پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

لجبازی یا مخالفت ورزی

لجبازی یا مخالفت ورزی  ممکن است لجبازی و مخالفت ورزی، یعنی نپذیرفتن مشارکت و کمک درمانگر صرف نظر از درستی یا فایده مندی احتمالی آن، هشیار یا ناهشیار باشد. همانگونه که در مدخل لجبازی/مخالفت ورزی هشیار و نیز اراده ذکر شد،

لجبازی یا مخالفت ورزی

 ممکن است لجبازی و مخالفت ورزی، یعنی نپذیرفتن مشارکت و کمک درمانگر صرف نظر از درستی یا فایده مندی احتمالی آن، هشیار یا ناهشیار باشد. همانگونه که در مدخل لجبازی/مخالفت ورزی هشیار و نیز اراده ذکر شد،

بهترین شیوه مقابله با لجبازی/ مخالفت ورزی هشیار، روشن سازی نکته های زیر است:

• اهداف بیمار؛
• اداره بیمار برای دستیابی به این اهداف، در این لحظه، به همراه درمانگر؛
• این واقعیت که تلاش درمانگر برای دستیابی بیمار به این اهداف مفید است. 

 وقتی این موارد روشنی و وضوح یابند، این نکته نیز روشن خواهد شد که لجبازی با درمانگر در واقع لجبازی با خود است؛ حالتی که حفظ و اصرار بر آن به شکل هوشیارانه دیگر برای بیمار دشوار خواهد بود. لجبازی ناهشیار، البته بدخیم تر و مخفی تر است.

لجبازی ناهشیار گاه صرفاً دفاعی تاکتیکی است و گاه نوعی دفاع منش سفت و سخت تر. وقتی در قالب جنبه‌ای از روابط کنونی بیمار و درمانگر جلوه می‌کند، واضح است که از برقراری رابطه درمانی مفید و نزدیک‌ جلوگیری می‌کند، و گونه ای است از مقاومت انتقالی. لجبازی در قالب دفاعی تاکتیکی به اشکال مختلف نمایان می‌شود. اگر فعالانه ابراز شود، شکل لجاجت و یکدندگی جر و بحث، طعنه و کنایه، بی ارزش سازی، یا حتی تحقیر و اهانت به خود می گیرد. همچنین ممکن است به شکل سکوت و امتناع منفعلانه از مشارکت با درمانگر ابراز شود‌. شگفت آنکه تبعیت یعنی ابزار توافق با درمانگر بدون موفقیت واقعی نیز شکلی از لجبازی است. البته همه موارد عدم توافق بیمار با درمانگر را نمی توان مصداقی از لجبازی و مخالفت ورزی به شمار آورد. مثلاً، شاید نظر درمانگر نادرست باشد یا بیمار حقیقتاً گفتار یا رفتار درمانگر را درک نکند البته امتناع از فهم گاهی نوعی لجبازی و مخالفت برزی است.

از این رو، معمولاً بهتر است پیش از اشاره به لجبازی، الگویی معین از رفتار چه با درمانگر و چه در روابط را مشاهده کنیم و تحت نظر بگیریم. وقتی درمانگر بدون وجود شواهد محکم به لجبازی اشاره می کند، نتیجه آن اغلب بحث و جدلی بی حاصل خواهد بود. لجبازی /مخالفت ورزی نوعی مقاومت است که هدف آن درگیر کردن درمانگر در جنگ اراده /قدرت است. جدالی که البته درمانگر در آن محکوم به شکست است. از این رو، دوانلو به کرات بر اهمیت پرهیز از درگیری در چنین جنگی تاکید کرده است.
نوع مختصری از درگیری مستقیم یا انواع محدودتری از چالش نیز در این باره مفید خواهد بود.
• اشاره کردن: به نظر می رسه تمایلی برای توجه کردن به حرفای من ندارید.
• تردید در دفاع: دارم سعی می کنم بفهمم آیا واقعاً قدرت این قدر حرفای من غلط و بی فایده است یا فقط می‌خواید هر چیز که من می گم رو رد کنید و نپذیرید. 

 همانطور که در مدخل مکانیزم درمانی ذکر شد، به میان آوردن مقاومت در اتاق درمان در ISTDP ضرورت دارد. با این همه، اگر لجبازی در پس مقاومت انتقالی پنهان و در قالب آن تثبیت شود دیگر امیدی به اثربخشی درمان نیست.

از این رو ضرورت دارد که به تناوب لجبازی را در را فرآیند درمان خنثی کنیم:
• اطمینان حاصل کنید که بیمار بر اساس اراده خود عمل می‌کند؛ و
• به عدم مطلوبیت تبعیت اشاره کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات