پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اعتراض

اعتراض اعتراض چیست؟  اعتراض چه انواعی دارد؟ اعتراض چه عللی دارد؟ چگونه اعتراض کنیم؟ معنای لغوی اعتراض: انتقاد، ایراد، بازخواست، تعرض، خردهگیری، مواخذه، نکتهگیری، واخواهی. معنای علمی اعتراض کلام، هیجان یا رفتاری در مخالفت

اعتراض

  • اعتراض چیست؟ 
  • اعتراض چه انواعی دارد؟
  • اعتراض چه عللی دارد؟
  • چگونه اعتراض کنیم؟

معنای لغوی اعتراض:

انتقاد، ایراد، بازخواست، تعرض، خردهگیری، مواخذه، نکتهگیری، واخواهی.

معنای علمی اعتراض
کلام، هیجان یا رفتاری در مخالفت با پدیده ه ای.

معنای کاربردی اعتراض
ابراز مخالفت با قوانین، رفتار افراد و پدیده های ناخوشایند.

انواع اعتراض:

۱. اعتراض سیاسی 
مخاطب مسئولین سیاسی هستند.

۲. اعتراض اقتصادی
به دلیل بی عدالتی مالی است

۳. اعتراض اقلیت ها
اقلیت ها برای حقوق خود در مقابل اکثریت اعتراض می کنند.

۴. اعتراض فرهنگی
مردم حقوق فرهنگی خود را مطالبه می کنند.

۵. اعتراض اجتماعی
به علت اشتغال، ازدواج و تحصیل است.

انواع اعتراض:

۱. فردی و آرام 
۲. فردی و خشن

۳. گروهی و آرام

۴.  گروهی و خشن

چگونه اعتراض کنیم؟

اگر اعتراض موجه و به حق باشد  مراحلی دارد که اگر رعایت شود نتیجه بهتری ایجاد می شود:

۱. مذاکره فردی با احترام و رعایت فنون مذاکره. 
۲‌ مذاکره گروهی با رعایت احترام و فنون مذاکره.
۳. شکایت به مراجع قضایی
۴. شکایت به قانونگزار

اگر مراحل فوق موفق نبود فرد یا افراد شاکی وارد مراحل زیر می شود:
۵. اعتراضات خیابانی
۶. اعتصابات
۷. درگیری فیزیکی و نظامی

برای همه مسئولین و مردم واجب است که اعتراض را در مراحل ۱، ۲ و ۳ و ۴ حل و فصل کنند و در غیر این صورت مسئولیت عواقب آن با مسئولین و افراد خاطی است.

ممنوعیت های اعتراض:

۱. فحاشی

۲. کتک کاری

۳. تخریب اموال

۴. جعل سند

۵. فریب کاری 

موارد فوق اگر توسط مامورین دولتی انجام شود جرم سنگین تری است تا زمانی که توسط مردم عادی انجام شود.

راه حل:

۱. تصویب و اجرا قوانین مرتبط با اعتراضات و تجمعات.

۲. اصلاح قوانینی که اکثر متخصصین و مردم نمی پسندند.

 تحقیقات روانشناسی دلیل اعتراض مردم را توضیح می دهد.

 نیکول اف رابرتز
حسین موسی زاده

 چه نتیجه یک رویداد ورزشی باشد، چه خشم از یک بی عدالتی در نظر گرفته شده یا یک قیام فعال علیه دولت، اعتراضات همان اوباش بی فکری نیستند که اغلب در رسانه ها و فیلم ها به تصویر کشیده می شوند. قدمت اعتراضات به اندازه کنش جمعی بشر است. و اگرچه ممکن است گاهی اوقات در آن اقدام غیرقانونی باشند، علل و نیت آن بسیار قابل پیش‌بینی است - به این معنی که اگر مردم ریشه‌های روان‌شناختی رفتار جمعی و تئوری جمعیت را بهتر درک کنند و بشناسند، اغلب می‌توان از آنها پیشگیری کرد. کارشناسان روان‌شناسی اجتماعی کار گسترده‌ای را برای درک دلایل اعتراض مردم انجام داده‌اند، خواه کوچک و مسالمت‌آمیز باشند یا بزرگ و بی‌نظم. در واقع، تحقیقات روان‌شناختی برای بررسی و توضیح رفتارهای جمعیت حداقل به اواسط دهه ۱۸۰۰برمی‌گردد. چیزی که بسیاری از این تحقیقات را بسیار جذاب می کند، درک اساسی این است که انسان ها تمایل دارند امنیت یا وضعیت موجود را ترجیح دهند. بنابراین، پیوستن به هم در اقدام عمومی برای مبارزه با هنجار - و ایجاد "بی نظمی" جمعی - به این معنی است که تعدادی از عوامل باید وجود داشته باشند و افراد مستقل را متحد کنند. 

تاریخ بارها و بارها در هر گوشه از جهان به ما نشان داده است که اعتراضات نتیجه احساساتی مانند ترس، سرخوردگی و درماندگی است. و اغلب فقط یک نفر باید نقطه اوج برای اقدام جمعی باشد. اما عناصر کلیدی برای ساختن یک محیط انفجاری چیست؟ در اینجا به چند مورد از عوامل عاطفی، محیطی و اجتماعی که اعتراضات را ایجاد و تشدید می کند، اشاره می کنیم:

۱.‌عدم اعتماد به دولت یا حاکمیت: سوء استفاده یا دروغ گفتن، باعث وحشت و عصبانیت می شود. و هنگامی که این احساسات قوی و منفی با هم ترکیب شوند، سوخت بیشتری برای اعتراض است. در سال ۲۰۱۹ توسط مرکز تحقیقات پیو تخمین زده شد که دو سوم آمریکایی‌ها به دولت اعتماد ندارند و با پیشرفت سال ۲۰۲۰ این تعداد همچنان کاهش یافته است. در مواقعی که مردم احساس می کنند نمی توانند به صاحبان قدرت اعتماد کنند یا نابرابری محسوسی آنها را از هم جدا می کند، شروع به شورش می کنند. 

۲.   نارضایتی های مشترک: 
افرادی که در موقعیت های مشابه قرار دارند، خواه از نظر مالی، جغرافیایی، سیاسی، جنسی، نژادی یا هر عامل متحد کننده دیگری باشند، هویت و هدف مشترکی دارند - حتی اگر فقط در یک موضوع باشند. اما تنها چیزی که لازم است یک عامل متحد کننده است. از آنجایی که تقریباً هیچ احساسی برای انسان بدتر از آسیب پذیری و درماندگی نیست، این احساسات مشترک به راحتی می توانند جوشیده شوند و مردم را متحد کنند. و نارضایتی، انگیزه بسیار قوی برای بسیج است.

۳. شدت مشترک: وقتی احساسات بالا می روند، مردم تصمیماتی می گیرند که در شرایط «عادی» نمی گیرند. اینها می توانند تصمیمات خوب یا بد باشند. متأسفانه، در بسیاری از موقعیت‌ها که شامل گروه‌هایی از مردم می‌شود، خشم و ناامیدی می‌توانند روی یکدیگر ایجاد شوند تا زمانی که خشم جمعی از بین برود. در برخی موارد، این می‌تواند شبیه واکنش هواداران در طول یا بعد از یک رویداد ورزشی باشد. در موارد دیگر، این می تواند شبیه محاکمه های جادوگر Salem باشد. اث کاملا به این بستگی دارد که مردم چگونه می توانند از یکدیگر تغذیه کنند.

۴. نزدیکی جغرافیایی: جایی که فرد زندگی می‌کند، و اینکه چقدر به دیگرانی که عقایدشان مشترک است نزدیک هستند، تأثیر زیادی بر پذیرش و پذیرش ایده‌ها و اعمال دارد. کسانی که در کنار شما هستند تأثیر عمیق تری بر شما دارند تا کسانی که در تلویزیون در کشور دیگری زندگی می کنند. جغرافيا نيز يك مسئله حجمي است. برای مثال، مشاهده اعتراض‌ها در مناطق پرجمعیت بسیار رایج‌تر از مناطق روستایی است. هر چه تعداد افراد بیشتر باشد، اقدام جمعی خود به خود آسان‌تر می‌شود. و هر چه تعداد افراد بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در معرض نابرابری قرار بگیرند. ناشناس بودن: رفتار و پویایی گروه به طرق مختلف بر توانایی تشخیص داده می شود. در برخی موارد، مردم می‌خواهند نام و چهره‌شان با چیزی که به آن اعتقاد دارند مرتبط باشد. اما در بسیاری از موقعیت‌ها، به دلیل ترس از تعقیب، تعقیب یا انتقام‌جویی، افراد به‌صورت فردی عمل نمی‌کنند. با این حال، هنگامی که یک گروه پویا پدیدار می‌شود، ترکیب کردن، و همچنین به اشتراک گذاشتن ریسک و پراکنده کردن مسئولیت بسیار آسان‌تر می‌شود – در نتیجه احتمال تمایل فرد به ریسک بیشتر می‌شود.

۵.  کارایی: وقتی کاری را به تنهایی انجام می دهید، می تواند باعث اتلاف وقت، انرژی یا پول شود. برای مثال، یک حساب کاربری کوچک در توییتر یا شخصی که یک پست آنلاین می‌نویسد، می‌تواند احساس کند که در فضای خالی فریاد می‌زنید. اما وقتی دیگران شروع به فریاد زدن می کنند، صدا بلندتر می شود. و هنگامی که پیام‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند (به کمپین‌های هشتگ فکر کنید)، چه حضوری یا آنلاین، حجم بلندتر، بودجه بیشتر و افراد بیشتر به معنای زمان و توجه بیشتر به موضوع مورد نظر است. بنابراین، یک عمل کوچک ما احساس می کند که وزن بیشتری دارد و پیامدهای مهم تری دارد. کارایی منجر به فعال‌سازی می‌شود که گاهی اوقات «اثر سرایت» نامیده می‌شود.

۶‌ . محرک‌های بقا: آدرنالین و هورمون‌های استرس منجر به واکنش جنگ یا گریز می‌شوند. و بنابراین، پاسخ‌های غیرارادی انسانی ما با گفتن اینکه در حالت بقا هستیم، شروع می‌شود. در این مرحله، ما یک واکنش تقریبا غیرقابل کنترل داریم که یا به ما می‌گوید در موضع خود بایستید و بجنگید، یا برگردید و از خطر فرار کنید. اما، وقتی دیگران را می‌بینیم که در موضع خود ایستاده‌اند، به احتمال زیاد ما هم همین کار را انجام دهیم. اما در هر صورت، آن غریزه غیرقابل انکار انسانی نقش مهمی در تصمیم گیری فوری ما دارد. برخی از اعتراضات مسالمت آمیز است. دیگران نیستند. و در حالی که هیچ کتابچه ای وجود ندارد که بتواند چگونگی پایان هر یک را پیش بینی کند، قابل پیش بینی بودن یک اعتراض توسط روانشناسان اجتماعی به خوبی درک شده است. این دستور غذا دارای تعدادی مواد تشکیل دهنده است که همه آنها از عوامل فعلی در زندگی روزمره  هستند. اینکه چگونه هر شهر تنش جمعی، انتظارات و احساسات شهروندان خود را کنترل می کند، هنوز دیده نشده است. اما یک چیز مسلم است، با توجه به اینکه چه تعداد از ویژگی های لازم برای اعتراض در زمان واقعی رخ می دهد، باید کارهای زیادی – و به سرعت – برای تنش زدایی، بازگرداندن ایمان و آرام کردن روان انجام شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات