پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

با افسردگی آشنا شوید

از نظر علمی ، اصطلاح "افسردگی عمده" اغلب برای توصیف این بیماری استفاده می شود.

افسردگی چیست


افسردگی یک اختلال روانی است که توسط غم و اندوه بزرگ، احساس ناامیدی (خلق افسرده)، از دست دادن انگیزه و تصمیم گیری، کاهش احساس لذت، اختلال در خوردن و اختلالات خواب، افکار منفی و احساس بی ارزشی مشخص می شود.
از نظر علمی ، اصطلاح "افسردگی عمده" اغلب برای توصیف این بیماری استفاده می شود. افسردگی معمولا به شکل دوره ای رخ می دهد این دوره ها می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. با توجه به شدت علائم، افسردگی به عنوان خفیف، متوسط ​​یا شدید (شدید) توصیف می شود.در موارد شدید، افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود.
افسردگی میتواند خلق و خوی، افکار و رفتار، بلکه بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.افسردگی می تواند در بدن توسط کمر درد، درد معده، سردرد بیان شود. به این ترتیب معلوم میشود که چرا فردی که از افسردگی رنج می برد ممکن است به سرماخوردگی و سایر عفونت ها آسیب پذیرتر باشد زیرا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می شود.
اصطلاح "افسردگی"، هنوز تابو نیست و اغلب در زبان روزمره استفاده می شود و دوره های اجتناب ناپذیر غم و اندوه و خستگی را توصیف میکند.
به عنوان مثال، ناراحتی پس از از دست دادن یکی از عزیزان و داشتن احساس ناراحتی در مورد مشکلات در کار، طبیعی است. اما زمانی که این حالت ذهنی هر روز برای هیچ دلیلی خاص و یا برای یک مدت طولانی حتی با یک علت مشخص قابل بازگشت نیست، می تواند یک اختلال افسردگی باشد.افسردگی در واقع یک بیماری مزمن است و به معیارهای تشخیص خاصی نیاز دارد.
علاوه بر غم و اندوه، شخص افسرده افکار منفی و ناارزشمندی را حفظ می کند: "من واقعا ناخوشایند هستم"، "هرگز موفق نخواهم شد"، "از اینکه من هستم متنفر هستم". او احساس بی ارزشی و مشکل خود را در آینده به خود جلب می کند. او دیگر علاقه ای به فعالیت های قبلی و محبوب خود ندارد.

شیوع

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی است. براساس یک نظرسنجی که توسط مقامات بهداشت عمومی در کبک انجام شد، حدود 8 درصد از افراد 12 سال و بالاتر گزارش دادند که طی 12 ماه گذشته یک دوره افسردگی را تجربه کرده اند. طبق گزارش اداره بهداشت کانادا حدود 11٪ از کانادایی ها و 16٪ زنان کانادایی در طول عمر خود، افسردگی عمده را تجربه خواهند کرد. و 7.5٪ از افراد فرانسوی بین 15 تا 85 ساله در 12 ماه گذشته، یک دوره افسردگی را تجربه کرده اند.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تا سال 2020، افسردگی دومین علت اصلی ناتوانی در جهان بعد از اختلالات قلب و عروق خواهد بود.
افسردگی می تواند در هر سنی، از جمله دوران کودکی رخ دهد، اما برای اولین بار اغلب در اواخر نوجوانی یا سن بلوغ رخ می دهد.

علل افسردگی

مشخص نیست که چه چیزی موجب افسردگی می شود، اما احتمالا یک بیماری پیچیده است که شامل چندین عامل مرتبط با وراثت، زیست شناسی، حوادث زندگی، و محیط و عادات است.
در نتیجه مطالعات طولانی مدت خانواده ها و همچنین دوقلوها (جدا از هم در هنگام تولد یا نه) نشان داده شده است که افسردگی برخی از مولفه های ژنتیکی را دارد، از ژن های خاصی که درگیر این بیماری هستند هنوز چیزی نمیدانیم. بنابراین، سابقه افسردگی در خانواده ممکن است عامل خطر باشد.
اگر چه زیست شناسی مغز پیچیده است، در افراد افسرده کسری یا عدم تعادل برخی از انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین وجود دارد. این عدم تعادل ارتباط بین نورون ها را مختل می کند. سایر مشکلات، مانند اختلال هورمونی (کم کاری تیروئید، استفاده از قرص های ضد بارداری)، همچنین می تواند موجب افسردگی شود.
عادات بد زندگي ( مانند سيگار كشيدن، مشكلات الكلي، فعاليت جسماني كوچك، اضافه شدن تلويزيون و يا بازي هاي رايانه اي و غيره) و شرايط زندگي (شرايط اقتصادي ناگوار، استرس، انزواي اجتماعي) . به عنوان مثال استرس در محل کار می تواند منجر به فرسودگی و در نهایت افسردگی شود.
از دست دادن یکی از عزیزان، طلاق، بیماری، از دست دادن اشتغال و یا سایر ضایعات می تواند موجب افسردگی در کسانی که مستعد ابتلا به بیماری هستند شود  به همین ترتیب، سوءاستفاده یا تروما در دوران کودکی حساسیت نسبت به افسردگی را در بزرگسالی افزایش میدهد، زیرا این امر به طور دائم عملکرد ژن های مربوط به استرس را مختل می کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات