پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

انتقال در روانشناسی

انتقال در روانشناسی  انتقال به تمایل بیماران به کشاندن برخی جنبه‌های مشکل‌آفرین روابطشان با اشخاص مرتبط با دلبستگی اولیه به رابطه درمانی اطلاق می‌شود، شیوه‌ای که همزمان هم مانع درمان می شود و هم باعث ایجاد فرصت‌های درمانی.

انتقال در روانشناسی 

انتقال به تمایل بیماران به کشاندن برخی جنبه‌های مشکل‌آفرین روابطشان با اشخاص مرتبط با دلبستگی اولیه به رابطه درمانی اطلاق می‌شود، شیوه‌ای که همزمان هم مانع درمان می شود و هم باعث ایجاد فرصت‌های درمانی. انتقال محور تفکر روانکاوی است.

دوانلو از این اصطلاح به شیوه متمایز اما کاملاً مرتبط استفاده می‌کند. نخست، انتقال اغلب برای اشاره به رابطه درمانی استفاده شود. مثلاً، کار بر روی انتقال، به معنای تمرکز بر احساساتی است که نسبت به درمانگر برانگیخته شده است. در حالیکه برخی منابع می‌گویند، چنین کاربرد کلی اشتباه است؛ هرچند اشتباهی است فراگیر و اجتناب‌ناپذیر. دوم، انتقال به احساسات انتقالی اشاره دارد، یعنی احساساتی که نسبت به درمانگر برانگیخته می‌شود و با تشدید احساسات مخلوط نسبت به اشخاص دلبستگی اولیه همراه است.

وقتی دوانلو از عوامل همزاد مقاومت و انتقال سخن می گوید به احساسات انتقالی اشاره دارد. احساسات مخلوط گذشته ناشی از ترومای دلبستگی، هسته و محرک سیستم مخرب بیمار است و تجربه آنها کلید موثر بودن مکانیزم درمانی ISTDP است.

فعالیت بخشیدن

سوم، انتقال به معنای فعالیت بخشیدن به وجوهی از روابط نخستین در درمان است. مثلاً، بیماری که مادری به شدت سرزنشگر دارد، احساس می کند درمانگر هم سرزنشگر است و در پاسخ، رفتاری خصمانه بروز می‌دهد. این همان خنثی سازی انتقال است که دوانلو با اشاره به آن تاکید می کند درمانگر باید از پذیرفتن نقش والدین بیمار اجتناب کند. این الگوهای رابطه‌ای مرضی وقتی فعال می‌شوند که احساسات انتقالی به تحریک در می‌آیند، و این یعنی، این الگوها دفاع هستند و از آنجا که این احساسات مانع پیشرفت درمان هستند، بنابراین مقاومت تلقی می شوند. ممکن است این موارد بسیار متفاوت از هم به نظر برسند، اما ابهام تنها از این جهت موفق عمل می‌کند که بین این موارد ارتباطی بسیار نزدیک برقرار است: تمرکز بر احساساتی که در رابطه با درمانگر برانگیخته می شود، باعث می شود رابطه بیمار - درمانگر نزدیکتر شود.

این نزدیکی، احساسات مخلوط به درمانگر را فعال می کند، که همراه است با تشدید برانگیختگی احساسات مخلوط مربوط به ترومای دلبستگی اولیه،. فعال سازی آن احساسات و اضطراب حاصل، باعث می‌شود بیمار با به فعلیت در آوردن جنبه های مرضی روابط دلبستگی اولیه، از ارتباط با درمانگر اجتناب کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات