پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

لجبازی و لجبازی سیاسی

لجبازی و لجبازی سیاسی لجبازی چه تعریفی دارد؟ لجبازی چه انواعی دارد؟ لجبازی چه عللی دارد؟ لجبازی چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟  معنای لغوی لجبازی  ستهنده . ستیهنده در رای خود. مستبد به رأی . یک دنده . یک پهلو. عنود. ستیزه

لجبازی و لجبازی سیاسی

لجبازی چه تعریفی دارد؟

  • لجبازی چه انواعی دارد؟
  • لجبازی چه عللی دارد؟
  • لجبازی چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

 معنای لغوی لجبازی
 ستهنده . ستیهنده در رای خود. مستبد به رأی . یک دنده . یک پهلو. عنود. ستیزه کار. خیره .

معنای علمی لجبازی:
مصمم بودن بر یک تصمیم بدون توجه به درستی یا نادرستی آن

معنای کاربردی لجبازی:
اصرار بر ادامه رفتاری نادرست

 انواع لجبازی:

۱. لجبازی در کودکان

۲. لجبازی بین زوجین

۳. لجبازی کارکنان با کارفرما

۴. لجبازی سیاستمداران

۵. لجبازی در مقابل قانون

هدف این پژوهش تعیین رابطه بین لجبازی و پرسشنامه های شخصیتی NEO با مکانیسم های دفاعی دانش آموزان است. روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود. نمونه از جدول مورگان با حجم ۳۶۰ نفر از جامعه مذکور به صورت تصادفی انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه استعداد روانی کوباسا، پرسشنامه سبک دفاعی و پرسشنامه عوامل NEO 5 مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس داده ها به روش آماری (انحراف، استاندارد انحراف، همبستگی و رگرسیون) با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 یافته‌ها نشان داد که پرسشنامه‌های لجبازی و شخصیتی ۳۹ درصد از مکانیسم‌های دفاعی دانش‌آموزان را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین در مورد نتایج آلفای متغیرها، تناسب روان‌شناختی سهم بیشتری دارد و پرسشنامه‌های شخصیتی درونگرا از دیگر مکانیسم‌های دفاعی بودند. بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که افراد لجباز، امور زندگی را بیشتر کنترل می‌کنند و رویدادهای محیطی را معنادار ارزیابی می‌کنند، در حالی که افراد فاقد لجبازی شامل ناتوانی، عجیب و غریب و تهدید هستند. قطعاً این بینش نقش حیاتی در نحوه ارزیابی دارد. بنابراین توجه به اهمیت روانشناختی در امور زندگی دانشجویان مؤثر است.

علل لجبازی:
لجبازی نوعی مکانیزم دفاعی برای کاهش اضطراب و تامین نفع اولیه است. در تمامی اختلالاتی که واقعیت سنجی مختل نیست درجاتی از لجبازی مشاهده می شود خصوصا در اختلالات زیر:

۱. اختلال نافرمانی مقابله ای

۲. اختلال شخصیت خودشیفته 

۳. اختلال شخصیت ضداجتماعی 

۴. بیش فعالی کم توجهی

۵. اختلال شخصیت پارانوئید 

۶. اختلال شخصیت اسکیزوتایپی 

۷. اختلال شخصیت اسکیزوئید

۸. اختلال شخصیت نمایشی

۹. اختلال شخصیت مرزی

۱۰. اختلال شخصیت وابسته 

۱۱. اختلال شخصیت وسواسی جبری 

۱۲. اختلال شخصیت اجتنابی 

۱۳. افسردگی اساسی

۱۴. اختلالات اضطرابی

۱۵. سوء مصرف مواد

۱۶. اختلالات خوردن

 علل لجبازی در افرادی که اختلال روانی ندارند:

افراد سالم از نظر روانی، ممکن است برای نفع ثانویه لجبازی کنند(افرادی که اختلال روانی دارند به دلیل نفع اولیه لجبازی می کنند).

علل لجبازی در افراد عادی یا نفع ثانویه در لجبازی شامل موارد زیر است:

۱. رسیدن به قدرت یا حفظ آن. 

۲. رسیدن به ثروت یا حفظ آن.

۳. رسیدن به شهرت یا حفظ آن.

۴. دفاع مشروع در مقابله با بی عدالتی.

۵. ترس از آبروریزی.

۶. سوء تفاهم ایجاد شده.

لجبازی سیاسی در حجاب اجباری

یک زن ۲۵ ساله با تحصیلات لیسانس، به مدت ۱۲ سال در مدارس جمهوری اسلامی درس خوانده. این مدارس کاملا ایدئولوژیک هستند و حداکثر تلاش خود را برای تغییر ایدئولوژی دانش آموزان انجام می دهند. سپس وارد دانشگاه شده و به مدت چهار سال تحت آموزش های مذهبی در دانشگاه بوده.
در تمام این ۲۵ سال صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سایر رسانه های حکومتی از حداکثر توان خود برای با حجاب کردن او استفاده کرده اند ولی هنوز به حجاب اعتقاد ندارد و آن را تبعیض جنسیتی می داند چگونه گشت ارشاد خواهد توانست او را ارشاد کند لذا ارشاد برای این فرد ممکن نیست.

حجاب با شخصیت افراد ارتباط دارد:

حدود پنجاه درصد شخصیت ژنتیکی است. گرایش به دین بسیار ژنتیکی است و اگر ساختار ژنتیکی عصبی مرتبط موجود نباشد گرایش به دین اتفاق نمی افتد. اگر گرایش ژنتیکی برای دین وجود داشته باشد گرایش به مذهب( شاخه های دین) کاملا محیطی بوده و ایجاد می شود.

بنابراین وقتی ساختار ژنتیکی عصبی برای دین وجود ندارد محیط در ایجاد مذهب شکست خواهد خورد.

مداخلات محیطی برای ایجاد حجاب در یک زن وقتی موثر است که:
۱. گرایش به دین در او وجود داشته باشد.
۲. تأثیرات محیطی توسط روانشناسان و جامعه شناسان متدین طراحی شود نه دیگران مانند روحانیون يا نظامیان.

مداخله برای تغییر شخصيت نیاز به آشنایی با نظریه های شخصیت، رواندرمانی، مشاوره، روانشناسی دینی و روانشناسی وجودی فلسفی دارد که طراحان و مجریان حجاب اجباری فاقد آن هستند.

وقتی سیاست مداری منطق فوق را نمی پذیرد این یعنی " لجبازی سیاسی "

طرفین دعوی حجاب اجباری یعنی حاکمان سیاسی و زنانی که حجاب را رعایت نمی کنند هزینه گزافی را به دلیل عملکرد گشت ارشاد پرداخته اند و اصرار بر ادامه روند فعلی لجبازی بی فایده ای است که با اصول امر به معروف و نهی از منکر نیز در تضاد است.

تاثیرات لجبازی بر سلامت روان:

۱. تداوم اختلال روانی مولد لجبازی

۲. اختلال در روابط بین فردی



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات