پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی  اختلال شخصیت نمایشی چیست؟ افرادی که به این اختلال مبتلا هستند می‌خواهند به هر قیمتی شده در مرکز توجه باشند و نگاه دیگران را به خود جلب کنند، هر کاری می‌کنند فقط برای رسیدن این هدف است. آرایش خاص و نام

اختلال شخصیت نمایشی

 اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

افرادی که به این اختلال مبتلا هستند می‌خواهند به هر قیمتی شده در مرکز توجه باشند و نگاه دیگران را به خود جلب کنند، هر کاری می‌کنند فقط برای رسیدن این هدف است. آرایش خاص و نامتعارف دارند و یا خال‌کوبی‌های عجیب و زیاد دارند، لباس‌های عجیبی می‌پوشند و رفتارشان به گونه است که انگار در حال اجرای تئاتر هستند.‌

با صدای بلند می‌خندند، تصور می‌کنند رفتارشان با دیگران صمیمی و دوستانه و از روی مهربانی است ولی این‌طور نیست، ممکن است اگر در کانون توجه نباشند و یا مورد بی‌توجهی قرار بگیرند به خودشان یا دیگران آسیب برسانند.

شدیداً از محیط و دیگران تأثیر می‌پذیرند و اصلاً به همین دلیل تصمیمات آنی و هیجانی و حتی غیرمنطقی می‌گیرند. آنها دائم خواستار توجه، تحریک و قدردانیِ دیگران هستند، برای رسیدن به این نیاز دست به اغواگری و تحریک دیگران می‌زنند به مخصوصاً از نظر جنسی.

آنها بدون توجه دیگران نمی‌توانند زندگی کنند مانند غذا یا دارو با آن نیاز دارند. با جلب‌توجه است که می‌تواند روابط بین فردی خوبی داشته باشند و مطمئن باشند ارزشمند هستند.

تفاوت رفتار در مردان و زنان در شخصیت نمایشی

رفتار افراد شخصیت نمایشی در زنان و مردان کمی متفاوت است، مردان سعی می‌کنند اعتمادبه‌نفس خود را به رخ دیگران بکشند ولی نیاز و خواسته‌ی آنها برای جلب‌توجه کمتر از زنان نیست. ظاهر، پوشش و رفتار آنها آگاهانه و در راستای جلب نظر دیگران استفاده می‌کنند، به گونه‌ای لباس می‌پوشند که بدن آنها مشخص باشد، و حتی از شوخی‌های نا به جا برای به‌دست آوردن توجه دیگران

نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی

فرد مبتلا به این اختلال در تمامی جنبه‌های زندگی به دنبال جلب‌توجه است، این حالات در سال‌های پایانی نوجوانی تا قبل از بزرگ‌سالی آغاز می‌شود، حداقل پنج مورد از موارد زیر باید در فرد دیده‌شده باشد.

  • اگر به هر دلیلی فرد موردتوجه دیگران نباشد احساس ناراحتی و کلافگی می‌کند.
  • معمولاً رفتارشان تحریک‌کننده و از نظر جنسی اغواگری است.
  • احساسات خود را سطحی نشان می‌دهند و یا خیلی سریع هیجاناتشان تغییر می‌کند.
  • در گفت‌وگو به جزئیات نمی‌پردازند و کلی‌گو هستند.
  • در بروز هیجانات و احساساتشان بزرگنمایی می‌کرده و نمایشی نشان می‌هند.
  • به‌راحتی تحت تأثیر شرایط و دیگران قرار می‌گیرند و تلقین‌پذیرند.
  • روابطشان را بیشتر از آنچه واقعاً هست صمیمی می‌دانند.

 
گروهای متفاوت در این اختلال

شخصیت نمایشی با توجه بع نوع رفتارشان چند گروه می‌شوند که در ادامه مختصری با آنها آشنا می‌شویم.

شخصیت نمایشی کودک

این گروه به‌شدت به دیگران وابسته هستند و با رفتارهای فریب‌دهنده یا اغراق‌آمیزی مثل گریه شدید یا غش کردن آن‌هم به شکلی کودکانه سعی در جلب نظر دیگران دارند. شدت این رفتار کودکانه به این بستگی دارد که فرد ازنظر روانی در چه سطحی باشد هرچه بلوغ روانی کمتر باشد رفتار کودکانه بیشتر می‌شود.

هیجان و احساسات این گروه سریعاً تغییر می‌کند، عشق پرشور و تند خیلی سریع به احساس گناه و خشم تبدیل می‌شود. در صورت مخالفت با آنها، به‌سرعت کج‌خلق می‌شوند و نظرشان درباره فرد تغییر می‌کند.

شخصیت نمایشی سرزنده

این افراد گرم و صمیمی هستند، به ویژه در روابط بین فردی خون‌گرم و خوش‌بین و مهربان هستند. نیازمند تحریک و هیجان هستند، سریع و بانشاط حرکت می‌کنند، سرحال وارد جمع می‌شوند یا آنجا را ترک می‌کنند، معمولی و به هنجار به نظر می‌رسند، دیگران را به سادگی متقاعد می‌کنند. پروژه و اهدافی در ذهن دارند ولی بعد از مدتی بدون اینکه به قول و حرف خود عمل کنند با روابطی پریشان برمی‌گردند.

شخصیت نمایشی موافق

هدف زندگی این افراد این است که دیگران را دوست داشته باشند و به همین دلیل دیگران را تحسین و حتی چاپلوسی می‌کنند. به اطرافیان نشان می‌دهند که حاضرند هر کاری برای آنها انجام بدهند. مرتب سعی می‌کنند تا دیگران به آنها نظر مثبتی داشته باشند، اکثر اوقات مصالحه طلب و مهربان به نظر می‌آیند زیرا خشم و عصبانت خود را بروز نمی‌دهند و پشت نقاب مهربانی پنهان می‌کنند.

 عوارض اختلال شخصیت نمایشی

افسردگی
اختلال در روابط اجتماعی
اختلال در روابط عاطفی
اختلال در روابط شغلی و کاری
واکنش نامناسب در برابر ترس و شکست

 رفتار با یک شخصیت نمایشی

چتلاشی برای تغییر جهان‌بینی او نکنید
رفتارهای او ناشی از سوء نیست
باید قبول کنید در این افرا تغییرات به کندی اتفاق می‌افتد
او را نصیحت و موعظه نکنید
سعی کنید درک کنید که ریشه رفتار مشکل‌سازش چه افکار و ترس‌هایی است
اجازه ندهید شما را به بازی بگیرد
مرزبندی مشخص خود را به او نشان دهید

اختلال شخصیت نمایشی چه مشکلاتی در سیاستمداران و هنرمندان ایجاد می کند؟

اختلال شخصیت نمایشی نیاز بیمارگونه‌­ای به دیده شدن دارد و به همین علت به فعالیت‌های هنری و سیاسی گرایش زیادی دارد.

اختلالات شخصیت گروه B  گاهی همزمان با همدیگر دیده می شوند یعنی فرد مبتلا ۲ یا ۳ یا ۴ تا از اختلالات زیر را همزمان دارد:
۱. خودشیفتگی 
۲. ضداجتماعی 
۳. مرزی 
۴. نمایشی

فرد مبتلا به شخصیت نمایشی با دیده شدن و تایید شدن احساس رضایت می کند.

این افراد ممکن است علاقه زیادی به شهرت داشته باشند.

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی وقتی به شهرت رسیدند می توانند با تبلیغ صفات خود به جامعه آسیب بزنند.
این افراد خودشیفتگی، دروغگویی و نمایشی بودن را تبلیغ می کنند.
شخصیت نمایشی به دلیل طرحواره جلب توجه و طرحواره پذیرش ایجاد  می شود

طرحواره پذیرش جویی جلب‌توجه

افرادی که روابط متضادی را تجربه می‌کنند، ممکن است یک یا چند مورد از این سه طرحواره را در خود به‌صورت فعال داشته باشند: ایثار، اطاعت یا پذیرش جویی- جلب‌توجه.
همه ما ممکن است گاهی اوقات از شناخت و تأیید افراد، در مورد کارهایی که انجام می‌دهیم لذت ببریم. اگر شما به‌تازگی موفقیت شغلی کسب کرده‌اید، ممکن است بیش از اندازه‌ی معمول، نیاز به دریافت تأیید از دیگران داشته باشید. تاییدی که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما در مورد آنچه دنبال می‌کنید و نحوه تعامل‌تان با مردم تأثیر بگذارد.

جلب‌توجه، تایید دیگران

نکته مهم این است که در طرحواره پذیرش – جلب‌توجه، تایید دیگران می‌تواند روز شما را خارق‌العاده کند. اما اگر این تایید و جلب‌توجه وجود نداشته باشد، همه‌چیز از نظر احساسی در شما خراب می‌شود. تلاش برای گرفتن تایید و توجه می‌تواند عزت‌نفس ما را به عقاید و نظرات لرزان و تغییرپذیر دیگران واگذار کند.
هنگامی که طرحواره پذیرش جویی فعال می‌شود، ممکن است بسته به آنچه دیگران درباره ما می‌گویند خلق و خوی ما تغییر کند. و تلاش کنیم برای جلب‌نظر دیگران هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم. در نتیجه، ممکن است ناامیدی و اضطراب یا احساس عدم‌اصالت نسبت به خودِ واقعی را تجربه کنیم. همچنین ممکن است نسبت به هر نوع انتقاد یا رد شدن از سوی دیگران بسیار حساس شویم. این موضوعات می‌تواند منجر به هویتی ناپایدار یا احساس پوچی شود.

طرحواره پذیرش جویی و جلب‌توجه

طرحواره پذیرش جویی و جلب‌توجه، مشکل‌ساز است. زیرا تأیید به عوامل زیادی خارج از کنترل ما بستگی دارد، اما احساس ما نسبت به خود را تعیین می‌کند. نیاز واقعی در پشت طرحواره پذیرش جویی و جلب‌توجه این است که نسبت به آنچه که هستیم، اعتماد به‌نفس داشته باشیم و فارغ از نظر دیگران، لیاقت یا دوست‌داشتنی بودن را تجربه کنیم.

 عبارتی که مشخص می‌کند به طرحواره پذیرش دچارید یا خیر.

اگر پنج یا بیشتر از پنج مورد از موارد زیر را در خود شناسایی کردید، باید بدانید که طرحواره پذیرش جویی یا جلب‌توجه در شما فعال است.
۱.من خیلی نگرانم که مردم درباره‌ام چه فکر می‌کنند.
۲.بسیاری از تصمیمات من براساس آنچه دیگران فکر می‌کنند، بوده است.
۳.در موقعیت‌های اجتماعی مضطرب می‌شوم، زیرا فکر می‌کنم مردم در موردم قضاوت می‌کنند یا مرا دوست ندارند.
۴.بسته به اینکه با کی هستم، تمایل دارم نحوه عملکرد و گفتگویم را تغییر دهم.
۵.احساس نمی‌کنم هویت مستقلی داشته باشم.
۶.ستایش و توجه زیاد دیگران باعث می‌شود احساس ارزشمندی کنم.
۷.من می‌خواهم همه مرا دوست داشته باشند.
۸.داشتن پول و مقام برای من واقعاً مهم است.
۹.عزت‌نفس من بسیار به آنچه دیگران درباره‌ام فکر می‌کنند، بستگی دارد.
۱۰.من نگران این هستم که ممکن است کسی را آزرده خاطر کنم، پس مرتبا به آنچه گفته‌ام یا انجام داده‌ام فکر می‌کنم.

زندگی با طرحواره پذیرش

اگر فکر می‌کنید طرحواره پذیرش در شما فعال است، شروع به مشاهده نحوه بروز آن در زندگی روزمره‌تان کنید. شناخت، کلید تغییر الگوهایی است که شما را در رسیدن به اهدافتان متوقف‌می‌کند.
طرحواره پذیرش نیازی عمیق به موردپسند واقع‌شدن است. درواقع بسیار طبیعی‌ست که بخواهیم موردپسند باشیم. زیرا یکی از نیازهای اساسی ما بقا است. زمانی‌که سالیان پیش در قبیله‌ها زندگی‌می‌کردیم، راه تامین امنیت‌مان حضور در گروه بود. بنابراین اگر «تأیید» نمی‌شدیم، احتمالاً از قبیله بیرون انداخته می‌شدیم و محل زندگیمان را ترک می‌کردیم تا نابود شویم.
تأیید فقط زمانی مشکل‌ساز می‌شود که برای ما مشکلات عاطفی ایجاد کند یا مانع رسیدن به رضایت شخصی شود. یکی از مشکلات اصلی این طرحواره، ازدست‌دادن حس واقعی خود و هویت است. ما وقت و انرژی زیادی صرف تلاش برای چیزهایی می‌کنیم که دیگران را خوشحال می‌کند، طوری‌که نیازها، احساسات و خواسته‌های واقعی خودمان را کاملاً نادیده می‌گیریم.

خصوصیات افراد با طرحواره پذیرش

در این طرحواره شما یک وجهه مردمی قدرتمند و دلپذیر دارید و فکر اینکه کسی شما را پس‌بزند یا دوستتان نداشته‌باشد، خارج از حد تحملتان است. بنابراین وقت زیادی را صرف تلاش برای خواسته‌های دیگران می‌کنید تا آنها شما را دوست داشته‌باشند. تکرار این رفتارها طاقت‌فرسا می‌شود و باعث می‌شود در برابر همه رفتارها حساس شویم.

مثلاً دائم در مورد چیزهایی‌که گفته‌ایم یا انجام داده‌ایم، در صورتی‌که ناخواسته شخصی را آزار داده باشیم، دچار نشخوار فکری می‌شویم. درنهایت ممکن‌است فرد با این طرحواره مانند یک آفتاب‌پرست رفتار کند. مرتبا رنگ عوض کند و آنچه که هست را مدام تغییر دهد. ظاهر برای افراد با این طرحواره بسیارمهم است. آنها برای دیده‌شدن، مدام بدن، مو، لباس و دارایی‌هایشان را تغییر می‌دهند تا به‌چشم اطرافیان بیایند. برخی افراد دارای این طرحواره می‌گویند وقتی با دیگرانند، هرگز نمی‌توانند آرام باشند. زیرا مدام نگرانند شاید چیزی بگویند که دیگران را ناراحت‌کند و احمقانه یا خسته‌کننده به‌نظر برسند و به‌همین دلیل اضطراب اجتماعی زیادی را تجربه‌می‌کنند.

 

از نظر احساسی فرد دارای طرحواره پذیرش با عزت‌نفس پایین، احساس پوچی، تنهایی، گیجی و نهایتاً افسردگی دست‌وپنجه نرم‌می‌کند. از آنجا که فرد واقعاً نمی‌داند چه کسی هست، نمی‌تواند در سطح عمیق و صمیمی با دیگران ارتباط برقرار کند و نیاز به ارتباط واقعی به‌ندرت برآورده‌می‌شود. این طرحواره همچنین باعث حساسیت بیش از حد به عدم‌پذیرش می‌شود که تأثیر زیادی بر روابط و وضعیت عاطفی دارد. گاهی‌اوقات، فرد اختلاف‌نظر را به‌عنوان «طرد» می‌بیند و به‌شدت به مردم ضربه‌می‌زند یا به‌شدت ناراحت و احساساتی می‌شود. همچنین در زندگی‌اش واقعاً احساس‌رضایت نمی‌کند. زیرا اکثر انتخاب‌هایش باتوجه به نیازها و خواسته‌های خودش انجام نمی‌شود. درنهایت ممکن‌است در مشاغلی‌که دوست‌ندارد، روابطی سطحی و زودگذر و سرگرمی‌هایی که صرفاً  از نظر دیگران خوبند، زمانش را بگذراند.

دلایل شکل‌گیری طرحواره پذیرش جویی و جلب‌توجه 

این طرحواره به دنبال تربیت در خانواده‌هایی ایجاد می‌شود که در آنها:
۱. اهمیت «حفظ ظاهر» و آنچه دیگران فکر می‌کنند، بسیار زیاد است.
۲. والدین بسیار کنترل می‌کنند که فرزندانشان چه سرگرمی‌ها و علایقی دارند و در مدرسه باید چه مسیری را طی کنند.
3. در خانواده‌هایی که عشق و توجه فقط زمانی موردتوجه قرار می‌گیرد که کودکان به‌نوعی والدینشان را «خشنود» می‌کنند.
اساساً، در دوران کودکی، افراد جویای تأیید تشویق نمی‌شوند كه ایده‌ها، نظرات، علائق و سلیقه یا مسیر زندگی خود را پرورش دهند و بنابراین آنها از خود احساسی پایدار و واقعی را ندارند.

 علائم اختلال شخصیت نمایشی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی هر اقدامی را برای جلب توجه دیگران انجام می‌دهند و اگر از این توجه سلب شوند، دچار افسردگی شده و حتی دست به خودکشی هم می‌زنند. این افراد وابسته به توجه دیگران با آرایش‌های غلیظ و انگشت نما و یا حتی خال‌کوبی های نامتعارف سعی در حفظ این توجه دارند. لباس‌های خاص، خنده‌های بلند و حتی تصمیمات بی پایه و اساس از رفتارهایی است که می‌توان در این افراد مبتلا ملاحظه کرد.

اغراق‌های زیاد در ابراز هیجانات و احساسات موجب می‌شود که با فریب دیگران، فرای واقعیت خود را به نمایش بگذارند که این از دسته ویژگی ناپایداری در روابط این مبتلایان نمایشی است. عزت نفس این افراد با نگاه دیگران شارژ می‌شود و گاهی در جهت حفظ نگاه دیگران از کنترل رفتاری خارج می‌شوند. در این هنگام فرد سعی می‌کند با استفاده از تکنیک‌های مختلفی از جمله شکایت کردن و یا اجرای یک نمایش در حیطه خواسته‌هایشان و خنده‌های غیر طبیعی به این نیت دست پیدا کنند؛ اگر به هر دلیلی افراد به این خواسته نرسند ممکن است دل‌شوره بگیرند و دچار استرس و دل آشوبی شوند.

این آشفتگی در نهایت منجر به ایجاد خشم و پرخاشگری شده و آن را به صورت عصبانیت نیز بروز می‌دهند. به طور خلاصه باید گفت افراد مبتلا به شخصیت نمایشی را می‌توان با تلاش آنها برای جلب توجه دیگران شناخت. تلقین پذیری، احساسات متغیر و سطحی، استفاده از تهدید برای جلب توجه، اعمال عجولانه و خودخواهی از دیگر مواردی است که افراد مبتلا به این اختلال با آن شناخته می‌شوند.

دلایل و علل اختلال شخصیت نمایشی

هیستریونیک اختلالی است که افراد در آن دارای مهارت زیادی هستند و با استفاده از این مهارت‌ها از جمله مهارت‌های روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی می‌توانند به گونه‌ای عمل کنند که توجه دیگران به آن جلب شده و در مرکز توجه آنها قرار بگیرند.

بروز این اختلال در افراد به دلیل استفاده از شیوه‌های تربیتی نامناسب است. کودکانی که در دوران کودکی مورد بی اعتنایی والدین خود قرار گرفته‌اند، بیشتر در معرض ابتلاء به این اختلال هستند. در واقع مادران بیشترین تأثیر را در کودکان خود دارند و بی توجهی آنها بیشترین آسیب را به افراد وارد می‌کند، این بی توجهی‌ها یکی از عواملی است که افراد را به جلب توجه و تشکیل یک شخصیت نمایشی در زندگی خود وادار می‌کند. البته الگو گرفتن از شخصیت‌های نمایشی دیگران هم یکی دیگر از دلایل ایجاد این اختلال است.


تشخیص اختلال شخصیت نمایشی

آگاهی از نشانه‌ها و علائم افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند کمک خوبی برای تشخیص افراد مبتلا باشد اما یکی از خصلت‌های مهم افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی که شناسایی و تشخیص این اختلال را آسان می‌کند، همکاری این افراد در جلسات مشاوره است. مبتلایان به اختلال نمایشی به دلیل آنکه بسیار در مصاحبه و گفت و گو حرفه‌ای هستند، بسیاری از اتفاقات را با جزئیات توضیح می‌دهند و مفصل به صحبت می‌پردازند. البته، اغراق و نمایشی رفتار کردن مبتلایان، چیزی است که یک درمانگر باید به آن توجه کند تا در دام این رفتارهای نمایش گونه نیفتد. لغزش‌های زبانی، تاکید و مکث‌ها به همراه توضیحات اغراق‌آمیز و پر زرق و برق از جمله مواردی است که در معاینه‌های شناختی می‌تواند صورت بگیرد.

درمان اختلال شخصیت نمایشی

در هیستریونیک مانند سایر اختلالات باید توجه داشت که فرد به بیماری خاصی از نظر جسمی مبتلا نشده باشد. افراد مبتلا اصولاً احساساتی مانند خشم و غم را در خود نمی‌پذیرند و بنابراین اعتقادی به آنکه مبتلا به این بیماری و این نوع اختلال هستند، ندارند. این مقاومت موجب می‌شود که فرد در روند درمان به دلیل عدم آگاهی، با مشکل رو به رو شود و روند درمان را کند و تدریجی کند. اصولاً آنچه که این افراد را به مراجعه به درمانگر وادار می‌کند، ابتلاء به بیماری افسردگی است. ابتدا در جلسات روان درمانی، درمانگر در تلاش است که افراد مبتلا بتوانند احساسات خود را بشناسند و آنها را بپذیرند. این بیماری روند پیشگیرانه ای ندارد اما توصیه می‌شود که با در پیش گرفتن شیوه‌های تربیتی مطلوب از ابتلای افراد به این نوع اختلال جلوگیری کرد.


عوارض اختلال شخصیت نمایشی

این اختلال به دلیل وجود شخصیت احساسی و نمایشی، در بانوان بیشتر از آقایان بروز می‌کند. همچنین نشانه‌های این بیماری را در ایام نوجوانی و جوانی می‌توان مشاهده کرد که افراد قصد دارند شخصیت مطلوبی را به صورت نمایش از خود بروز دهند تا مورد توجه دیگران قرار بگیرند. از آن جایی که افراد با عدم توجه دیگران به خشم دچار شده و حتی دچار افسردگی می‌شوند، تشخیص این بیماری اهمیت دارد و باید با شتاب انجام بگیرد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، با ایجاد حس افسردگی در روابط اجتماعی خود دچار اشتباه شده و حتی این اشتباهات تا آن جایی ادامه پیدا می‌کند که روابط عاطفی افراد دستخوش اختلالات مختلفی می‌شود. این اختلالات می‌تواند تا روابط شغلی افراد نیز ریشه بزند. افراد به مرور با عدم پیگیری و مراجعه به مراکز درمانی، در برابر ترس‌ها و شکست‌هایی که در مسیر زندگی خود با آن رو به رو می‌شوند و یا با عدم توجه دیگران به بروز یک سری واکنش‌های نا مطلوب اقدام می‌کنند و حتی گاهی دست به خود کشی می‌زنند. این افراد با تهدید دیگران به انجام کارهای مختلف نظیر خودکشی سعی می‌کنند که به توجه دوباره دست پیدا کنند

سیاستمداران مبتلا به شخصیت نمایشی چگونه هستند؟

اگرچه کنش های سیاستمداران را غالباً بر اساس واقعیات عرصه سیاسی و با هدف کسب قدرت می سنجند، ولی ویژگی های روانشناختی سیاستمداران یکی از مهمترین عوامل کنش های آنان است و اساساً فهم ویژگی های روانشناختی افراد از سوی جریان های سیاسی و حتی جریانات نفوذی دشمن، بهترین عامل جهت دهی به این اشخاص و بهره برداری حداکثر از آنان است. نگارنده این یادداشت علی رغم اعتقاد به تقلیل گرا بودن تحلیل های روانشناختی، معتقد است که این سطح از تحلیل به فهم کنش های سیاسی برخی افراد کمک شایانی می کند. این روزها رفتارهای برخی چهره های سیاسی شدیداً توجه نگارنده را به تحلیل های روانشناسی سیاسی جلب کرده است. به طور مشخص رفتار یکی از سیاستمداران در این روزها به مقدار زیادی واجد ویژگی های شخصیت نمایشی است!

ویژگی های شخصیت هیستریکال یا نمایشی:

دوست دارند در مرکز توجهات باشند!
حرکات و رفتارهایشان در جهت جلب توجه دیگران است و برای این کار، به هر ابزاری متوسل می شوند؛ از سخنان هیجانی و ساختار شکن تا اظهار نظرهای متفاوت. آنان دوست دارند هم چون یک بت پرستیده شوند و

در مرکز توجه قرار داشته باشند!

 رفتارهای نمایشی از خود بروز می دهند!

این گروه از افراد، رفتارهای نمایشی و درام گونه دارند. این قبیل رفتارهای نمایشی، ممکن است بسیار ظریف و تحسین برانگیز و یا خشن و پرخاشگرانه باشد. این رفتارها باید به گونه ای باشد که اذهان مردم را تسخیر کرده و جایگاه بزرگی در خاطرات آنها بیابد!

در بیان مسائل و افراد اغراق می کنند!

هنگام نظر دادن پیرامون مسائل یا اشخاص، بسیار اغراق آمیز و خارج از حد متعارف صحبت می کنند. آب و تاب خاصی به موضوع می دهند یا بیش تر از آن چه که هست، بزرگ توصیف می کنند و یا بیش از حد، کوچک نمایی و تحقیر می کنند! برای مثال اگر رویداد بزرگی در عرصه سیاسی رخ داده باشد آن را کوچک

می شمارند و یا نسبت به ارزش های مسلم جامعه، سخنانتحقیرکننده بیان می کنند!

هیجان زده بوده و به دیگران توهین می کنند!

در مواقعی بسیار هیجان زده می شوند به خصوص اگر آن موقعیت یا موضوع مربوط به جایگاه و شخصیت آنان باشد. در مواقع هیجان از توهین به دیگران ابایی ندارند و به راحتی توهین می کنند!

احساسات ناپایدار و متغیر دارند!
احساسات و عواطف آنان، متغیر و سطحی است به گونه ای که احساس شان پیرامون یک موضوع، مدام از حالتی به حالت دیگر تغییر می کند و از عمق بسیار کمی نیز برخوردار است. همین ویژگی سبب مشکلاتی برای این دسته از سیاسیون می شود به گونه ای که ممکن است بارها سخنان خود را اصلاح کرده و پس بگیرند!

خود محور هستند!

اشخاص هیستریکال در واقع افرادی خود محور هستند. به این معنا که در موضوعات تا زمانی که به آنان یا به مشی سیاسی آنان لطمه ای وارد نشود واکنشی ندارند و عمدتاً در موارد مربوط به خود واکنش نشان می دهند. ضمن اینکه این افراد در سلسله مراتب قدرت تمایل چندانی به مرئوس بودن ندارند و از این نظر نیز افراد جذابی برای بسیاری از مردم به شمار می روند.
 تلقین پذیر و زودباور هستند!

این تیپ اشخاصی هستند که به راحتی تحت تأثیر دیگران قرار می گیرند، به راحتی فریب می خورند و به سرعت تحت تأثیر فضا و اشخاص قرار می گیرند. همین ویژگی باعث شخصیت های سیاسی با ویژگی های تیپ هیستریکال بسیار احساسی، برون گرا، شورانگیز، تابع امیال، ساده لوح، بی آلایش و غالباً جذاب هستند. نفوذ_پذیری زیاد این افراد توسط سیاستمداران سیّاس خواهد شد.

تحریک پذیر و زود واکنش هستند!

زود برانگیخته می شوند و واکنش های تند و تیزی به محرک های محیطی می دهند. کافی است که احساس کنند که مورد هجمه قرار گرفته اند بی درنگ واکنش نشان می دهند.

شخصیت های سیاسی با ویژگی های تیپ هیستریکال بسیار احساسی، برون گرا، شورانگیز، تابع امیال، ساده لوح، بی آلایش و غالباً جذاب هستند. علاوه بر جذاب بودن، مردمپسند نیز هستند. همین عوامل سبب جذاب بودن این افراد برای بسیاری از مردم بوده و زمینه صعود آنان در عرصه قدرت را فراهم می کند. اما آنچه نگران کننده است وجود روحیه دیکتاتورمآبانه در این افراد و نفوذ پذیری بالای آنان است که سبب ایجاد مشکلات و خطرهای زیادی برای جامعه خواهد شد. برخلاف نگاه بسیاری از افراد که معتقدند اینگونه افراد نمایشی را نباید جدی گرفت معتقدم که نه تنها آنان را باید جدی گرفت بلکه باید از قدرت یابی آنان احساس خطر کرد! دیرزمانی نیست که افرادی اینگونه نردبان قدرت را طی کرده و برخی از آنان درحالقدرتنمایی هستند!

 درمان اختلال شخصیت نمایشی 

آیا درمان شخصیت نمایشی امکان پذیر است؟

با افزایش سن، علایم کمتری در بیماران با شخصیت نمایشی دیده می‌شود، اما این تغییرات می‌تواند ظاهری باشد نه واقعی؛ چون با افزایش سن سطح انرژی فرد نیز افت قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. درمان شخصیت نمایشی با تقویت راهکارهای حفاظتی مناسب، در برخورد با موقعیت‌های مختلف زندگی امکان پذیر است.

اهداف درمانی برای شخصیت نمایشی چیست؟

به‌طور‌ کلی می‌توان گفت که روان درمانی بهترین درمان منتخب برای اختلال شخصیت نمایشی است که شامل جلسات روان درمانی بلند مدت می‌شود. هدف درمان این است که انگیزه‌ها و ترس‌های فرد در ارتباط با نحوه تفکر و رفتارش آشکار شود، تا فرد بتواند تعامل مثبت و سازنده تری با دیگران برقرار کند.

روش‌های درمان اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی شیوه برخورد با موفقیت‌ها و شکست‌ها، روابط اجتماعی و رومانتیک فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه انواع روش‌های درمانی شخصیت نمایشی را بررسی می کنیم:

۱.  درمان شخصیت نمایشی با دارو درمانی

به منظور درمان نشانه‌های اضطراب، افسردگی و پریشانی در افراد شخصیت نمایشی، داروهایی توسط روانپزشک تجویز می‌شود ولی به خودی خود در درمان اختلال شخصیت هیستریونیک کاربردی ندارد؛ در واقع دارو برای اختلالاتی که با شخصیت نمایشی همبودی دارند به کار می‌رود.

۲. درمان شخصیت هیستریونیک گروه درمانی

گروه درمانی یک روش بسیار موثر برای درمان شخصیت هیستریونیک است اما تا زمانی که فرد قصد دارد رفتارهای بیمارگون خود را تکرار کند، توصیه نمی‌شود. مثلا زمانی که در گروه جلب توجه کرده و از گروه در جهت رسیدن به اهدافی که باعث تشدید یا تداوم نشانه‌های شخصیت نمایشی می‌گردد. گروه درمانی متشکل از گروهی از زنان و مردان با شخصیت نمایشی است؛ بحث کردن، تبادل نظر و نقش بازی کردن طی جلسات درمانی به فرد کمک می‌کند تا رفتار اجتماعی و روابط بین فردی خود را بهبود دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گروه درمانی کلیک کنید.

۳. درمان شخصیت نمایشی با رویکرد شناختی _ رفتاری

شخصیت نمایشی از فرض‌های اشتباه در ارتباط با زندگی خود رنج می‌برد. یکی از عقاید شخیت نمایشی این است که "من بی کفایت هستم و نمی‌توانم خودم از پس زندگی بربیایم" این عقیده باعث می‌شود آن‌ها فکر کنند که باید فرد دیگری را بیابند تا از آن‌ها حمایت کند؛ پس رفتار‌های بیش زنانگی یا بیش مردانگی از خود نشان می‌دهند تا به این طریق توجه دیگران را جلب کرده و دیگران را به تحسین و حمایت وادارند.
درمان شناختی رفتاری می‌تواند در افراد با شخصیت نمایشی، اثربخشی مطلوبی داشته باشد. این نوع درمان به این افراد کمک می‌کند تا نحوه تفکر خود را بسط و گسترش داده و به شیوه ای سنجیده و منطقی همراه با آرامش بیشتر عمل کنند. این نوع درمان همچنین در اختلالات همایند با شخصیت نمایشی مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن و سو مصرف مواد نیز می‌تواند موثر واقع شود.

۴. درمان شخصیت نمایشی با روان تحلیلگری

هدف روان تحلیلگری در درمان شخصیت هیستریونیک، کاهش واکنش‌های احساسی فرد با شناسایی و آشکار سازی دلایل زیر بنایی است که باعث پیدایش و رشد بیماری در وی شده است.

۵. درمان شخصیت هیستریونیک با خانواده درمانی و زوج درمانی

همسر و دیگر اعضای خانواده که با شخصیت نمایشی زندگی می‌کنند نیز تحت تاثیر این اختلال قرار می‌گیرند. خانواده درمانی و زوج درمانی به منظور بررسی روابط و تعاملات اعضا با یکدیگر، شناسایی عوامل تشدید کننده بیماری، با اتکا بر همکاری اعضای خانواده صورت می‌گیرد. برای اطلاع از نحوه تاثیر شخصیت نمایشی بر دیگران، مقاله ازدواج و زندگی با شخصیت نمایشی را مطالعه کنید.

۶. تمرین های هماهنگی ذهن و بدن

تمرین‌هایی که ذهن و بدن را همراستا با یکدیگر قرار می‌دهند مانند یوگا، مدیتیشن، تای چی و درمان بیوفیدبک برای افراد با شخصیت نمایشی توصیه می‌شود؛ چراکه به این افراد کمک می‌کند تا بتوانند برنامه ریزی ذهنی خود را مجددا تنظیم کرده و بر واکنش‌های احساسی خود کنترل بیشتری داشته باشند. علاوه بر این‌ها نحوه برخورد اطرافیان با شخصیت نمایشی در فرایند درمان بسیار موثر است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات