگ اینترنتی که توسط مردان توسعه یافته است، خصومت و آزار را تحمل می‌کند، اشکال ارتباطی که برای زنان آزاردهنده و بیگانه است. تفاوت های زبانی بین زن و مرد نیز ممکن است بر استفاده از اینترنت تأثیر بگذارد. استفاده آسیب‌شناسانه از اینترنت ممکن است برخی از تفاوت‌های جنسیتی را در استفاده از اینترنت ایجاد کند. کاربران اجباری اینترنت به احتمال زیاد مرد هستند.

مشخص شده است که بازی‌های اینترنتی، مانند سیاه چال‌ها یا ابعاد چند کاربر، کانالی هستند که به طور گسترده توسط سوءاستفاده‌کنندگان اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، و مطالعات نشان داده‌اند که مردان بر آن تسلط دارند. تجزیه و تحلیل محتوای 200 پست از مردان و 200 پست از زنان، با موضوع «آیا اینترنت زندگی شما را تغییر داده است» که توسط یک وب‌سایت خبری دعوت شده بود، برای بررسی بیشتر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد پست‌های زنان بیشتر ذکر شده است، دوستان جدیدی پیدا کرده‌اند یا با شریک زندگی خود ملاقات کرده‌اند، دوستی‌های قدیمی‌تری را تجدید کرده‌اند، به اطلاعات و توصیه‌هایی دسترسی پیدا کرده‌اند، مطالعه آنلاین داشته‌اند، و حتی برای خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید و خرید آنلاین، مردانی، مسافرتی داشته‌اند. ، اثرات مثبت اجتماعی-سیاسی، و جنبه های منفی فناوری. نتایج به‌عنوان پشتیبانی از نمای تفسیر می‌شوند که اینترنت نمایانگر بسط نقش و علائق اجتماعی گسترده تری در جهان «آفلاین» است. دو سوم کاربران مرد هستند و مردان 77 درصد از زمان آنلاین را تشکیل می دهند.

از دوران کودکی به بعد، مردان با رایانه تجربه بیشتری دارند و نسبت به زنان نگرش مطلوب تری نسبت به رایانه دارند. این تفاوت‌های جنسیتی در تجربیات و نگرش‌های رایانه‌ای و همچنین مردانه‌سازی فرهنگ رایانه ممکن است به استفاده و نگرش‌های اینترنتی منتقل شود. در واقع، فرهنگ اینترنت توسط اولین کاربران آن، عمدتاً دانشمندان مرد، ریاضیدانان، و هکرهای کامپیوتری پیشرفته از نظر فناوری، توسعه یافته است. این فرهنگ می تواند برای زنان ناراحت کننده و بیگانه باشد. به عنوان مثال، هنجارهای آداب معاشرت، خصومت و حتی آزار و اذیت بدون سانسور را تحمل می کنند، که ممکن است برای زنان توهین آمیز باشد. تفاوت های زبانی جنسیتی نیز بر گروه های بحث اینترنتی تأثیر می گذارد. تجزیه و تحلیل زبان‌شناختی گروه‌های بحث آکادمیک آنلاین نشان داد که پست‌های مردان ارتقاء دهنده وضعیت و خصمانه بود در حالی که پست‌های زنان حمایتی و آزمایشی بود. علاوه بر این، زمانی که زنان شروع به نزدیک شدن به سلطه در فهرست‌های مردانه کردند، توسط مردان نادیده گرفته شدند، بی‌اهمیت شدند یا مورد انتقاد قرار گرفتند. در نهایت، شواهدی مبنی بر استفاده بیمارگونه بیشتر از اینترنت توسط مردان و یک رمز و راز تکنولوژیکی 
پیرامون اینترنت ارائه شده است.

کی از بحث های سایبرسایکولوژی فابینگ است.

فابینگ (Phubbing) چیست؟

عمل نادیده گرفتن کسی که با شما صحبت می کند با توجه و نگاه کردن به تلفن همراه خود یا به عبارت ساده تر: بی‌اعتنایی به دیگران با نگاه کردن به تلفن همراه.

نیروی محرک این احساسات چیست؟

فابینگ ۴ نیاز اساسی انسان را تهدید می کند این نیازهای اصلی عبارتند از:
احساس تعلق داشتن
اعتماد به نفس
زندگی معنا دار
احساس کنترل داشتن

وقتی کسی پیش شما با تلفنش مشغول می‌شود، شما ممکن است احساس طردشدن و محروم شدن از مصاحبت او را بکنید. این می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان شما داشته باشد.
تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که دچار فابینگ هستند تمایل زیادی دارند تا تلفن‌شان همیشه در دسترس باشد تا با شبکه رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند و به این وسیله خلاء ارتباط حضوری یا رودررو را پر کنند. این شروع یک چرخه معیوب است.

سه نشانه دچار بودن به فابینگ

همزمان دو مکالمه دارید، یکی از طریق تلفن و و یکی با شخص روبرویتان. شما به احتمال زیاد هیچکدام از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی دهید و مطمئناً دچار فابینگ هستید.
سرمیز یا سفره غذا یا دیگر موقعیت‌های اجتماعی با تلفن خود مشغول می‌شوید. قرار دادن تلفن کنار بشقاب غذا علامت هشداری است که نشان می دهد به زودی ارتباطات خانوادگی تان دچار اختلال خواهد شد.
یادتان باشد، حتی لازم نیست تلفن خود را در حین مکالمه لمس کنید تا روی رابطه شما تأثیر منفی بگذارد. یک مطالعه نشان داده است که تنها وجود تلفن در دستان یا کنار شما باعث می‌شود همسر، فرزند، خانواده یا دوستان و همکارانتان کمتر با شما ارتباط برقرار کنند.
بدون چک کردن تلفن نمی توانید شام، نهار یا صبحانه تان را تمام کنید. این نشانه‌ای از دلهره و ترسی واقعی در شماست. ترسِ از دست دادن تماس، پیام یا پست جدیدی در شبکه های اجتماعی.

سه راه برای جلوگیری از فابینگ شدن

غذایتان را بدون تلفن بخورید.

تلفن را از دسترس خود دور کنید.

خود را به چالش بکشید.

بحث بعدی در سایبرسایکولوژی گوگلینگ در حوزه سلامتی است.

بیماران به جای مراجعه به پزشکان با جستجو کردن در گوگل برای خود تشخیص و درمان انتخاب می کنند و سلامتی خود را به خطر می اندازند.

و یا با جستجو کردن عوارض دارویی از مصرف دارو امتناع می کنند!

سایر آسیبها در فضای مجازی:
۱. اعتیاد به بازی های آنلاین
۲. جرم و جنایت و کلاهبرداری



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات