پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سبک زندگی

سبک زندگی سبک زندگی چه معنایی دارد؟ سبک زندگی چه انواعی دارد؟ سبک زندگی سالم و درست چگونه است؟ سبک زندگی چه رابطه ای با سلامت روان دارد؟ چگونه می توان سبک زندگی را اصلاح کرد؟ سبک زندگی علایق، نظرات، رفتارها و جهت گیری های

سبک زندگی

  • سبک زندگی چه معنایی دارد؟
  • سبک زندگی چه انواعی دارد؟
  • سبک زندگی سالم و درست چگونه است؟
  • سبک زندگی چه رابطه ای با سلامت روان دارد؟
  • چگونه می توان سبک زندگی را اصلاح کرد؟

سبک زندگی علایق، نظرات، رفتارها و جهت گیری های رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ است. این اصطلاح توسط روانشناس اتریشی، آلفرد آدلر، در کتاب خود به نام «مورد دوشیزه آر.»

در سال ۱۹۲۹ با معنای «شخصیت اصلی یک فرد در اوایل دوران کودکی» معرفی شد. مفهوم گسترده تری از سبک زندگی به عنوان «شیوه یا سبک زندگی» از سال ۱۹۶۱ به ثبت رسیده است. سبک زندگی ترکیبی از عوامل ناملموس یا محسوس است. عوامل ملموس به‌طور خاص به متغیرهای جمعیت‌شناختی، یعنی مشخصات جمعیت‌شناختی فرد مربوط می‌شوند، در حالی که عوامل ناملموس به جنبه‌های روان‌شناختی یک فرد مانند ارزش‌های شخصی، ترجیحات، و دیدگاه‌ها مربوط می‌شوند.

هویت فردی و سبک زندگی

هویت فردی معمولاً منعکس کننده نگرش ها، شیوه زندگی، ارزش ها یا جهان بینی فرد است. بنابراین، سبک زندگی ابزاری برای ایجاد حس خود و ایجاد نمادهای فرهنگی  است که با هویت شخصی طنین انداز می شود. همه جنبه های یک سبک زندگی داوطلبانه نیستند. سیستم‌های اجتماعی و فنی اطراف می‌توانند انتخاب‌های سبک زندگی در دسترس افراد و نمادهایی را که آنها می‌توانند به دیگران و خود نشان دهند، محدود کنند.

خطوط بین هویت شخصی و کارهای روزمره

خطوط بین هویت شخصی و کارهای روزمره که نشانگر یک سبک زندگی خاص است در جامعه مدرن مبهم می شود. برای مثال، «سبک زندگی سبز» به معنای حفظ باورها و درگیر شدن در فعالیت‌هایی است که منابع کمتری مصرف می‌کنند و ضایعات مضر کمتری تولید می‌کنند (یعنی ردپای زیست‌محیطی کوچک‌تر)، و به دست آوردن احساس خود از حفظ این باورها و درگیر شدن در این فعالیت‌ها. برخی از مفسران استدلال می‌کنند که، در مدرنیته، سنگ بنای ساخت سبک زندگی، رفتار مصرفی است، که امکان ایجاد و شخصی‌سازی بیشتر خود را با محصولات یا خدمات مختلف ارائه می‌دهد که راه‌های متفاوتی از زندگی را نشان می‌دهد. سبک زندگی ممکن است شامل دیدگاه هایی درباره سیاست، مذهب، سلامت، صمیمیت و موارد دیگر باشد. همه این جنبه ها در شکل دادن به سبک زندگی افراد نقش دارند.  در صنایع و مجلات و تلویزیون، «سبک زندگی» برای توصیف دسته‌ای از نشریات یا برنامه‌ها استفاده می‌شود.

انواع سبک زندگی از نظر آلفرد آدلر

آدلر یکی از روانشناسان برجسته ٤ سبک زندگی را معرفی کرد و معتقد بود که انسان‌ها برای مقابله با مشکلاتی که در زندگی دارند همچون کار، عشق، ازدواج و ارتباط با دیگران، یکی از این سبک‌ها را انتخاب می‌کنند:

۱. سلطه گر یا حکمران: این افراد علاقه اجتماعی ناچیزی دارند؛ مستقیما به دیگران حمله می‌کنند، دستور می‌دهند و مستبد یا بزهکار می‌شوند.

۲. گیرنده: بیشتر افراد این سبک زندگی را انتخاب می‌کنند. افراد این دسته انتظار دارند همه چیز را از دیگران بگیرند و در نتیجه به آن‌ها وابسته می‌شوند.

۳. اجتنابی: این افراد هیچ تلاشی برای رویارویی با مشکلات زندگی ندارند و با اجتناب از مشکلات، خود را از هر احتمال شکستی دور می‌کنند. انتخاب این نوع از سبک زندگی ارتباط زیادی با ابتلای افراد به اختلال شخصیت اجتنابی دارد. 

هر سه نوع سبک زندگی فوق فاقد علاقه اجتماعی هستند.

۴. سودمند اجتماعی: این افراد قادر به همکاری با دیگران هستند و در چهارچوب علایق اجتماعی با مشکلات زندگی کنار می‌آیند.

انواع سبک زندگی بر اساس نظریه معیارهای انتخاب.

در این نظریه که توسط دکتر حسین موسی زاده در سال ۱۳۸۸ منتشر شد زندگی دارای چهار اصل و ۵ بعد است :
اصول زندگی عبارتند از:
۱. تعادل
۲. تکامل
۳. انسانیت 
۴. خلاقیت

ابعاد زندگی عبارتند از:
۱. معنویت 
۲. اقتصاد
۳. اعتبار اجتماعی
۴. لذت
۵‌ علم

با توجه به اصول و ابعاد فوق و با توجه به دو مورد زیر:
۱. هدف اصلی از زندگی چیست؟ 
۲. فعالیتی که بیشترین زمان را به خود اختصاص می دهد

 انواع سبک زندگی عبارتند از:

الف. سبک زندگی درست و متعادل
در این زندگی اصول زندگی رعایت می شوند و زمان به شکل مفید بین ابعاد زندگی تقسیم می شود.

ب. سبک زندگی نادرست یا ناسالم

در این سبک فرد به خود یا دیگران آسیب می زند و عمر یا رفاه خود یا دیگران را کاهش می دهد. اختلالات شخصیت از این نوع سبک زندگی پیروی می کنند. سایر اختلالات روانی نیز بخشی از عمر خود را در این سبک صرف می کنند. این سبک با توجه به تعدد اختلالات روانی انواع زیادی دارد که عبارتند از:
۱. سبک زندگی خودشیفته
۲. سبک زندگی ضداجتماعی
۳. سبک زندگی پارانوئید 
۴. سبک زندگی نمایشی
۵. سبک زندگی مرزی 
۶. سبک زندگی اسکیزوئید
۷. سبک زندگی وابسته
۸. سبک زندگی خرافاتی
۹. سبک زندگی وسواسی جبری
۱۰ . سبک زندگی اجتنابی 
۱۱. سبک زندگی مضطرب
۱۲. سبک زندگی افسرده
۱۳. سبک زندگی سایکوتیک 
۱۴. سبک زندگی کم هوشی

ج. سبک زندگی نامتعادل
در این سبک برای یکی از ابعاد زندگی بیش از حد وقت صرف می شود. انواع این سبک عبارتند از:

۱. سبک زندگی معنوی
زمان خیلی زیادی برای انسانیت یا مذهبیت صرف می کند و از سایر ابعاد  زندگی غافل می شود.

۲. سبک زندگی اقتصادی
صرف زمان بیش از حد برای دخل و خرج زندگی و غافل شدن از سایر ابعاد زندگی.

۳. سبک زندگی علمی
صرف زمان بیش از حد برای علم و دانش و غافل شدن از سایر ابعاد زندگی.
۴. سبک زندگی لذت طلب
اختلال شخصیت عیاش دارد.

۵. سبک زندگی مطیع 
برای پذیرش توسط دیگران و اعتبار اجتماعی بیش از حد وقت صرف می کند.
 سبک زندگی و موقعیت اجتماعی

 مطالعات قبلی در مورد سبک زندگی بر تجزیه و تحلیل ساختار اجتماعی و موقعیت نسبی افراد در درون آن متمرکز است. تورشتاین وبلن، با مفهوم «تقلید» خود، این دیدگاه را با ادعای این که مردم «طرح‌های زندگی» خاص، و به‌ویژه الگوهای خاص «مصرف آشکار» را اتخاذ می‌کنند، بسته به تمایل به تمایز از اقشار اجتماعی که آنها را فرودست می‌شناسند، می‌گشاید. میل به تقلید از کسانی که به عنوان برتر شناخته شده اند. 

ماکس وبر سبک‌های زندگی را عناصر متمایز گروه‌های موقعیتی می‌داند که به شدت با دیالکتیک تشخیص اعتبار مرتبط هستند: 
سبک زندگی مشهودترین مظهر تمایز اجتماعی است، حتی در همان طبقه اجتماعی، و به ویژه اعتباری را نشان می‌دهد که افراد معتقدند. از آن لذت می برند یا آرزو دارند.

 گئورگ زیمل تجزیه و تحلیل رسمی از شیوه های زندگی را انجام می دهد، که در قلب آن می توان فرآیندهای فردی سازی، شناسایی، تمایز، و شناخت را یافت که هم به عنوان فرآیندهای ایجاد کننده و هم اثرات ایجاد شده توسط سبک زندگی درک می شوند که به صورت "عمودی" و همچنین "عمودی" عمل می کنند. به صورت افقی". در نهایت، پیر بوردیو این رویکرد را در قالب یک مدل پیچیده‌تر تجدید می‌کند که در آن سبک‌های زندگی، که عمدتاً از رویه‌های اجتماعی تشکیل شده و نزدیک به سلیقه‌های فردی است، نقطه‌ی اصلی تلاقی بین ساختار میدان و فرآیندهای مرتبط با عادت را نشان می‌دهد.

سبک زندگی به عنوان سبک های فکری

 رویکردی که سبک زندگی را عمدتاً به عنوان سبک های فکری تفسیر می کند، ریشه در  تحلیل روانشناختی دارد. در ابتدا، با شروعی از آلفرد آدلر، سبک زندگی به عنوان سبکی از شخصیت شناخته شد، به این معنا که چارچوب ارزش‌ها و اصول هدایت‌کننده‌ای که افراد در سال‌های اول زندگی ایجاد می‌کنند، به تعریف یک سیستم قضاوت ختم می‌شود که از اعمال آن‌ها در سراسر زندگی آگاه می‌شود. زندگی می کند. بعداً، به‌ویژه در کار میلتون روکچ، تحقیقات  آرنولد میچل و تحقیقات لین آر. کاله، تحلیل سبک زندگی به‌عنوان نمایه‌هایی از ارزش‌ها توسعه یافت و به این فرضیه رسید که می‌توان مدل‌های مختلفی از مقیاس‌های ارزش‌ها را که به‌صورت سلسله مراتبی سازمان‌دهی شده‌اند شناسایی کرد. بخش های جمعیتی مطابقت دارند. سپس با دانیل یانکلوویچ و ویلیام ولز به سمت رویکرد به اصطلاح AIO می‌رویم که در آن نگرش‌ها، علایق و نظرات به‌عنوان مؤلفه‌های اساسی سبک زندگی در نظر گرفته می‌شوند و از دیدگاه‌های همزمان و دیاکرونیک تحلیل می‌شوند و بر اساس اجتماعی تفسیر می‌شوند. روندهای فرهنگی در یک زمینه اجتماعی معین (به عنوان مثال، در کار برنارد کاتلات). در نهایت، توسعه بیشتر منجر به رویکرد به اصطلاح پروفایل‌ها و گرایش‌ها می‌شود که در هسته آن تحلیلی از روابط بین متغیرهای ذهنی و رفتاری است، با در نظر گرفتن اینکه گرایش‌های فرهنگی-اجتماعی هم بر انتشار سبک‌های زندگی مختلف تأثیر می‌گذارند. در یک جمعیت و ظهور روش های مختلف تعامل بین فکر و عمل.

سبک زندگی به عنوان سبک های عمل 

تحلیل سبک‌های زندگی به‌عنوان نمایه‌های کنش با این واقعیت مشخص می‌شود که دیگر سطح کنش را مشتق ساده سبک‌های زندگی، یا حداقل به‌عنوان مؤلفه جانبی آن‌ها نمی‌داند، بلکه بیشتر به‌عنوان عنصری سازنده در نظر می‌گیرد. در ابتدا، این دیدگاه عمدتاً بر رفتار مصرف‌کننده متمرکز بود و محصولات به‌دست‌آمده را به‌عنوان اشیایی می‌دید که در سطح مادی تصویر افراد از خود و نحوه نگرش آن‌ها به موقعیت خود در جامعه را بیان می‌کردند. متعاقباً، این دیدگاه گسترش یافت تا به طور کلی بر سطح زندگی روزمره تمرکز کند، نویسندگانی مانند جوفر دومازدیه و آنتونی گیدنز - بر استفاده از زمان، به‌ویژه لوسیرزها، و تلاش برای مطالعه تعامل بین بعد فعال انتخاب و بعد روال و ساختاری که آن سطح از عمل را مشخص می کند. در نهایت، برخی از نویسندگان، به عنوان مثال، ریچارد جنکینز و A. J. Veal، رویکردی را به سبک زندگی پیشنهاد کردند که در آن، اقدامات روزمره نیستند که سطح تحلیل را تشکیل می‌دهند، بلکه آن‌هایی هستند که بازیگرانی که آنها را اتخاذ می‌کنند به‌ویژه معنادار و متمایز می‌دانند.

 سلامتی و سبک زندگی

 سبک زندگی ناسالم و سبک زندگی نامتعادل به بیماری و اختلال منجر می شوند.
یک سبک زندگی سالم یا ناسالم به احتمال زیاد بین نسل ها منتقل می شود. طبق مطالعه انجام شده توسط کیس و همکاران (۲۰۰۲)، هنگامی که یک کودک ۰ تا ۳ ساله مادری داشته باشد که سبک زندگی سالمی را دنبال می کند، این کودک ۲۷ درصد بیشتر احتمال دارد که سالم شود و همان سبک زندگی را در پیش بگیرد. به عنوان مثال، والدین با درآمد بالا تمایل بیشتری به خوردن میوه و سبزیجات بیشتری دارند، زمانی برای ورزش دارند و بهترین شرایط زندگی را برای فرزندان خود فراهم می کنند. از سوی دیگر، والدین کم‌درآمد بیشتر در فعالیت‌های ناسالم مانند سیگار کشیدن شرکت می‌کنند تا به آنها کمک کند استرس و افسردگی ناشی از فقر را رها کنند. والدین اولین معلم هر کودکی هستند. هر کاری که والدین انجام می دهند به احتمال زیاد از طریق فرآیند یادگیری به فرزندانشان منتقل می شود. بزرگسالان ممکن است با علاقه متقابل به هم نزدیک شوند که منجر به یک سبک زندگی می شود.

برای اصلاح سبک زندگی چکار کنیم؟ 


برای تبدیل شدن سبک زندگی ناسالم و سبک زندگی نامتعادل به سبک زندگی سالم و متعادل نیاز به اقدامات زیر داریم:

۱. مراجعه به روانشناس بالینی و تعیین سبک زندگی فعلی

۲. تشخیص اختلالات روانی و بیماریهای جسمانی و درمان آنها.

۳. مشاوره فلسفی- وجودی برای آشنایی با اصول و ابعاد زندگی و انواع سبک های زندگی.

۴. آشنا شدن با مهارت مدیریت زمان

۵. نوشتن برنامه زمانی متناسب با سن و شغل.

۶. اجرا کردن برنامه زمانی و شناسایی موانع آن.

۷. رفع موانع

تاثیر سبک زندگی بر سلامت

 داریوش د. فرهود
حسین موسی زاده

 مقدمه
 سبک زندگی شیوه ای است که مردم، گروه ها و ملت ها از آن استفاده می کنند و در بافت جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی خاص شکل می گیرد. 
سبک زندگی به ویژگی های ساکنان یک منطقه در زمان و مکان خاص گفته می شود. این شامل رفتارها و عملکردهای روزانه افراد در شغل، فعالیت، تفریح ​​و رژیم غذایی است. در دهه های اخیر سبک زندگی به عنوان یک عامل مهم سلامت بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۶۹ درصد عوامل مرتبط با سلامت و کیفیت زندگی افراد با سبک زندگی مرتبط است. میلیون ها نفر از یک سبک زندگی ناسالم پیروی می کنند. از این رو با بیماری، ناتوانی و حتی مرگ مواجه می شوند. مشکلاتی مانند بیماری های متابولیک، مشکلات مفاصل و اسکلتی، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، اضافه وزن، خشونت و غیره می تواند ناشی از سبک زندگی ناسالم باشد. رابطه سبک زندگی و سلامت باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

امروزه تغییرات گسترده ای در زندگی همه افراد رخ داده است. سوء تغذيه، رژيم غذايي ناسالم، سيگار، مصرف الكل، سوء مصرف مواد مخدر، استرس و... از معرفي سبك زندگي ناسالم است كه به عنوان شيوه غالب سبك زندگي مورد استفاده قرار مي گيرد. علاوه بر این، زندگی شهروندان با چالش های جدیدی مواجه است. به عنوان مثال، فناوری‌های جدید در حال ظهور در فناوری اطلاعات مانند اینترنت و شبکه‌های ارتباط مجازی، دنیای ما را به چالش بزرگی سوق می‌دهد که سلامت جسمی و روانی افراد را تهدید می‌کند. چالش استفاده بیش از حد و سوء استفاده از فناوری است. بنابراین با توجه به مطالعات موجود می توان گفت: سبک زندگی تأثیر بسزایی بر سلامت جسمی و روانی انسان دارد. اشکال مختلفی از این تأثیرات وجود دارد. خویشاوندی در برخی از قومیت ها شکل غالب سبک زندگی است که منجر به اختلالات ژنتیکی می شود. اصلاح این سبک زندگی ناسالم عاملی بازدارنده برای کاهش بیماری های ژنتیکی است. در برخی کشورها، استفاده بیش از حد از مواد مخدر یک سبک زندگی ناسالم است. ایران یکی از ۲۰ کشوری است که بیشترین داروها را مصرف می کند. آنها دارو را به مداخلات دیگر ترجیح می دهند. علاوه بر این، در ۱۵ تا ۴۰ درصد موارد، آنها از داروها بدون نسخه استفاده می کنند. مسکن ها، قطره های چشمی و آنتی بیوتیک ها بیشترین مصرف را در ایران دارند. در حالی که خوددرمانی‌ها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها بر سیستم ایمنی تأثیر منفی می‌گذارند، اگر فرد تحت تأثیر عفونت قرار گیرد، آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان مؤثر نیستند. به طور کلی، ۱۰ درصد از کسانی که خود درمانی می کنند، عوارض شدیدی مانند مقاومت دارویی را تجربه خواهند کرد. گاهی اوقات حساسیت دارویی آنقدر شدید است که می تواند باعث مرگ شود.

در نهایت، متغیرهای سبک زندگی که بر سلامت تأثیر دارند را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد: 

۱. رژیم غذایی و شاخص توده بدنی (BMI): رژیم غذایی بزرگترین عامل در سبک زندگی است و رابطه مستقیم و مثبتی با سلامتی دارد. رژیم غذایی نامناسب و عواقب آن مانند چاقی، مشکل رایج سلامت در جوامع شهری است. سبک زندگی ناسالم را می توان با BMI اندازه گیری کرد. سبک زندگی شهری منجر به مشکلات تغذیه ای مانند استفاده از فست فودها و غذاهای ضعیف و افزایش مشکلات قلبی عروقی می شود.

۲.  ورزش: برای درمان مشکلات سلامت عمومی، ورزش در سبک زندگی گنجانده شده است. ورزش مداوم همراه با رژیم غذایی سالم باعث افزایش سلامت می شود. برخی از مطالعات بر رابطه سبک زندگی فعال با شادی تاکید دارند.

۳. خواب: یکی از پایه های زندگی سالم، خواب است. خواب نمی تواند جدا از زندگی باشد. اختلالات خواب پیامدهای متعدد اجتماعی، روانی، اقتصادی و سلامتی دارد. سبک زندگی ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد و خواب تأثیر آشکاری بر سلامت روحی و جسمی دارد.

۴. رفتار جنسی: رابطه جنسی طبیعی در زندگی سالم ضروری است. اختلال در روابط جنسی مشکل اکثر جوامع است و تأثیر بسزایی بر سلامت روان و جسم دارد. می توان گفت که رابطه جنسی ناکارآمد ممکن است منجر به مشکلات مختلف خانوادگی یا بیماری های مرتبط با جنسی شود مانند ایدز.

۵. سوء مصرف مواد: اعتیاد به عنوان یک سبک زندگی ناسالم در نظر گرفته می شود. سیگار کشیدن و استفاده از مواد دیگر ممکن است منجر به مشکلات مختلفی شود. بیماری های قلبی عروقی، آسم، سرطان، آسیب مغزی. بر اساس مطالعات اخیر در ایران، ۴۳ درصد از زنان و ۶۴درصد از مردان استفاده از قلیان را تجربه می کنند. یک مطالعه طولی نشان می دهد که ۳۰ درصد از افراد بین ۱۸ تا ۶۵سال به طور دائم سیگار می کشند. 

۶. سوءمصرف دارو: در ایران یک نوع رایج سبک زندگی استفاده غلط از دارو است و به عنوان یک سبک زندگی ناسالم در نظر گرفته می شود. رفتارهای ناسالم در مصرف دارو عبارتند از: خوددرمانی، مصرف مشترک دارو، استفاده از داروها بدون نسخه، تجویز بیش از حد دارو، تجویز تعداد زیاد هر دارو، داروهای غیر ضروری، بد خطی در نسخه، بی توجهی به داروهای متناقض، بی توجهی به اثرات مضر داروها، توضیح ندادن اثرات داروها. 

۷. کاربرد فناوری‌های مدرن: فناوری پیشرفته زندگی انسان‌ها را تسهیل می‌کند. استفاده نادرست از فناوری ممکن است عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده از رایانه و سایر وسایل تا نیمه شب ممکن است بر الگوی خواب تأثیر بگذارد و خواب را مختل کند. اعتیاد به استفاده از تلفن همراه با علائم افسردگی مرتبط است.

۸.  تفریح: گذران اوقات فراغت یکی از عوامل فرعی سبک زندگی است. بی توجهی به اوقات فراغت می تواند عواقب منفی به همراه داشته باشد. با برنامه ریزی نابسامان و اوقات فراغت ناسالم، افراد سلامت خود را به خطر می اندازند. 

۹. مطالعه: مطالعه تمرین روان است. قرار دادن مطالعه به عنوان عاملی در سبک زندگی ممکن است منجر به سلامت جسمی و روانی بیشتر شود. به عنوان مثال، شیوع زوال عقل مانند بیماری آلزایمر در افراد تحصیل کرده کمتر است. مطالعه می تواند روند زوال عقل را کند.

نتیجه

 با نگاهی به مطالعات موجود در حوزه سلامت، ۹ عامل کلیدی را می توان برای سبک زندگی سالم پیشنهاد کرد . با توجه به هر یک از عوامل می توان برنامه ریزی سیستماتیک را در سطح خرد و کلان ایجاد کرد. می تواند یک سبک زندگی سالم اجتماعی و فردی را فراهم کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات