پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اشک و آه دفاعی

اشک و آه دفاعی اشک ریختن گاه نوعی دفاع تاکتیکی است، به ویژه در برابر احساس خشم. این ها اشک ناشی از غم اصیل نیست بلکه نوعی ابراز واپس روانه رنجیدن/ اذیت شدن، آزار دیدن، ناامیدی، درماندگی و یا ناکامی است.

اشک و آه دفاعی

اشک ریختن گاه نوعی دفاع تاکتیکی است، به ویژه در برابر احساس خشم. این ها اشک ناشی از غم اصیل نیست بلکه نوعی ابراز واپس روانه رنجیدن/ اذیت شدن، آزار دیدن، ناامیدی، درماندگی و یا ناکامی است.

دوانلو و بسیاری از متخصصان ISTDP به منظور ابراز احترام اندک به دفاع های بیمار، اینگونه از گریستن را آه و ناله یا اشک و آه می نامند. درمانگر باید بتواند اشک دفاعی را از اندوه حقیقی و اصیل متمایز کند. درمانگر نباید مانع از تجربه اندوه حقیقی شود و آن را متوقف کند و در حقیقت باید در تعمیق و تجربه کامل آن به بیمار کمک کند. از سوی دیگر، تعمیق و تشدید گریه دفاعی در بهترین حالت اتلاف وقت است و در بدترین حالت تشدید افسردگی و تقویت الگوی درماندگی/ ناامنی. توجه به محتوای گفته ها و افکار بیمار در تمایز این حالات از یکدیگر یاری بخش است.

از دست دادن شخصی مهم یا غم ناشی از فرصت های از دست رفته

از دست دادن شخصی مهم یا غم ناشی از فرصت های از دست رفته از اندوه اصیل حکایت دارد. موضوعات و مضامین مرتبط با اذیت شدن و رنجش، ناامیدی، درماندگی و ناکامی حاکی از گریه و ناله دفاعی است.

واکنش عاطفی خود درمانگر هم راهنمایی مفید است:

غم و اندوه اصیل معمولاً در درمانگر غم و همدلی عمیق بر می انگیزد در حالی که اشک آلود شدن دفاعی در درمانگر میل به کناره‌گیری، پس کشیدن یا خشمگین شدن بر می‌انگیزد.

البته، این قاعده خالی از خطا نیست: بهتر است پیش از آنکه درمانگران به واکنش هایشان اعتماد کنند، پاسخ های عاطفی خود را در برابر موضوعات دیگر ارزیابی کنند. اندوه عمیق برای هر شاهدی دردناک است و از این رو درمانگران شاید گاهی در مواجهه با غم نوعی میل به اجتناب و کناره گیری در خود بیابند. از سویی دیگر، درمانگرانی که مستعد واکنش وارونه یا ایفای نقش منجی هستند، شاید رویارویی با اشک دفاعی و درماندگی احساس ناخوشایند هشیارانه‌ای در خود نیابند. اشک ناشی از غم اصیل معمولاً با احساس تسکین و آرامش همراه است و این در تمایز این دو حالت به بیمار کمک می کند.

پس از کسب اندکی تجربه، بیماران می‌توانند در این زمینه مهارت پیدا کنند می توانند و حتی می توانند حالات مخلوط و درهم آمیخته را شناسایی کنند؛ افزون بر حضور همزمان و مخلوط غم و درماندگی، برخی بیماران نخست غم را تجربه می کنند و سپس از اشک و درماندگی برای با واس زدن آن استفاده می کنند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات