پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

فحاشی چیست

فحاشی چیست فحاشی چیست؟ چه انواعی دارد؟ چه عللی دارد؟ چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟ چگونه با فحاشی مقابله کنیم؟  فحاشی abusiveness  یکی از مشکلات شایع و تهدید کننده سلامت روان است.  معنای لغوی فحاشی فحش . [ ف ُ ] (ع مص ) ا

فحاشی چیست

  • فحاشی چیست؟
  • چه انواعی دارد؟
  • چه عللی دارد؟
  • چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟
  • چگونه با فحاشی مقابله کنیم؟

 فحاشی abusiveness 
یکی از مشکلات شایع و تهدید کننده سلامت روان است. 

معنای لغوی فحاشی

فحش . [ ف ُ ] (ع مص ) از حد درگذشتن در بدی . || درگذشتن از حد در جواب و ستم کردن در آن . (منتهی الارب ). دشنام . سقط. ناسزا. با دادن یا شنیدن صرف شود. (یادداشت بخط مؤلف ). نافرجام گفتن.

معنای علمی فحاشی:
استفاده از کلام توهین آمیز، تحقیر آمیز و ناراحت کننده به قصد آزار و اذیت.

معنای کاربردی فحاشی

هر کلامی که مخاطب را ناراحت کند و پشتوانه قانونی نداشته باشد.

انواع فحاشی

۱. فحش رکیک

۲. فحش جنسی

۳. فحش به شخصیت

۴. فحش سیاسی

۵. فحش به بدن

۶. بکار بردن نام حیوانات

۷. به عنوان شوخی

۸. برای تحریک کردن مخاطب

۹. فحش اشتباهی به دلیل سوء تفاهم.

۱۰.‌ فحاشی در تربیت کودک

علت فحاشی

بعد از یک بررسی در مورد تعریف بددهنی کردن، باید به اصلی ترین دلایل فحش دادن افراد در سنین مختلف بپردازیم. روانشناسی فحش دادن بسیار وسیع است اما در ادامه به انواع آن می پردازیم.

۱- ناکامی اولین ریشه فحش دادن می باشد

بررسی شخصیت افراد فحاش نشان می دهد، هرگاه در راه رسیدن به هدفشان ناکامی شوند و نمی توانند به آن چیزی که می خواهند برسند یا چیزی را که می بینند، نمی خواهند، توازنشان بر هم می خورد و دست به رفتار خشونت آمیز می زنند که خشونت کلامی و فحش هم یکی از آن رفتارهاست.

پس از نظر علمی علت بددهنی بسیاری از افراد در سنین مختلف ناکام ماندن آنها در اموری خاص است!

۲- دومین دلیل یادگیری اجتماعی است

یعنی بچه ها، کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که در محیط هایی زندگی می کنند که در آن محیط ها فحاشی، بد و بیراه گفتن و فحش گفتن، لغزش های زبانی و کلا استفاده از زبان خشونت آمیز یک رسم یا بسیار معمول هست، یاد می گیرند که از آن به بعد ارتباطات خودشان را با این نوع واژگان و با این نوع زبان و کلام انجام بدهند.

در بررسی ریشه فحش دادند گفت خشونت کلامی یا فحش توسط زبان انجام می گیرد و زبان امری آموختنی است. پس ما وقتی در یک محیطی هستیم که مملو از واژگان تحقیرآمیز یا واژگان خشونت بار هست، همین واژگان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

قبلا در ویکی روان درباره تاثیر محیط بر افراد مفصل توضیح دادیم. اصلی ترین بخش شخصیت افراد فحاش در محیط و در زمان کودکی آنها شکل می گیرد. در انتخاب اطرافیان نهایت دقت را به خرج دهید چون تاثیر زیادی بر آینده ما دارند.

۳- سومین ریشه فحش دادن روان شناختی می باشد

این است که ما می گوییم به دلیل آسیب روانی یا آسیب شناسی روانی افراد از این استفاده می کنند. یعنی افراد یک سلسله مسائل حل نشده روانشناختی دارند یا با مسائل روانشناختی خاصی سر و کار دارند.

منظور افرادی است که رنج روانی می برند. افرادی که مشکلات روان شناختی دارند هنگامی که نمی توانند در زندگی خودشان آنچه که می خواهند را به دست بیاورند دست به چنین رفتارهای خشونت آمیزی می زنند.

۴- چهارمین علت ناسزاگویی؛ فقدان مهارت های گفت و گویی است

یعنی افراد زمانی که نمی توانند آنچه که در دل دارند را به زبان روشن بیان کنند و خواسته و درخواست خودشان را بگویند، یا احساس و نیاز خودشان را بیان کنند، دست به خشونت و بعضی اوقات فحش می زنند.

افراد که مورد خشونت کلامی یا فحش قرار می گیرند، چه آسیب هایی می بینند؟ آیا مورد فحاشی قرار گرفتن به اندازه سایر سوء رفتارها به خصوص بدرفتاری های فیزیکی آسیب زاست؟

 در یک پژوهشی سه هزار و سیصد و چهل و شش فرد مورد مقایسه قرار گرفتند. از بین این ها برخی شدیدا مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته بودند و برخی دیگر مورد خشونت فیزیکی قرار نگرفته بودند؛ اما در معرض خشونت های شدید کلامی بودند.

نتیجه نشان می دهد که وقتی افراد فحاش بزرگ می شوند، بیشترین مشکلات بزهکاری و مشکلات فردی را در بزرگسالی از خودشان نشان می دهند.

بنابراین می توانیم به یک زبانی بگوییم آنچه که پژوهش ها به ما نشان می دهد این است که خشونت کلامی اثرات زیان بارش کمتر از اثرات آسیب زای فیزیکی نیست.

۵. اختلالات شخصیت خصوصا خودشیفته و ضداجتماعی

۶. اختلالات سایکوتیک

۷. تیک صوتی

۸. فحاشی عمدی برای شروع شدن درگیری.

۹. فحاشی مظلوم به ظالم.

۱۰. فحاشی به دلیل عادت و بدون هدف.

 تاثیر فحاشی بر سلامت روان

فحاشی یکی از انواع خشونت است و خشم را در مخاطب برانگیخته می کند و خشم خشونت می سازد نتیجه نهایی اینکه خشونت به شکل تصاعدی افزایش می یابد.

فحاشی که گاهی خود معلول ناامیدی است  باعث ناامیدی مخاطب از گفتگو نیز می شود و ناامیدی از عوامل افسردگی است.

فحاشی تهدید کننده است بنابراین اضطراب را افزایش می دهد.

فحاشی اگر ناگهانی و غیرمنتظره باشد بهت تجزیه ای ایجاد می کند.

فحاشی که خشونت کلامی است منجر به سایر انواع خشونت می شود.

فحاشی سیاسی

وقتی مسئولین سیاسی علیه مخالفین از فحاشی استفاده می کنند  الگوی نادرستی می سازند که در آینده به شکل خشونت های خیابانی ظاهر می شود. 

وقتی مخالفین حکومتها برای شکستن ابهت و اعتبار حاکمان سیاسی از فحاشی استفاده می کنند دیر یا زود به دلیل تهمت با ایشان برخورد خواهد شد.

راه حل چیست:

در درگیری های سیاسی اگر مطمئن هستید به شما ظلم شده است و از روش‌های قانونی نتیجه نگرفته اید از شوخ طبعی (Humor) و لحن صدای اندکی بلندتر(نساء ۱۴۸)  به جای فحاشی استفاده کنید. این دو مورد خشونت تلقی نمی شوند و عوارض فحاشی را ندارند.

مقابله با فحاشی

وقتی طرف مقابل شما فحاشی می کند حسب مورد از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1.  گذشت و بخشش
  2.  سکوت
  3. خروج از موقعیت 
  4.  درمان فرد فحاش یا حل اختلاف با او توسط متخصص سلامت روان
  5.  شوخ طبعی
  6. اعتراض و مخالفت با فحاشی
  7.  با صدای بلند اعتراض کردن
  8.  شکایت به مراجع قانونی
  9. ۹. توکل به وکیل یا خداوند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات