پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تجربه کردن

تجربه کردن تجربه یک احساس در واقع یعنی احساس کردن آن. هر چند این جمله به نظر توضیح واضحات است، تشریح این نکته اهمیت بسیار دارد زیرا بخش عمده‌ای از روان درمانی خصوصاً وقتی به عواطف مربوط می‌شود، به جای تجربه عواطف، با سخن گ

تجربه کردن

تجربه یک احساس در واقع یعنی احساس کردن آن. هر چند این جمله به نظر توضیح واضحات است، تشریح این نکته اهمیت بسیار دارد زیرا بخش عمده‌ای از روان درمانی خصوصاً وقتی به عواطف مربوط می‌شود، به جای تجربه عواطف، با سخن گفتن از عواطف از تجربه واقعی آنها اجتناب می شود.

متاسفانه در چنین وضعیتی درمانگر به دام همدستی با دفاع عقلانی سازی می‌افتد و به شکل ضمنی به جای تشویق بیمار به دست کشیدن از دفاع، به کارگیری آن را تقویت می کند چنانکه در مدخل احساسات ذکر شده است، تجربه عمیق عواطف نه تنها شامل توانایی نامگذاری احساسات است، بلکه همچنین به تجربه جسمانی و فیزیولوژیک احساسات در بدن و نیز آگاهی از تکانه‌ همراه با آن گریستن، در آغوش گرفتن، آسیب رساندن هم اشاره دارد.

ممکن است بیمار در برابر هریک از این جنبه‌ها به دفاع روی آورد. ورای اهمیت ذاتی تجربه بدنی به منزله یکی از مولفه‌های احساس، توجه به تجربه بدنی احساسات با عقلانی سازی سازگار نیست. دوانلو تاکید دارد در ISTDP تجربه عمیق احساس از جمله غیظ مرگبار با فوران احساس و برون ریزی همراه نیست، بلکه تجربه ای آرام و درونی و پر مایه است. در حقیقت، فوران خشم نوعی دفاع ایت. تجربه عواطف از ضروریات ‌ISTDP است، البته نه به آن جهت که احساس کردن احساسات چیز خوبی است.

هدف ISTDP

برخی احساسات مشکل سازند، و هدف ISTDP این است که به بیمار کمک کند تا بدون برانگیخته شدن این گونه احساسات، زندگی کنند. از سوی دیگر، دفاع هایی که بیماران به کار می‌گیرند تا از برخی از احساسات خود اجتناب کنند، مشکلاتی را به شکل نشانه های مرضی و مشکلات بین شخصی بهای دفاع به وجود می آورند. چنانکه در مثلث تعارض ترسیم شده است، احساسات اضطراب را برمی‌انگیزند، و اضطراب نیز واکنش های اجتنابی را در قالب دفاع های مخرب برمی‌انگیزد و هنگامی که بیمار عواطف را عمیقاً تجربه می کند، پیوند شرطی میان عواطف و اضطراب تضعیف می‌شود و انگیزه و محرک به کارگیری دفاع های مخرب از بین می رود. این یکی از مکانیزم‌های شفا بخش ISTDP است.

باور به این پیوند میان احساس و اضطراب را می توان از طریق تجربه احساسات از هم گسست، مک کالو را بر آن داشت که تعارض روان پویشی را به نوعی عاطفه هراسی تعبیر کند؛ و خصوصاً. احساس، محرکی هراس آور است و تجربه احساس، نوعی مواجهه با محرک هراس آور. برای آنکه مواجهه در کاهش اضطراب موثر باشد باید با بازداری پاسخ همراه شود، یعنی عدم توسل به واکنشهای فرار که اضطراب را به شیوه های غیرانطباقی و در اینجا دفاع های مخرب کاهش می دهند. روش تدریجی درمان ISTDP نوعی حساسیت زدایی منظم است. این را هم بگوییم که ممکن است بیمار احساسی را تجربه کند، بی آنکه از آن آگاه باشد. چه بسا اشک در چشمان بیمار حلقه بزند بدون آنکه از تجربه غم خود آگاه باشد.

شاید صدایش را بالا ببرد و دستانش را مشت کند و با این حال احساس خشم خود را انکار کند. عطف توجه به این رفتارها، البته بدون طول و تفصیل زیاد درباره معنای آنها، به ساخته شدن ظرفیت مشاهده خود یاری می رساند. هرچند تجربه احساسات در این سطح مطلوب نهایی ما نیست، سنگ بنایی است برای سطح بالاتر تجربه احساسات، خصوصاً دز بیمارانی که محتاج درمان به روش تدریجی اند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات