پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

متناع از فهمیدن

امتناع از فهمیدن امتناع از فهم نیز مانند به یاد نیاوردن شاید دفاعی تاکتیکی باشد. وقتی درمانگر بین داده ها ارتباط برقرار یا روشن سازی می کند، ممکن است بیمار اظهار سردرگمی کند، یا به شکلی نامعمول فهم او کُند شود، یا به دم دس

امتناع از فهمیدن

امتناع از فهم نیز مانند به یاد نیاوردن شاید دفاعی تاکتیکی باشد. وقتی درمانگر بین داده ها ارتباط برقرار یا روشن سازی می کند، ممکن است بیمار اظهار سردرگمی کند، یا به شکلی نامعمول فهم او کُند شود، یا به دم دستی ترین توضیحات بی هیچ تردیدی راضی شود.

آشفتگی شناختی - ادراکی

همانطور که در مدخل سردرگمی/ گیجی ذکر شد، باید پیش از آنکه این دفاع را تاکتیکی بدانیم، مطمئن شویم که آشفتگی شناختی - ادراکی در کار نیست. بسیاری از این موضوعات به دلیل فهم غلط علیت مطرح می‌شود؛ مثلاً برخی بیماران می‌گویند من افسرده ام به این دلیل که اعتماد به نفس ندارم و ظاهراً از این توضیح خود نیز خرسندند، به رغم اینکه این واقعیت که در اکثر موارد، چیزهایی در زندگی این افراد وجود دارد که برای احساس اعتماد به نفس در آنها کافی است. غرق شدن در چنین بحث مفصلی به همدستی با دفاع ها منجر می شود و باید آن را نادیده گرفت. با این حال، برخی مکرراً به این دفاع متوسل می شوند؛ لازم است درمانگر در چنین موقعیت‌هایی بیشتر کار شناختی انجام دهد و نه تنها افکار غلط بیمار را روشن کند، بلکه ماهیت مخرب و فرایندهای فکری بیمار را نیز به او نشان دهد.

مثلاً:
• اشاره کردن: شما به خودتان اجازه میدهید بگویید دو دو تا میشود پنج تا.
• تردید در دفاع: شما این حرف را بی‌هیچ انتقادی می پذیرید، در حالی که در کارتون، مهارت های تفکر انتقادی بسیار عالی رو نشون می‌دید.
• روشن سازی: شما این پاسخ را پذیرفتید بدون اینکه سوال مهم بعدی را مطرح کنید، چرا اعتماد به نفس من باید اینقدر پایین باشه؟ پذیرفتن  در اولین پاسخ مانع رسیدن شما به عمق مسئله می شود.
• مقابله: برای من خیلی دشواره که بدونم با چنین طرز فکر آشفته ای چطور میخواید بهتر شوید، اما این شمایید که باید تصمیم بگیرید آیا این افکار مغشوش برای خودتان قابل پذیرش است یا در این مورد کمکی به شما نخواهد کرد.
• سد کردن: شما باز به همون حرف های زیبا اما بی معنا برگشتید. تمومش کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات