پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

افسردگی در روانپویشی

افسردگی در روانپویشی دوانلو میگوید روش معیار اولیه او یعنی فشار و چالش بی وقفه باید در درمان بیماران مبتلا به افسردگی بالینی و افسردگی مزمن و منشی اصلاح و تعدیل شود. از آنجا که این بیماران به دفاع واپس رانی آنی متوسل می‌شو

افسردگی در روانپویشی

دوانلو میگوید روش معیار اولیه او یعنی فشار و چالش بی وقفه باید در درمان بیماران مبتلا به افسردگی بالینی و افسردگی مزمن و منشی اصلاح و تعدیل شود. از آنجا که این بیماران به دفاع واپس رانی آنی متوسل می‌شوند، فشار و چالش بی وقفه گاه به تشدید وخامت نشانه های مرضی آنها از جمله احتمالاً به خودکشی می انجامد.

بیمارانی از این دست یا در دسته بیماران به شدت مقاوم همراه با واپس رانی قرار می گیرند یا در گروه بیماران شکننده، که باید در قالب روش تدریجی ISTDP به درمان آنان پرداخت. برخی اساتید ISTDP توصیه می‌کنند که در آغاز یادگیری ISTDP بهتر است تنها به درمان بیماران مقاوم کلاسیک پرداخت و از درمان این دسته بیماران صرف نظر کرد.

تشخیصی اختلال افسردگی

از آن جا که خیلی خیل عظیمی از بیماران از نشانه های افسردگی رنج می‌برند و بسیاری از بیماران در مراحلی از گذشته خود، معیار تشخیصی اختلال افسردگی عمده حاد را احراز کرده‌اند، این موضوع کارآموزان را با دشواری روبرو می کند. به ویژه برای نوآموزان، غربال گری مناسب و شرح حال گیری دقیق در ارزیابی این وضعیت مفید خواهد بود. اگر بنا باشد بیماری با تاریخچه بستری در بیمارستان روانی یا احتمال بالای خودکشی از طریق ISTDP درمان شود، تقریباً همواره باید درمان به دست درمانگری بسیار با تجربه در ISTDP صورت پذیرد.

در هر حال، هر چه سابقه افسردگی پررنگ تر باشد، درمانگر باید بیشتر به موارد زیر بپردازد:
• به بیمار کمک کند تا رئوس مثلث تعارض را از هم متمایز کند.
• گوش به زنگ علائم واپس رانی آنی مانند از دست دادن تنود عضلانی یا علامت دهی باشد؛ و
• نشانه های مرضی ناشی از واپس رانی را وارسی کند؛ مانند تبدیل انرژی و قدرت به احساس سستی و بی حالی و ضعف، هنگام تجربه خشم یا غیط.

علایم یا نشانه‌های واپس رانی آنی مبنای

علایم یا نشانه‌های واپس رانی آنی مبنایی است برای تنظیم اضطراب، با هدف ظرفیت سازی تا بیمار بتواند درجات بالاتری از فشار و چالش‌ را تحمل کند و از درمان ISTDP بهره کامل ببرد. از سوی دیگر، بیمارانی با افسردگی همراه با تنش و نشخوار ذهنی و بدون از دست دادن علامت دهی قادرند فشار و چالش را تحمل کنند، البته مادام که علایم اضطراب در آنها دیده شود.

این ایده که افسردگی خشم به درون برگشته است شاید در بینش عمیق فروید در مورد نقش احساسات مخلوط در افسردگی ریشه داشته باشد، اما اکنون به قاعده ای فراگیر بدل شده است. اگر درمانگر این نکته را روشن نکند که خشم به درون برگشته پیامد خودتنبیه گرایانه نوعی فرآیند درونی چند مرحله‌ای است، ممکن است بیمار به این نتیجه گیری ساد برسد که راه حل این مشکل بیرون انداختن خشم است.

فراروان شناسی ISTDP

این وضعیت یا اجتناب بیشتر در پی دارد یا توجیهی است برای فوران خشم خود به خوراکی برای اتهام زنی به خود و افسردگی بیشتر بدل می شود در فراروان شناسی ISTDP، این خشم به درون برگشته نیست که به افسردگی می انجامد، بلکه خودتنبیهی ناشی از گناه تجربه نشده علت آن است. در بهترین حالت، مواجهه با احساس خشم قاطعیت سالم را افزایش می‌دهد، اما اگر احساس گناه تجربه نشود، بهبود افسردگی و مشکلات شخصیتی بسیار نامحتمل است.

به این دلایل، درمانگر باید از طریق روشن سازی، تصور بیمار را در این باره تصحیح کند که هدف نهایی درمان تجربه پالایشی خشم نیست. تاکید بر این نکته اهمیت بسیار دارد که در ISTDP تجربه گستره کامل احساسات مخلوط ضرورت بنیادین دارد. هرچند درست است که بسیاری از این احساسات بدون تجربه اولیه خشم قابل دسترسی نخواهد بود. گاهی بیماران از افسرده شدن به منزله دفاعی در برابر تجربه غم استفاده می کنند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات