پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال پانیک

اختلال پانیک علائم حمله پانیک یا وحشت زدگی پانیک بیماری شایع و پر سر و صدا بسیار ناتوان کننده است. علائم جسمی حمله پانیک ممکن است شامل تنفس سریع، تعریق شدید، لرزش، حالت تهوع، سرگیجه، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، لرز یا احساس گ

اختلال پانیک

علائم حمله پانیک یا وحشت زدگی

پانیک بیماری شایع و پر سر و صدا بسیار ناتوان کننده است.
علائم جسمی حمله پانیک ممکن است شامل تنفس سریع، تعریق شدید، لرزش، حالت تهوع، سرگیجه، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، لرز یا احساس گرما و افزایش ضربان قلب باشد.

علاوه بر ترس شدید، ممکن است احساس قطع ارتباط با افراد، از دست دادن کنترل، خطر قریب الوقوع و تمایل شدید برای فرار یا گریز از آن اوضاع نیز در فرد وجود داشته باشد. این علائم که اغلب شبیه به علائم حمله قلبی یا اختلال تنفسی است، ممکن است با ترس از مرگ همراه باشد.

شروع علائم حمله پانیک

شروع علائم حمله پانیک ناگهانی است ولی می تواند با حالتی آرام و اضطرابی نیز بروز کند. برخی از افراد حمله پانیک را با علائم محدودی تجربه می‌کنند که شامل کمتر از چهار علامت شایع ذکر شده در بالا است.
حمله پانیک حدود پنج تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، اما در ۱۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد. حمله پانیک می تواند چندین بار در طی چند ساعت و برای برخی افراد هر روز یا یک بار در هفته اتفاق بیفتد.

کسانی که به صورت مکرر حمله پانیک را تجربه می‌کنن، اغلب می توانند موقعیت هایی که باعث بروز۶ حمله در آن‌ها می شوند را تشخیص دهند و یاد بگیرند که آماده مقابله با آن شوند.
 

این اختلال وقتی ایجاد می شود که اضطراب در عرض چند دقیقه شدید شده و علائم جسمانی و ذهنی طاقت فرسا می گردد.

افراد مبتلا معمولا  مشکلات زیر را دارند:
۱. اختلال اضطراب عمومی
۲. اختلافات با شریک جنسی
۳. ترس از مرگ

 خطاهای شناختی در اختلال پانیک:
۱. پیش بینی منفی
۲. بزرگ نمایی 
۳. فاجعه سازی

افراد مبتلا بسیار گوش بزنگ بوده و علائم بدنی اضطراب را در خود اسکن می کنند.

 علل پانیک 

مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی علت حملات یا اختلال پانیک است اما این عوامل ممکن است در ایجاد پانیک نقش داشته باشند:

۱. ژنتیک: این اختلال در کسانی سیستم سمپاتیک بیش فعال دارند بیشتر دیده می شود.
 و در فرزندان والدینی که دچار اختلالات اضطرابی، افسردگی و دو قطبی هستند بیشتر است.

۲. استرس شدید: مثلاً مرگ یک فرد عزیز، طلاق یا از دست دادن شغل می‌تواند محرکی برای ایجاد حملات پانیک در فرد باشد.

۳. گذارهای زندگی: شواهدی وجود دارد که گذارهای جدی زندگی مثل فارغ التحصیل شدن، وارد شدن به محیط کار، ازدواج، بچه دار شدن و …  می‌توانند با ایجاد حملات پانیک ارتباط داشته باشند.

۴. اختلافات زناشویی

۵. منش حساس به استرس یا مستعد هیجانات منفی

۶. تغییراتی در مغز مثلاً فعال شدن پاسخ‌های جنگ و گریز در اعصاب سمپاتیک، اعصابی که پاسخ بدنی مناسب را در مواقع خطر برای فرد فراهم می‌نماید. مثلاً باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود.

مکانیسمهای دفاعی در پانیک: بر اساس دیدگاه روانکاوی و روانپویشی، حملات پانیک وقتی اتفاق می‌افتند که در حین نزدیک شدن به احساسات سرکوب شده‌ی فرد، اضطراب او به شدت زیاد می‌شود و برایش قابل تحمل نیست. بنابراین به صورت علائم جسمانی شدید خود را نشان می‌دهد.

انواع پانیک

۱. خودبخودی 
۲. شبانه
۳. با آگورافوبیا

 درمان پانیک

اگر بیماران گوش بزنگی و خطای شناختی بزرگ نمایی و فاجعه سازی را رها کنند پانیک به راحتی درمان می شود ولی این کار به راحتی انجام نمی شود.

روشهای موثر برای اصلاح خطاهای شناختی و درمان پانیک

۱. درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی. 
۲. چمباتمه زدن هنگام حمله
۳. پرهیز از اطمینان جویی و مراجعه  به اورژانس
۴. آشنایی با مفهوم مرگ
۵. درمان اختلافات زناشویی
۶. درمان اضطراب عمومی
۷. داروها:
الف. SSRI
ب. بنزودیازپین 
ج. بتابلاکرها



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات