پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

چند شخصیتی

شخصیت چندگانه( چند شخصیتی)(DID) یک وضعیت سلامت روان، افراد مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای (DID) دارای دو یا چند شخصیت مجزا هستند. این هویت ها رفتار فرد را در زمان های مختلف کنترل می کنند. DID می تواند باعث ایجاد شکاف در حاف

شخصیت چندگانه( چند شخصیتی)(DID)

یک وضعیت سلامت روان، افراد مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای (DID) دارای دو یا چند شخصیت مجزا هستند. این هویت ها رفتار فرد را در زمان های مختلف کنترل می کنند. DID می تواند باعث ایجاد شکاف در حافظه و سایر مشکلات شود. 

انواع چند شخصیتی:

۱. نوع پاتولوژیک

۲. نوع فیزیولوژیک

نوع پاتولوژیک همان اختلال هویت تجزیه ای است‌ در این اختلال شخص به شکل غیر ارادی بین دو یا سه شخصیت جابجا می شود.

نوع فیزیولوژیک کاملا ارادی و نوعی شخصیت ضداجتماعی است. در این حالت شخص برای تامین منافع خود بین چند شخصیت جابجا می شود. یک شخصیت با افراد صمیمی دارد شخصیتی دیگر در محل کار دارد و شخصیت دیگر در مجامع عمومی از خود نشان می دهد.

 چه چیزی باعث اختلال هویت تجزیه ای (DID) می شود؟ 

اختلال هویت تجزیه ای به انگلیسی  Dissociative Identity  Disorder (DID)
معمولاً نتیجه آزار جنسی یا جسمی در دوران کودکی است. گاهی اوقات در واکنش به یک بلای طبیعی یا سایر رویدادهای آسیب زا مانند جنگ ایجاد می شود. این اختلال راهی است برای کسی که از تروما فاصله بگیرد یا خود را از آن جدا کند. علائم و نشانه های DID چیست؟ فرد مبتلا به DID دو یا چند هویت متمایز دارد. هویت «هسته ای» شخصیت معمول فرد است. «تغییرها» شخصیت های جایگزین فرد هستند. برخی از افراد مبتلا به DID تا ۱۰۰ درصد تغییر دارند. دگرگون کننده ها بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. هویت ها ممکن است دارای جنسیت، قومیت، علایق و شیوه های تعامل با محیط خود باشند. سایر علائم و نشانه های رایج DID می تواند شامل موارد زیر باشد: اضطراب، هذیان، افسردگی، سرگردانی، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، از دست دادن حافظه، افکار خودکشی یا خودآزاری.

علل شخصیت چندگانه فیزیولوژیک( کاذب):

۱. شخصیت ضداجتماعی 
۲. زندگی در حکومت دیکتاتوری

شخصیت چندگانه کاذب نوعی ریاکار  است که برای تامین منافع خودش در محافل، مکان‌ها و زمانهای مختلف حرف های متفاوت می‌زند چنان که به نظر می رسد چند شخصیت دارد ولی او در واقع فقط یک شخصیت منفعت طلب دارد( رجوع شود به بحث علمی ۱۰۹ با عنوان منفعت طلبی).

وقتی والدین مستبد هستند کودک ممکن است از سرناچاری و برای کسب رضایت والدین مطیع والدین شود و فرهنگ والدین را بپذیرد و نزد همسالان خود شخصیت دیگری داشته باشد. دو شخصیتی بودن به تدریج ندای وجدان را ضعیف می کند و شخصیت ضداجتماعی تقویت می شود. این  کودک یاد می گیرد که ریاکار باشد تا منافعش به خطر نیوفتد.

حکومت‌های دیکتاتور نیز با مردم مانند والدین مستبد با فرزندان رفتار می کنند. حاکم دیکتاتور علاقه ای به شنیدن و پذیرفتن نظرات دیگران ندارد و منافع افرادی را که مطیع نیستند تهدید می کند و این افراد برای تامین منافع خود ظاهرا مطیع دیکتاتور می شوند ولی در اولین فرصت به دیکتاتور خیانت می کنند. این افراد مانند اختلال هویت تجزیه ای ( چند شخصیت واقعی) به راحتی  بین چند شخصیت جابجا( سویچ) می شوند و در نهایت تبدیل به رانت خواران حرفه ای می شوند.
ظهور و شیوع شخصیت ضداجتماعی و رانت خواران حرفه ای یکی از آسیب های بزرگ و دستاورد والدین مستبد و حکومت‌های دیکتاتور است.

دو شخصیتی بودن چگونه وجدان را تضعیف می کند؟

وجدان شامل ممنوعیت های اخلاقی است.
وجدان (به انگلیسی:‌ Conscience)، حسی برای قضاوت اخلاقی (درستی یا غلطی) یک واکنش یا رفتار است. انجام واکنشی که موجب به وجود آمدن احساس پشیمانی می‌شود را عذاب وجدان می‌نامند. وجدان قابل آموزش است و معمولا بر اساس عقیده و یا دین شخص، فرهنگسازی می‌شود. به طور معمول، وجدان اغلب به عنوان منجر به احساس پشیمانی هنگامی که شخصی مرتکب عملی می شود که با ارزش های اخلاقی او در تضاد است، توصیف می شود. بنابراین اگر این ارزش های اخلاقی با تغییر عقیده شخص نیز تغییر کند، محور وجدان نیز تغییر می‌کند و حتی ممکن است مغایرت کلی با ارزش های اخلاقی عقیده قبلی داشته باشد.

در افراد چند شخصیتی الزاما چند وجدان شکل می گیرد به عنوان مثال یکی از شخصیتها دروغگویی را مجاز می داند و شخصیت دیگر آن را غیرمجاز می داند این تعارض در مجموع به نفع مجاز شدن دروغگویی تمام می شود و حتی در مواردی که نیاز به دروغگویی نیست هم دروغ می گوید و پس از مدتی وجدان از بین می رود.

https://chat.whatsapp.com/DWKoiLwq5R1ERHY4s1JeSY

نتیجه بحث های علمی در :
https://t.me/mentalhealth_group



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات