پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

فرهنگ و تاثیر آن بر روان انسان

فرهنگ و تاثیر آن بر روان انسان فرهنگ چیست؟ فرهنگ چگونه باعث جنگ و خشونت می شود؟ فَرهَنگ یک مفهوم گسترده‌است که شامل ارزش‌های اجتماعی و هنجار‌های موجود در جوامع بشری و همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، توانای

فرهنگ و تاثیر آن بر روان انسان

  • فرهنگ چیست؟
  • فرهنگ چگونه باعث جنگ و خشونت می شود؟

فَرهَنگ یک مفهوم گسترده‌است که شامل ارزش‌های اجتماعی و هنجار‌های موجود در جوامع بشری و همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، توانایی‌ها و عادت‌های افراد گروه یا جامعه می‌شود. 

ادوارد بارنت تایلور (۱۹۱۷–۱۸۳۲) فرهنگ را، مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند. هر منطقه از هر کشوری می‌تواند فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ از راه آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ در حالی که ژنتیک به وسیلهٔ وراثت منتقل می‌شود. همچنین فرهنگ راهکارهای شایع موجه در یک جامعه است برای رفع هرگونه نیاز واقعی یا غیر واقعی.

فرهنگ همواره نرم‌افزار است و تمدن شامل آن و سخت افزارهاست؛ مثلاً گفتگو به زبان فارسی یک راهکار است بر رفع نیاز رو در رو سخن گفتن و زبان انگلیسی راهکاری دیگر برای مردمانی دیگر برای رفع همین نیاز است.

فرهنگ از اجزاء زیر ساخته شده است:

  1. ارزشها و جهان بینی
  2. تحصیلات 
  3.  مذهب
  4.  زبان 
  5.  هنر
  6.  نهادهای مدنی
  7.  حکومت و سیاست
  8. تکنولوژی

انواع فرهنگ در جهان و ایران

فرهنگ در کلی ترین تقسیم بندی به بر دو نوع است:
۱‌ فرهنگ مادی
این فرهنک مبتنی بر حواس و عوامل فیزیکی است.

۲. فرهنگ غیرمادی

این فرهنگ مبتنی بر پدیده های ذهنی، اخلاقی ، معنوی و مذهبی است.

انواع کاربردی فرهنگ با توجه به اجزاء سازنده فرهنگ

 انواع فرهنگ به شکل کلان در جهان عبارتند از:

۱. فرهنگ  علمی دانشگاهی

در این فرهنگ تفکر، هیجان و رفتار فردی و جمعی تابعی از پژوهش های علمی است.

۲. فرهنگ دینی

در این فرهنگ اجزاء فرهنگ تابعی از تعالیم دینی است.

۳. فرهنگ غربی
در این فرهنگ فردگرایی و لیبرال دموکراسی عامل اصلی است.

۴‌ فرهنگ کمونیستی

در این فرهنگ عامل موثر سوسیالیسم و جمع گرایی است.

۵. فرهنگ کار
در برخی افراد، گروهها و کشورها موفقیت شغلی مهمترین عامل تعیین کننده در فرهنگ است.

۶. فرهنگ عیاشی
در برخی گروه‌ها لذت جویی مهمترین عامل فرهنگی است.

۷. فرهنگ قدرت پرستی
برخی گروه‌ها و کشورها بیشترین تمرکز خود را بر سلطه گری قرار می دهند.

۸. فرهنگ تکنولوژیک
در این فرهنگ فن آوری بر تمامی یا اکثر امورات زندگی حاکم است.

۹. فرهنگ هنری
وقتی تمامی یا اکثر امورات زندگی فرد یا گروه در خدمت هنر هستند.

۱۰. فرهنگ معنوی
وقتی خدمت به بشریت و نوع دوستی عامل اصلی در اندیشه و رفتار باشد.

انواع فرهنگ در ایران کدامند؟

در ایران به دلیل تنوع قومیت ها و مذاهب و توسعه علوم دانشگاهی تنوع فرهنگی گسترش یافته و برای حاکمان سیاسی تهدید ها و فرصت هایی ایجاد کرده است.

انواع فرهنگ در ایران:

۱. فرهنگ ایرانی 
این فرهنگ مبتنی بر آداب و رسوم ایران باستان است.

۲‌. فرهنگ علمی دانشگاهی

۳. شیعی_ ولایی

۴. فرهنگ شیعی غیر ولایی

۵. فرهنگ غربی

۶. فرهنگ کردی

۷. فرهنگ بلوچی

۸. فرهنگ لری

۹. فرهنگ عربی

۱۰. فرهنگ تکنولوژیک 

۱۱. فرهنگ مسیحی

۱۲. فرهنگ یهودی

۱۳. فرهنگ بهایی

۱۴. فرهنگ شمالی

۱۵. فرهنگ آذری

۱۶. فرهنگ های متفرقه

 روانشناسی بین فرهنگی چیست و چرا اهمیت دارد؟

روانشناسی بین فرهنگی شاخه ای از روانشناسی است که نحوه تأثیر عوامل فرهنگی بر رفتار انسان را بررسی می کند. در حالی که بسیاری از جنبه های تفکر و رفتار انسان جهانی است، تفاوت های فرهنگی می تواند منجر به اختلافاتی غافلگیر کننده در نحوه تفکر، احساس و عملکرد افراد شود.

به عنوان مثال، برخی فرهنگ ها ممکن است بر فردگرایی و اهمیت خودمختاری شخصی تأکید کنند. اما فرهنگ های دیگر ممکن است ارزش بیشتری برای جمع گرایی و همکاری بین اعضای گروه قائل شوند. چنین اختلافاتی می تواند در بسیاری از جنبه های زندگی نقش قدرتمندی داشته باشد.

روانشناسی بین فرهنگی نیز به عنوان موضوعی فزاینده مهم در حال ظهور است زیرا محققان تلاش می کنند تفاوت ها و شباهت ها را در میان افراد با فرهنگ های مختلف در سراسر جهان درک کنند. انجمن بین المللی روانشناسی بین فرهنگی (IACCP) در سال 1972 تاسیس شد و این شاخه از روانشناسی از همان زمان به رشد و توسعه خود ادامه داده است. امروزه، تعداد فزاینده ای از روانشناسان در مورد چگونگی تفاوت رفتار در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان تحقیق می کنند.

دلیل اهمیت روانشناسی بین فرهنگی

محققان غربی پس از سال ها تعیین اولویت تحقیقات اروپایی و آمریکای شمالی، این سوال را مطرح کردند که آیا بسیاری از مشاهدات و ایده هایی که روزگاری تصور می شد جهانی هستند، ممکن است در مورد فرهنگ های خارج از این مناطق اعمال شود؟ آیا براساس نمونه ای که مشاهدات آن ها از آن ها گرفته شده است، آیا یافته ها و فرضیات آن ها در مورد روانشناسی انسان می تواند مغرضانه باشد؟

روانشناسان بین فرهنگی برای اصلاح بسیاری از تعصبات موجود در تحقیقات فعلی تلاش می کنند و تعیین اینکه آیا پدیده هایی که در فرهنگ های اروپا و آمریکای شمالی ظاهر می شوند، در سایر نقاط جهان نیز وجود دارد یا خیر.

به عنوان مثال، در نظر بگیرید که چگونه چیزی مانند شناخت اجتماعی ممکن است از یک فرهنگ فردگرایانه مانند ایالات متحده در مقابل یک فرهنگ جمع گرایانه مانند چین متفاوت باشد.

 آیا مردم چین به همان نشانه های اجتماعی مردم آمریکا اعتماد می کنند؟ چه تفاوت های فرهنگی ممکن است در درک مردم از یکدیگر تأثیر بگذارد ؟ این ها تنها برخی از سوالاتی است که یک متخصص روانشناسی بین فرهنگی ممکن است آن ها را بررسی کند.

روانشناسی بین فرهنگی؛ تعریف فرهنگ

فرهنگ به بسیاری از ویژگی های گروهی از مردم اشاره دارد، از جمله نگرش، رفتار، آداب و رسوم و ارزش هایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. فرهنگ ها در سراسر جهان شباهت های بسیاری دارند اما تفاوت های قابل توجهی در آن ها دیده می شود. به عنوان مثال، در حالی که مردم از همه فرهنگ ها شادی را تجربه می کنند، نحوه ابراز این احساس از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت است.

هدف روانشناسان بین فرهنگی بررسی رفتارهای جهانی و رفتارهای منحصر به فرد برای شناسایی روش هایی است که فرهنگ بر رفتار، زندگی خانوادگی، تحصیلات، تجربیات اجتماعی و سایر زمینه ها تأثیر می گذارد.

رویکرد روانشاسان بین فرهنگی

رویکرد اخلاقی، فرهنگ را از منظر “خارج” بررسی می کند و یک مجموعه “جهانی” از مفاهیم و اندازه گیری ها را در همه فرهنگ ها به کار می برد.

رویکرد امیک، با استفاده از دیدگاه “خودی” فرهنگ را مورد مطالعه قرار می دهد و مفاهیم را در زمینه خاص فرهنگ مشاهده شده تجزیه و تحلیل می کند.

برخی از روانشناسان بین فرهنگی از یک رویکرد ترکیبی-اخلاقی استفاده می کنند.

در همین حال، برخی از روانشناسان حوزه روانشناسی بین فرهنگی نیز چیزی را که به عنوان قوم گرایی شناخته می شود، مطالعه می کنند.

روانشناسی بین فرهنگی؛ قوم گرایی

قوم گرایی به گرایش استفاده از فرهنگ خود به عنوان استانداردی برای ارزیابی و ارزیابی سایر فرهنگ ها اشاره دارد. به عبارت دیگر، داشتن یک دیدگاه قوم گرایانه به معنای استفاده از درک خود از فرهنگ خود برای سنجش “طبیعی” است. این می تواند منجر به تعصب و گرایش به تفاوت های فرهنگی غیرعادی یا منفی شود. همچنین می تواند درک تأثیر پیشینه فرهنگی شما بر رفتارهای شما را دشوار کند.

روانشناسان بین فرهنگی غالباً به چگونگی تأثیر قوم گرایی بر رفتارها و افکار ما نگاه می کنند، از جمله نحوه تعامل ما با افراد سایر فرهنگ ها.

روانشناسان همچنین نگران این هستند که چگونه قوم گرایی می تواند بر روند تحقیق تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است یک مطالعه به دلیل داشتن یک سوگیری قوم گرایانه مورد انتقاد قرار گیرد.

تفاوت روانشناسی بین فرهنگی از سایر شاخه های روانشناسی

بسیاری از شاخه های دیگر روانشناسی بر چگونگی تأثیر والدین، دوستان و سایر افراد بر رفتار انسان متمرکز هستند، اما اکثر آن ها تأثیر مهمی که فرهنگ بر اعمال فردی انسان دارد را در نظر نمی گیرند.

از طرف دیگر، روانشناسی بین فرهنگی بر مطالعه رفتار انسان به گونه ای متمرکز است که تأثیرات فرهنگ را در نظر بگیرد.

طبق گفته والتر ج. لونر، برای Eye on Psi Chi، روانشناسی بین فرهنگی را می توان نوعی روش تحقیق دانست نه یک زمینه کاملاً جدا در روانشناسی.

در روانشناسی بین فرهنگی این موضوعات بررسی می شود:

۱.  احساسات
۲.  بدست آوردن مهارت های بیانی
۳.  رشد کودک
 ۳. شخصیت
۴.  رفتار اجتماعی
۵.  روابط خانوادگی و اجتماعی

تفاوت روانشناسی بین فرهنگی با دیگر شاخه های علم روانشناسی

 در روانشناسی بین فرهنگی به تاثیر فرهنگ بر رفتار انسانی پرداخته می شود؛ در حالی که در دیگر شاخه های این علم به تاثیر خانواده، همسالان و دوستان و جامعه بر رفتار انسانی تاکید می شود.
 در روانشناسی بین فرهنگی بر مطالعه رفتار انسان و تاثیرات فرهنگی برآن پرداخته می شود.
 به بیان دکتر والتر جی لونر، روانشناسی بین فرهنگی را می توان به عنوان یک نوع روش تحقیق به جای یک رشته ی مجزا در روانشناسی به کار گرفت.

چه کسی باید روانشناسی بین فرهنگی بخواند؟

از انجایی که روانشناسی بین فرهنگی طیف وسیعی از موضوعات مختلف را در بر می گیرد، به دانشجویان علاقه مند به این رشته بسیار توصیه می شود. در زیر تنها چند نمونه از کسانی است که ممکن است از مطالعه روانشناسی بین فرهنگی لذت و بهره ببرند را نام برده ایم:

 دانشجویانی که علاقه مند به یادگیری در زمینه ی تاثیر فرهنگ بر شیوه های تربیتی در فرهنگ های مختلف می باشند.
 معلمان، مربیان و طراحان برنامه های درسی که، درس ها و مطالب آموزشی چند فرهنگی را تالیف می کنند، می توانند در مورد اینکه چگونه تفاوت های فرهنگی بر یادگیری، پیشرفت و انگیزه دانش آموزان تأثیر می گذارد، در امر آموزش استفاده کنند.
 دانشجویان علاقه مند به روانشناسی اجتماعی یا شخصیت می توانند از یادگیری در مورد چگونگی تأثیر فرهنگ بر رفتار اجتماعی و شخصیت افراد بهره مند شوند.

 روانشناسی بین فرهنگی

جان وی بری
حسین موسی زاده

هنگامی که افرادی که اعضای گروه های فرهنگی مختلف هستند با هم تماس برقرار می کنند، حوزه روانشناسی بین فرهنگی برای درک رفتار انسانی در همه گروه ها مهم می شود. در این دسته کلی از پدیده‌ها، فرآیندهایی شامل روان‌شناسی فرهنگ‌پذیری، فرهنگ‌پذیری و سازگاری، روابط بین‌فرهنگی، هویت فرهنگی، چندفرهنگ‌گرایی و کاربردها به منظور بهبود روابط بین‌فرهنگی گنجانده شده‌اند. فرهنگ پذیری فرآیند تغییر فرهنگی و روانی در هر دو گروه فرهنگی و همچنین افراد به دنبال تماس آنها است. موضوعات فرهنگ‌پذیری عبارتند از:

 چگونه فرهنگ‌پذیری انجام می‌شود، افراد و گروه‌ها چگونه با یکدیگر سازگار می‌شوند، و پیوندهایی  بین نحوه و چگونگی انجام فرهنگ‌پذیری. این موضوع آخر مهم است زیرا اگر نتایج موفقیت‌آمیزتری در ارتباط با شیوه خاصی از فرهنگ‌پذیری وجود داشته باشد، ممکن است سیاست‌ها و برنامه‌های عمومی برای ارتقای رفاه ایجاد شود. بیشتر تحقیقات فرهنگ‌پذیری به درک عواملی اختصاص یافته است که بر نحوه فرهنگ‌پذیری گروه‌هایی مانند مهاجران، پناهندگان، افراد بومی، مهاجران و گروه‌های قومی فرهنگی و نحوه سازگاری آنها با زندگی در جامعه بزرگ‌تر تأثیر می‌گذارد. با این حال، تحقیقات به طور فزاینده ای به اعضای جامعه بزرگتر نیز توجه کرده است. و در حالی که مطالعات اولیه بر روی یک گروه واحد در یک جامعه متمرکز بود، مطالعات تطبیقی ​​در حال حاضر رایج‌تر است و گروه‌های متعددی در تعدادی از جوامع مورد بررسی قرار می‌گیرند. موضوعات در حوزه روابط بین فرهنگی شامل نگرش ها و کلیشه های قومی و همچنین تعصب و تبعیض قومی است. این مطالعات در روانشناسی اجتماعی و همچنین در جامعه شناسی و علوم سیاسی سابقه طولانی دارد. مسائلی که در اینجا وجود دارد، ماهیت روابط (استعمار، برده داری و سلطه) و پیامدهای این روابط برای گروه ها و اعضای فردی آنها است. موضوعات در حوزه هویت فرهنگی شامل درک هویت قومی و ملی افراد است. هویت قومی احساس دلبستگی (ارزشی که برای عضویت قائل است) و احساس تعلقی است که فرد به گروه فرهنگی خاص خود دارد. هویت ملی احساس دلبستگی در جامعه بزرگتری است که در آن زندگی می کنند. ارتباط بین این دو هویت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آیا آنها می توانند همزیستی کنند; آیا آنها در تضاد هستند و پیامدهای روانی و اجتماعی داشتن هویت های چندگانه چیست؟ موضوعات در حوزه چندفرهنگی در سطح اجتماعی شامل حضور واقعی تنوع فرهنگی، برابری اجتماعی، و انسجام اجتماعی در جوامع متکثر فرهنگی و جهت گیری های سیاستی است که جامعه در قبال این موضوعات اتخاذ می کند. در سطح روانشناختی فردی، مطالعه

مطالعه «چندفرهنگگرایی» شامل نگرش نسبت به تنوع و برابری و میزان تمایل افراد به تغییر برای انطباق با این تنوع و پذیرش برابری است. موضوعات مربوط به روانشناسی مهاجران و پناهندگان شامل فرآیندهای مربوط به مهاجرت، داوطلبانه و اجباری است. وقتی افرادی که در یک فرهنگ بزرگ شده‌اند به فرهنگ دیگری نقل مکان می‌کنند و به دنبال بازسازی زندگی خود هستند، تمام مسائلی که در بخش‌های دیگر در بالا به آن اشاره شد، آشکار می‌شوند. فرهنگ پذیری، روابط بین گروهی، هویت فرهنگی، و چندفرهنگ گرایی همه وارد مجموعه ای از روابط پیچیده ای می شوند که مهاجران و پناهندگان با آن مواجه هستند. این روابط نیاز به مطالعه و حل مشکلات آنها قبل از موفقیت جوامع مختلف دارند. روانشناسی فرهنگ پذیری بسیاری از تحقیقات اولیه در مورد فرهنگ پذیری توسط انسان شناسان فرهنگی، جامعه شناسان، مددکاران اجتماعی و روانپزشکان انجام شد که با نمونه هایی کار می کردند که مشکلات فرهنگی و روانی را تجربه می کردند. یک نتیجه از این کار اولیه این بود که فرهنگ پذیری یک فرآیند استرس زا بود که معمولاً پیامدهای منفی برای گروه ها و اعضای فردی آنها داشت. در اوایل قرن بیست و یکم، روانشناسان - به ویژه در حوزه های روانشناسی رشد و روانشناسی اجتماعی - بسیاری از کارها را انجام می دهند. این تحقیق از نمونه های معرف بیشتری استفاده کرده است و به این نتیجه رسیده است که در حالی که فرهنگ پذیری معمولاً استرس زا است، پیامدها بسته به تعدادی از عوامل زمینه ای و شخصی، از منفی تا مثبت بسیار متغیر است.

گفتگوی بین فرهنگی و زندگی مسالمت آمیز 

وجود فرهنگهای مختلف در یک جامعه اجتناب ناپذیر است.فرهنگ های مادی و فرهنگ های معنوی متضاد یکدیگرند و بالقوه تمایل به تخریب همدیگر دارند، نزاعی که پایانی ندارد!
برای برون رفت از نزاع بی پایان که عاملی جدی در تهدید سلامتی روانی و جسمی و اجتماعی است‌ فرهنگ های مخالف راهی جز گفتگوی سازنده ندارند. این گفتگو ابتدا توافق در خصوص مسائل مشترک  و سپس ابداع راه حلهای میانه در خصوص مسائل غیرقابل توافق است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات