پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه

اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه اختلال نافرمانی مقابله جویانه (ODD) در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان یک الگوی خلق عصبی/تحریک پذیر، رفتار مجادله/مقابله ای، یا تلافی جویانه که حداقل شش ماه

اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه

اختلال نافرمانی مقابله جویانه (ODD) در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان یک الگوی خلق عصبی/تحریک پذیر، رفتار مجادله/مقابله ای، یا تلافی جویانه که حداقل شش ماه تدوام داشته باشد، تعریف شده‌است.

برخلاف کودکان دچار اختلال سلوک (CD)، کودکان دچار اختلال نافرمانی مقابله جویانه نسبت به افراد یا حیوانات پرخاشگر نیستند، اموال را تخریب نکرده، و الگوی دزدی یا فریب نشان نمی‌دهند. اگر کودک تشخیص اختلال دلبستگی واکنشی (RAD) گرفته باشد، ODD دیگر قابل تشخیص‌گذاری نیست.


علائم و نشانه‌ها

چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری (DSM-IV-TR) (که DSM-5 اکنون جایگزین آن شده است) بیان کرده که کودک میبایست چهار مورد از هشت نشانه و علامت این اختلال را نشان دهد تا به آستانه تشخیصی برای اختلال نافرمانی مقابله جویانه را برسد.

علاوه بر این، برای اینکه تشخیص گذاشته شود علائم و نشانه‌ها باید بیش از شش ماه تداوم یافته وچیزی بیشتر از رفتار عادی کودک باشند.

 علائم و نشانه‌ها عبارت اند از:
 ۱. فعالانه از پیروی از اغلب درخواست‌ها یا مقررات مراجع قدرت سرپیچی می‌کند؛ 

۲.با اعمالش به‌طور عمدی دیگران را اذیت می‌کند؛

۳.  نسبت به دیگران خشمگین یا بی میل است؛

۴.  اغلب جروبحث می‌کند؛ 

۵. دیگران را به خاطر اشتباهات خودشان سرزنش می‌کنند؛

۶. مکرراً از کوره درمی رود؛

۷.  کینه توز و به دنبال انتقام است؛ 
۸. زودرنج است و به آسانی دلخور می‌شود.

این الگوهای رفتاری باعث افت کارکرد مدرسه و/یا دیگر مکان‌های اجتماعی می‌شود.

همه گیرشناسی

اختلال اختلال نافرمانی مقابله جویانه شیوع ۱ تا ۱۱ درصد دارد. متوسط شیوع تقریباً ۳.۳ درصد است.جنسیت و سن نقش مهمی در میزان اختلال دارند. در حقیقت ، ODD به تدریج در سالهای پیش دبستانی توسعه می یابد و آشکار می شود و اغلب قبل از سن هشت سالگی بروز می یابد. با این حال ، بعید است که در اوایل بزرگسالی پدیدار شود.  در پسرها شایع تر است. از طرف دیگر ، شیوع در دختران بعد از بلوغ بیشتر می شود. عوامل دیگر می توانند در شیوع این اختلال تأثیر بگذارند.  عامل دیگر مبتنی بر معیارهایی است که برای تشخیص فرد استفاده می شود. هنگامی که این اختلال برای اولین بار در DSM-III گنجانده شد ، شیوع ۲۵ درصد  بیشتر از زمانی بود که DSM-IV معیارهای تشخیص را اصلاح کرد.

علت

هنوز هیچ عامل خاصی وجود ندارد که مستقیماً باعث ایجاد ODD شود. با نگاهی به رفتارهای مخرب مانند ODD ، تحقیقات نشان داده اند که علل رفتارها چند فاکتوری است. 

تأثیرات ژنتیکی

تحقیقات نشان می دهد که والدین تمایل به بروز اختلالات رفتاری بیرونی سازی را به فرزندان خود منتقل می کنند که ممکن است از طریق مختلف مانند عدم توجه ، بیش فعالی یا اختلال سلوک بروز یابد. تحقیقات همچنین نشان داده است که بین ODD و سایر اختلالات بیرونی سازی ارتباط ژنتیکی وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که ۵۰ درصد یا بیشتر رفتار ضد اجتماعی در مردان و زنان به ارث مرتبط است. ODD همچنین در خانواده هایی که سابقه ADHD ، اختلالات مصرف مواد یا اختلالات خلقی دارند ، رخ می دهد ، که نشان دهنده اینست که یک آسیب پذیری در ایجاد ODD ممکن است به ارث برسد. 

عوامل بارداری و حین تولد

بسیاری از مشکلات بارداری و زایمان با بروز مشکلات رفتاری مرتبط است. سوء تغذیه ، به ویژه کمبود پروتئین ، مسمومیت با سرب یا قرار گرفتن در معرض سرب ، و استفاده از الکل یا سایر مواد در مادر در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به ODD را افزایش دهد. در تحقیقات بیشمار ، سوء مصرف مواد قبل از تولد نیز با بروز رفتارهای مخرب مانند ODD همراه بوده است.

عوامل عصبی

نقص و آسیب دیدگی در نواحی خاصی از مغز می تواند منجر به مشکلات رفتاری جدی در کودکان شود. مطالعات تصویربرداری از مغز نشان داده است كه كودكان مبتلا به ODD ممكن است در بخشی از مغز كه مسئول استدلال ، قضاوت و كنترل تکانه است ، اختلافاتی وجود داشته باشند. 

عوامل محیطی

شیوه های منفی فرزندپروری و تعارض والدین و فرزند ممکن است به رفتارهای ضد اجتماعی منجر شود ، اما ممکن است واکنش والدین به رفتارهای لجبازانه و پرخاشگرانه کودکان باشد. عواملی مانند سابقه خانوادگی بیماریهای روانی و / یا سوء مصرف مواد و همچنین خانواده ناسازگار و با نظم و انضباط پایین منجر به بروز اختلالات رفتاری می شود.  هم نقش پدر و هم نقش مادر از این نظر اهمیت دارد.

 خلاصه پژوهش
مشکلات مغزی در ODD
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) و اختلال سلوک (CD) از اختلالات رفتاری رایج در دوران کودکی و نوجوانی هستند و با ناهنجاری های مغزی مرتبط هستند. این مرور سیستماتیک و متاآنالیز یافته‌های ساختاری (sMRI) و MRI عملکردی (fMRI) را در افراد مبتلا به ODD/CD با و بدون اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD) بررسی می‌کند. پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین برای مطالعات کنترل‌شده جستجو شدند که منجر به ۱۲ sMRI و ۱۷ مطالعه fMRI شد. مطابق با مدل‌های فعلی در ODD/CD، مطالعات در عملکرد اجرایی گرم و سرد (EF) طبقه‌بندی شدند. هر دو مرور متا تحلیلی و روایی شواهدی از ساختارهای مغزی کوچکتر و فعالیت مغزی کمتر در افراد مبتلا به ODD/CD در نواحی عمدتاً داغ مرتبط با EF نشان دادند: 

آمیگدال دوطرفه، اینسولای دوطرفه، جسم مخطط سمت راست، شکنج میانی/بالایی فرونتال چپ، و چپ. پرکونئوس شواهدی در هر دو مطالعات ساختاری و عملکردی و صرف نظر از وجود همبودی ADHD وجود داشت. شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد ناهنجاری‌های آمیگدال برای ODD/CD در مقایسه با ADHD خاص هستند، و مطالعات همبستگی بیشتر از ارتباط بین ناهنجاری‌های آمیگدال و علائم ODD/CD حمایت می‌کنند. علاوه بر پراکونئوس چپ، هیچ مدرکی برای ناهنجاری در ساختارهای معمولی مرتبط با EF سرد، مانند مخچه و قشر پری فرونتال پشتی جانبی وجود نداشت. حوزه های حاصل با پردازش هیجان، پایش خطا، حل مسئله و خودکنترلی مرتبط است. مناطق مرتبط با نقایص عصبی شناختی و رفتاری دخیل در ODD/CD. یافته‌های ما دخالت نواحی مغزی گرم و تا حدودی سرد مرتبط با EF را در ODD/CD تایید می‌کند و از یک مدل یکپارچه برای ODD/CD پشتیبانی می‌کند

درمان

درمان اختلال نافرمانی مقابله‌ای در درجه اول شامل مداخلات مبتنی بر خانواده است، اما ممکن است شامل انواع دیگری از روان‌درمانی و آموزش برای فرزند شما - و همچنین برای والدین باشد. درمان اغلب چندین ماه یا بیشتر طول می کشد. درمان هر گونه مشکل همزمان، مانند اختلال یادگیری، مهم است، زیرا در صورت عدم درمان می توانند علائم ODD را ایجاد یا بدتر کنند. داروها به تنهایی به طور کلی برای ODD استفاده نمی شوند، مگر اینکه فرزند شما دارای اختلال سلامت روان دیگری نیز باشد. اگر کودک شما دارای اختلالات همزیستی مانند ADHD، اضطراب یا افسردگی است، داروها ممکن است به بهبود این علائم کمک کنند.

 سنگ بنای درمان ODD معمولاً شامل موارد زیر است:

۱.  آموزش والدین. یک متخصص سلامت روان با تجربه درمان ODD ممکن است به شما کمک کند مهارت های فرزندپروری را توسعه دهید که برای شما و فرزندتان  مثبت تر و کمتر ناامید کننده باشد. در برخی موارد، فرزند شما ممکن است با شما در این آموزش شرکت کند، بنابراین همه اعضای خانواده شما اهداف مشترکی برای نحوه رسیدگی به مشکلات ایجاد می کنند. درگیر کردن دیگر شخصیت‌های معتبر، مانند معلمان، در آموزش ممکن است بخش مهمی از درمان باشد. 

۲. درمان تعاملی والدین و کودک (PCIT). در طول PCIT، یک درمانگر والدین را در حین تعامل با فرزندشان راهنمایی می کند. در یک رویکرد، درمانگر پشت یک آینه یک طرفه می نشیند و با استفاده از یک دستگاه صوتی «حشره گوش»، والدین را از طریق راهبردهایی راهنمایی می کند که رفتار مثبت فرزندشان را تقویت می کند. در نتیجه، والدین روش‌های فرزندپروری مؤثرتر را یاد می‌گیرند، کیفیت رابطه والد-کودک بهبود می‌یابد و رفتارهای مشکل‌ساز کاهش می‌یابد.

۳.  درمانی فردی و خانوادگی. درمان فردی برای کودک شما ممکن است به او کمک کند تا مدیریت خشم و ابراز احساسات را به شیوه ای سالم تر یاد بگیرد. خانواده درمانی ممکن است به بهبود ارتباطات و روابط شما کمک کند و به اعضای خانواده شما کمک کند که چگونه با هم کار کنند.

۴.  آموزش حل مسئله شناختی. هدف این نوع درمان کمک به کودک شما برای شناسایی و تغییر الگوهای فکری است که منجر به مشکلات رفتاری می شود. 

۵. حل مشاركتی مشترك - كه در آن شما و فرزندتان با هم كار می كنید تا راه حل هایی پیدا كنید كه برای هر دوی شما مفید باشد - می تواند به بهبود مشكلات مربوط به ODD كمك كند. آموزش مهارت های اجتماعی. همچنین ممکن است فرزند شما از درمانی بهره مند شود که به او کمک می کند انعطاف پذیرتر باشد و یاد بگیرد که چگونه با همسالان خود تعامل مثبت و مؤثرتری داشته باشد. به عنوان بخشی از آموزش والدین، ممکن است یاد بگیرید که چگونه رفتار فرزندتان را مدیریت کنید: دادن دستورات واضح و پیگیری با پیامدهای مناسب در صورت نیاز شناخت و تمجید از رفتارهای خوب و ویژگی های مثبت فرزندتان برای ترویج رفتارهای مطلوب

به عنوان بخشی از آموزش والدین، ممکن است یاد بگیرید که چگونه رفتار فرزندتان را مدیریت کنید: دادن دستورالعمل های واضح و پیگیری نتایج مناسب در صورت نیاز شناخت و تمجید از رفتارهای خوب و ویژگی های مثبت کودک برای ترویج رفتارهای مطلوب اگرچه برخی از تکنیک های فرزندپروری ممکن است عقل سلیم به نظر برسند، اما یادگیری استفاده مداوم از آنها در مواجهه با مخالفت ها آسان نیست، به خصوص اگر عوامل استرس زا دیگری در خانه وجود داشته باشد. یادگیری این مهارت ها مستلزم تمرین روتین و صبر است. مهمترین چیز در درمان این است که شما عشق و پذیرش مداوم و بی قید و شرط را نسبت به فرزندتان نشان دهید - حتی در شرایط سخت و مخرب. خیلی به خودت سخت نگیر این فرآیند حتی برای صبورترین والدین نیز می تواند سخت باشد.

داروها در ODD

اگر رواندرمانی ناکارآمد باشند، گاهی اوقات داروها می‌توانند به درمان رفتارهای مخالف کمک کنند. هیچ دارویی برای درمان ODD در ایالات متحده توسط FDA تأیید نشده است، با این وجود، تجربه بالینی نشان داده است که اکثر کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD با دوز پایین داروهای اعصاب غیر معمول - آریپیپرازول (Abilify) و ریسپریدون (Risperidal) علائم بهبود را نشان می دهند. ).



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات