پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

درماندگی

درماندگی بسیاری از بیماران موضعی درمانده و ناتوان اتخاذ می‌کنند که هم الگویی کلی در زندگی شان (مقاومت منش) است و هم در رابطه با درمانگر (مقاومت انتقالی) نمایان می‌شود.

درماندگی

بسیاری از بیماران موضعی درمانده و ناتوان اتخاذ می‌کنند که هم الگویی کلی در زندگی شان (مقاومت منش) است و هم در رابطه با درمانگر (مقاومت انتقالی) نمایان می‌شود.

این حالت، پیوند نزدیکی دارد با ناامیدی و انفعال و موضع قربانی و اشک و آه دفاعی. وقتی بیمار می گوید درمانده شدم/ احساس ناتوانی می کنم، مقصودش نوعی احساس نیست، بلکه به باوری فکری اشاره دارد مبنی بر آنکه کاری از من بر نمی آید.

غالباً اتخاذ موضع درمانده به دلایل متعدد مشکل‌ساز است:

• همچون اتخاذ وضعیت ناامیدی، در درماندگی نیز بیمار تسلیم می‌شود، حتی بی آنکه ببیند آیا برخی از اعمال او سودمند خواهد بود یا نه؛
• بیمار می کوشد مسئولیت خود را بر دوش درمانگری که قادر مطلق می پندارد بگذارد؛ و
• بیماری که خود را درمانده می پندارد این باور سحرآمیز را دارد که اعمال او پیامدهای منفی واقعی نخواهد داشت؛ در نتیجه به خود اجازه می‌دهد تا با خود و دیگران بدرفتاری کند.

درماندگی درمان را از کار می اندازد

درماندگی درمان را از کار می اندازد. درمانگر باید به سرعت آن را شناسایی کند و روشن سازد و به وقت متقضی با آن چالش کند. بخشی از فرایند روشن سازی تایید این واقعیت است که بیمار البته در کودکی درمانده بوده، اما اتخاذ موضع درمانده در بزرگسالی چیزی جز تخریب خود نیست.

موضع درمانده همان فقدان توانایی یا ناتوانی حقیقی نیست. بیماران از این رو در پی درمان هستند که در عمل نمی توانند به تنهایی مشکلاتشان را حل و فصل کنند. پاسخ غیر درمانده، ورای هرگونه اقدام عملی، عبارت است از همراهی تام و تمام در جهت مشارکت و همکاری با درمانگر.

افزون بر این، آدمی در زندگی با موقعیت های بسیاری روبرو می شود که از توان او در درست کردن امور فراتر می‌رود. مواجهه با احساسات برخاسته در این موقعیت ها به بیمار کمک می‌کند تا از موضع درمانده دست بکشد و آنچه را نمی تواند تغییر دهد بپذیرد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات