پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مهارت مقابله با توهین

 مهارت مقابله با توهین وقتی احساس می کنید به شما توهین شده است مراحل زیر را طی کنید: ۱. مرحله اول تامل در این مرحله با توجه به اهمیت موضوع چند دقیقه تا چند روز فکر کنید تا مطمئن شوید توهین شده است و سوء تفاهم نبوده است. ا

مهارت مقابله با توهین

  • توهین چیست؟
  • توهین چه انواعی دارد؟
  • توهین چه عللی دارد؟
  • چگونه با توهین مقابله کنیم؟
  • توهین چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

معنای لغوی توهین:
توهین . [ ت َ ] (ع مص ) سست کردن . (تاج المصادر بیهقی ) (زوزنی ) (دهار) (ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). سست گردانیدن . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). ضعیف گردانیدن . (از اقرب الموارد). خوار کردن . خوار شمردن . خوارداشت . ضعیف و سست شمردن . حقیر و سبک داشتن . سبک داشت . (از یادداشتهای مرحوم دهخدا). توهین که معمولاً استخفاف و کوچک شمردن استعمال میشود در لغت به معنی ضعیف ساختن است و در زبان عربی بجای آن اهانت گویند. 

معنای علمی توهین (Insult):
با بی احترامی یا  تحقیرآمیز صحبت کنید یا با کسی رفتار کنید.

معنای کاربردی توهین:
رفتاری که مخاطب را ناراحت و ناراضی کند و مطابق حقوق بشر نباشد معمولا گفتار یا رفتار بی ادبانه است.

انواع توهین:

۱. کلامی
در این حالت محتوی کلام توهین دارد.

۲. لحنی
در این حالت لحن و تن صدا توهین دارد.

۳. بدنی
در این حالت رفتار یا  زبان بدن توهین دارد.

۴‌ عملی
در این حالت فرد به وظیفه خود عمل نمی کند.

علل توهین:

۱. اختلالات شخصیت خصوصا خودشیفتگی و رفتارهای ضداجتماعی.

۲. اختلال سلوک

۳. اختلال نافرمانی مقابله ای

۴. اختلالات سایکوتیک و هرزه درایی

۵. مانیا

۶. مصرف مواد

۷. تیک صوتی

۸. فرهنگ شوخی کردن

۹.‌ رفتاری حساب شده برای تحریک کردن دیگران.

۱۰. رفتاری سیاسی برای تخریب رقیب.

 مهارت مقابله با توهین

وقتی احساس می کنید به شما توهین شده است مراحل زیر را طی کنید:

۱. مرحله اول تامل
در این مرحله با توجه به اهمیت موضوع چند دقیقه تا چند روز فکر کنید تا مطمئن شوید توهین شده است و سوء تفاهم نبوده است. اکثر توهین ها در این مرحله حل و فصل می شوند.

۲. مرحله دوم. گذشت
اگر صلاح کنید بخشش یا گذشت کنید. مقدار قابل توجهی از توهین ها قابل گذشت و بخشش هستند‌ گذشت یعنی نادیده گرفتن توهین و بخشش یعنی ناراحت نشدن و واکنش نشان ندادن به توهین.

۳. مرحله سوم درمان.
اگر امکان پذیر فرد توهین کننده را برای رواندرمانی ارجاع دهید. تعداد کمی از توهین کننده ها انگیزه درمان دارند.

۴‌ مرحله چهارم مجازات.
اگر می توانید به مراجع ذی صلاح شامل پلیس، دادگاه، مشاور، شواری حل اختلاف، فرد با نفوذ و مرتبط شکایت ببرید و قانون را اعمال کنید.
در اکثر موارد شما می توانید توهین کننده را مودبانه مجازات کنید.

۵‌. مرحله پنجم. توکل 
اگر از مراحل فوق نتیجه نگرفتید موضوع را به وارث یا وکیل خود واگذار کنید. می توانید به خداوند توکل کنید.

۶. مرحله ششم کینه ورزی 
هرگز وارد این مرحله نشوید زیرا کینه ورزی به شما آسیب می زند و برای توهین کننده مجازاتی را شامل نمی شود.

روانشناسی توهین

دکتر نایجل باربر 
مترجم دکتر حسین موسی زاده
 
میل به تحقیر دیگران ممکن است به قدمت تاریخ بشر باشد.
اکنون که ما از طریق انتخاباتی که عمدتاً بر اساس توهین‌ها جنگیده و پیروز شده‌ایم، زندگی کرده‌ایم، زمان آن رسیده است که یک اپیدمیولوژی این سرکوب را بررسی کنیم.

 روانشناسی زیربنایی توهین چیست؟ - و چرا ناگهان به نظر می رسد که همه جا هستند؟ انگیزه خشم؟ 

جوجه ها با تعداد نوک زدن معروف می شوند که در آن مرغ پایینی در سلسله مراتب قدرت توسط بقیه نوک زده می شود و مرغ بالایی توسط هیچ کس نوک زده نمی شود. 
سلسله مراتب مرغ با پرخاشگری فیزیکی حل می شود.

در یک جامعه کلامی، مانند جامعه انسانی، پرخاشگری فیزیکی کمتر برای حل و فصل مسائل مربوط به وضعیت مورد استفاده قرار می گیرد: این موارد بیشتر به تعاملات کلامی موکول می شود. بنابراین، توهین را می توان به عنوان تلاشی برای کاهش موقعیت اجتماعی دریافت کننده توهین و بالا بردن وضعیت نسبی فرد توهین کننده تعبیر کرد. اگر این منطق درست باشد، می‌توانیم فرض کنیم که توهین‌ها اغلب ناشی از خشم پیرامون مسائل ناامنی وضعیت هستند. بسیاری از توهین‌ها واکنشی هستند: آنها پاسخ‌هایی هستند به اهانت‌های واقعی یا خیالی دیگران، مثلاً شخصی که به‌طور تصادفی جلوی شخص دیگری در یک صف می‌رود. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نگرانی شدید در مورد اینکه دیگران چگونه ما را درک می‌کنند داریم.

 روانشناسان اجتماعی افزایش مداوم خودشیفتگی را در بین دانشجویان ترسیم می‌کنند. 
درباره اینکه چرا این اتفاق می‌افتد اتفاق نظر کمی وجود دارد، اما برخی از محققان بر این باورند که هر چه کودکان در مقیاس‌های ارزشیابی (آزمون‌های استعداد، نمرات IQ و معدل) بیشتر اندازه‌گیری شوند، حساس‌تر می‌شوند. آنها رتبه اجتماعی خود را تهدید شده تلقی می کنند. البته، این روند خودشیفتگی تنها توسط رسانه‌های اجتماعی تشدید می‌شود، جایی که شرکت‌کنندگان در معرض ارزیابی بی‌وقفه توسط سایر اعضای شبکه قرار می‌گیرند که شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کنند تا نفس خود را افزایش دهند، اغلب به قیمت هزینه‌های دیگران. ممکن است با شلاق زدن به سایر جوجه ها (یا افراد) در منطقه تسکین یابد. شبکه‌های اجتماعی مملو از افرادی هستند که سرزنش‌های گزنده را ارائه می‌کنند، زیرا از انجام این کار لذت می‌برند و به این دلیل که عمدتاً از انتقام‌جویی‌هایی که ممکن است برای تحقیر کردن در دنیای واقعی انتظار داشته باشیم، معاف هستند.

محتوا، وضعیت، شایستگی، جنسیت، و بهداشت در توهین

محتوای توهین
هدف از  پایین کشیدن شخص دیگری در سلسله مراتب وضعیت خیالی است. بنابراین تعجب آور نیست که توهین اغلب به موقعیت اجتماعی یک فرد از نظر نسب، فقدان اعتبار یا عضویت در یک گروه بیرونی مطرود اشاره دارد. مثلاً وقتی به کسی می گوییم نازی ها یا ولگردها. در غیر این صورت، محتوای توهین‌ها در طول اعصار به‌طور یکنواخت قابل پیش‌بینی است: 

بسیاری از توهین‌ها دارای یک جزء جنسی هستند، به اندام‌های جنسی اشاره می‌کنند، یا رفتار جنسی شرم‌آور یا بی‌اثر را مطرح می‌کنند. توهین‌ها علاوه بر موقعیت و تمایلات جنسی، با ذکر ویژگی‌های نامطلوب -چاقی، کوتاه‌قدی، طاسی، لک‌رنگی و بیماری‌های مسری، باعث شرمساری می‌شوند. راه دیگر برای پایین آوردن یک فرد، زیر سوال بردن هوش یا صلاحیت کلی ذهنی اوست. برای اهداف توهین آمیز، گیرندگان همیشه "احمق" یا "دیوانه" هستند. منطق دستور نوک زدن توهین به این معنی است که اگر دریافت کننده شرمنده شود، توهین کننده نسبت به قربانی وضعیتش بالا می رود: توهین کننده کسی است که به جای آموزش نوک زدن، نوک زدن را انجام می دهد. البته همه توهین ها یکسان نیستند: برخی از نوک ها نشانه خود را از دست می دهند و تأثیری بر وضعیت نسبی ندارند. 

هدف توهین: تحقیر کسی و کاهش دادن ارزش اوست. توهین تیری است که بر فراز خانه شلیک می‌شود و معمولا به کسی برخورد نمی‌کند. ما در زمانی زندگی می‌کنیم که توهین‌ها به قدری آزادانه منتشر می‌شوند که توانایی مالی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر را تهدید می‌کنند. در واقع، توییتر اخیراً کد رفتاری را برای کاربران صادر کرده است که به منظور حذف بدترین متخلفان طراحی شده است. سایت های دیگری مانند فیس بوک به سرعت از این روند پیروی کردند.

برای کسانی که از توزیع توهین لذت می برند، اینترنت و اعتراضات خیابانی محیطی عالی است، محیطی که می تواند سپر ناشناس ماندن و عدم عواقب باشد. سوال بزرگتر این است که آیا فراوانی حملات شخصی با انگیزه نامناسب بر موج افزایش خودشیفتگی سوار خواهد شد یا تسلیم کنترل های اجتماعی می شود؟ آیا توهین آینده ای دارد؟ جوامع مؤثر با به حداقل رساندن توهین مستقیم، همبستگی خود را حفظ می کنند. از این رو سنت های مفصل ادب و احترام که در جوامع واقعی گذشته یافت می شود. مردم برای جلوگیری از عصبانیت، مشاجره و خشونت غیرضروری چنین رفتار می کردند. جوامع آنلاین بیشتر نگران پیامدهای مخرب تحمل شعله ورها، ترول ها و خرابکاران در میان خود هستند و مکانیسم هایی را برای مجازات گروهی ایجاد می کنند که در آن افرادی که قوانین نجابت را نقض می کنند شناسایی و حذف می شوند. چنین مکانیسم هایی در حال حاضر در برنامه هایی مانند Uber و Airbnb ریشه دوانده اند. به زودی رسانه های اجتماعی نیز تنظیم خواهند شد - و زمان آن فرا رسیده است. تنها مشکل این است که کاربران ممکن است در نهایت یک امتیاز مدنیت آنلاین دریافت کنند که خودشیفتگی جمعی را تقویت می کند - و ما را وادار می کند حتی بیشتر همسایگان خود را نوازش کنیم.

توهین چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

توهین هیچ تاثیر مثبتی ندارد و تأثیرات منفی آن عبارتند از:

۱. افزایش خشونت
۲‌. اختلال در روابط بین فردی
۳. افزایش تنیدگی  و افزایش اختلالات روانی به واسطه تنیدگی. 
۴. اختلال در رشد و خودشکوفایی. 
۵‌. اختلال در توسعه ملی



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات