پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خودشیفتگی احترام از نظر قرآن

خودشیفتگی احترام از نظر قرآن روانشناسی دینی می تواند در کنار سایر رویکردهای روانشناسی مانند رواندرمانی وجودی_ فلسفی به ارتقاء سلامت روان کمک کند‌. روان انسان چنان وسیع و ناشناخته است که برای شناخت و ترمیم و رشد آن نیاز دار

خودشیفتگی احترام از نظر قرآن

روانشناسی دینی می تواند در کنار سایر رویکردهای روانشناسی مانند رواندرمانی وجودی_ فلسفی به ارتقاء سلامت روان کمک کند‌. روان انسان چنان وسیع و ناشناخته است که برای شناخت و ترمیم و رشد آن نیاز داریم از تمامی منابع دانش اعم از علمی، فلسفی، دینی و شهودی استفاده کنیم.

رویکرد روانشناسی دینی تلاش می کند با کمک آموزه های دینی و مطالب موجود در کتب مقدس در مورد افکار، رفتار و هیجان نظر دهد و برای علاقمندان راهگشا باشد.

روانشناسی دینی یکی از نیازهای اساسی جامعه ایرانی است و می تواند برخی از مشکلات اجتماعی ایران را کاهش دهد.
روانشناسی دینی برای افرادی که به روانشناسی غربی علاقه ندارند نیز مفید است.

نظر قرآن در مورد خودشیفتگی و احترام به مردم چیست؟

آیه ۱۸ از سوره لقمان در این مورد توضیح می دهد.


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم

وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ 

(پسرم!) با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبّر مغروری را دوست ندارد.

ترجمه
و روى خود را از  مردم (به تكبّر) بر مگردان، و در زمین مغرورانه راه مرو، زیرا خداوند هیچ متكبّر فخر فروشى را دوست ندارد.

نکته ها
«تَصعیر»، نوعى بیمارى است كه شتر به آن گرفتار مى‏شود و گردنش كج مى‏شود. لقمان به فرزندش مى‏گوید: تو بر اساس تكبّر مثل شترِ بیمار، گردنت را با مردم كج نكن.
«مَرَح»، به معناى شادى زیاد است كه در اثر مال و مقام به دست مى‏آید.
«مُختال» به كسى گویند كه بر اساس خیال و توهّم خود را برتر مى‏داند، و «فَخور» به معناى فخرفروش است.
تكبّر، هم توهین به مردم است، هم زمینه ساز رشد كدورت‏هاى جدید و هم تحریك كننده‏ى كینه‏هاى درونى قدیم.
در حدیث مى‏خوانیم: هر كس با تكبّر در زمین راه رود، زمین و هر موجودى كه زیر و روى آن است، او را لعنت مى‏كنند.(299)

299) تفسیر نورالثقلین.

پيام ها
 1- با مردم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، با خوشرویى رفتار كنیم. «لاتصعّر خدّك للنّاس»
 2- تكبّر ممنوع است، حتّى در راه رفتن. «لاتمش فى الارض مرحا»
 3- از عامل خشنودى خداوند براى تشویق و از ناخشنودى او براى ترك زشتى‏ها و گناهان استفاده كنیم. «انّ اللّه لایحبّ»
 4- به موهومات، خیالات و بلندپروازى‏ها خود را گرفتار نسازیم. «مُختال»
 5 - بر مردم فخر فروشى نكنیم. «انّ اللّه لایحبّ كلّ مُختال فَخور»
 تواضع‏
 در این آیه لقمان به فرزندش مى‏گوید: در زمین متكبرانه راه نرو «لاتمش فى الارض مرحاً» و در سوره‏ى فرقان، اوّلین نشانه‏ى بندگان خوب خدا، حركت متواضعانه‏ى آنهاست.«و عباد الرّحمن الّذین یمشون على الارض هَونا»(300)
 یكى از اسرار نماز كه در سجده‏ى آن بلندترین نقطه بدن را (حداقل در هر شبانه روز 34 مرتبه در هفده ركعت نماز واجب) روى خاك مى‏گزاریم، دورى از تكبّر، غرور و تواضع در برابر خداوند است.
 گرچه تواضع در برابر تمام انسان‏ها لازم است؛ امّا در برابر والدین، استاد و مؤمنان لازم‏تر است. تواضع در برابر مؤمنان، از نشانه‏هاى برجسته‏ى اهل ایمان است. «اذّلة على المؤمنین»(301)
 بر خلاف تقاضاى متكبّران كه پیشنهاد دور كردن فقرا را از انبیا داشتند، آن بزرگواران مى‏فرمودند: ما هرگز آنان را طرد نمى‏كنیم. «و ما انا بطارد الّذین آمنوا»(302)
 انسانِ ضعیف و ناتوانى كه از خاك و نطفه آفریده شده، و در آینده نیز مردارى بیش نخواهد بود، چرا تكبّر مى‏كند؟!
 مگر علم محدود او با فراموشى آسیب‏پذیر نیست؟!
 مگر زیبایى، قدرت، شهرت و ثروت او، زوال‏پذیر نیست؟!
 مگر بیمارى، فقر و مرگ را در جامعه ندیده است؟!
 مگر توانایى‏هاى او نابود شدنى نیست؟!
 پس براى چه تكبّر مى‏كند؟! قرآن مى‏فرماید: متكبّرانه راه نروید كه زمین سوارخ نمى‏شود، گردن‏كشى نكنید كه از كوه‏ها بلندتر نمى‏شوید. «ولاتَمشِ‏فى الارض مَرحاً اِنّك لن تَخرق الارض و لن تَبلغ الجبال طولا»(303)
 نمونه‏هایى از تواضع اولیاى الهى‏
 1. شخص اوّل آفرینش كه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله است، آنگونه مى‏نشست كه هیچ امتیازى بر دیگران نداشت و افرادى كه وارد مجلس مى‏شدند و حضرت را نمى‏شناختند، مى‏پرسیدند: كدام یك از شما پیامبر است؟ «ایّكم رسول۶ اللّه»(304)
 2. در سفرى كه براى تهیه غذا هر كس كارى را به عهده گرفت، پیامبر نیز كارى را به عهده گرفت و فرمود: «جمع كردن هیزم با من».(305)
 3. همین كه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله دیدند براى نشستنِ بعضى فرش نیست، عباى خود را دادند تا چند نفرى روى عباى حضرت بنشینند.(306)
 پوشیدن لباس ساده، سوار شدن بر الاغ برهنه، شیر دوشیدن، هم‏نشینى با بردگان، سلام كردن به اطفال، وصله كردن كفش و لباس، پذیرفتن دعوت مردم، جارو كردن منزل، دست دادن به تمام افراد و سبك نشمردن غذا از سیره‏هاى حضرت بود.(307)
 4. برخى شیعیان خواستند به احترام امام صادق‏علیه السلام حمّام را خلوت و به اصطلاح قُرق كنند، حضرت اجازه نداد و فرمود: «لا حاجة لى فى ذلك المؤمن اَخفّ من ذلك» نیازى به این كار نیست، زندگى مؤمن ساده‏تر از این تشریفات است.(308)
 5. هر چه اصرار كردند كه سفره‏ى امام رضاعلیه السلام از سفره غلامان جدا باشد، آن حضرت نپذیرفت.(309)
 6. شخصى در حمّام، امام رضاعلیه السلام را نشناخت و از او خواست تا او را كیسه بكشد، حضرت بدون معرّفى خود و با كمال وقار تقاضاى او را قبول كرد. همین كه آن شخص حضرت را شناخت، شروع به عذرخواهى كرد، حضرت او را دلدارى دادند.(310)
 از نشانه‏هاى تواضع، پذیرفتن پیشنهاد و انتقاد دیگران و نشستن در پایین‏تر از جایى است كه در شأن اوست.

300) فرقان، 63.
301) مائده، 54.
302) هود، 29.
303) اسراء، 37.
304) بحار، ج‏47، ص 47.
305) بحار، ج‏47، سیره پیامبر.
306) بحار، ج 16، ص 235.
307) بحار، ج 16، ص 155 و بحار، ج 73، ص 208.
308) بحار، ج 47، ص 47.
309) كودك، فلسفى، ج 2، ص 457.
310) بحار، ج 49، ص 99.


این آیه ۱۴۰۰ سال پیش نازل شده و تاییدی است بر آنچه امروزه در روانشناسی به اشکال زیر مطرح می شود:

۱. خودشیفتگی اختلال است و نیاز به درمان دارد. یکی از رفتارهای خودشیفته راه رفتن با تکبر است و با عث اختلال در روابط بین فردی می شود.

۲. احترام جز نیازهای اساسی انسان است و لازم است در سنین کودکی آموخته شود. یکی از انواع بی احترامی در حالات صورت و حرکات سر و گردن ظاهر می شود که نوعی بی احترامی بدنی و بدون کلام است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات