پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

برخی مشکلات اجتماعی نوجوانان امروز

عصر ارتباطات و پیشرفت در زمینه هایی همچون تکنولوژی، باعث این شده است که نوجوانان امروز، با مشکلاتی رو به رو باشند که هیچکدام از نسل های پیش از آنها تا به حال به آنها رو به رو نشده اند.

عصر ارتباطات و پیشرفت در زمینه هایی همچون تکنولوژی، باعث این شده است که نوجوانان امروز، با مشکلاتی رو به رو باشند که هیچکدام از نسل های پیش از آنها تا به حال به آنها رو به رو نشده اند. طبق آمار های بدست آمده، یک نوجوان معمولی امروزه حدود بیش از 9 ساعت از زمان خود را در طول شبانه روز صرف استفاده از وسایل الکترونیکی مانند گوشی ها، کامپیوتر ها، کنسول های بازی و غیره می کند. عادت های اجتماعی آنها و همچنین استفاده آنها از شبکه ها و رسانه های اجتماعی تاثیر مستقیمی در نحوه برقراری ارتباط، یادگیری، خواب و فعالیت های نوجوانان دارد.

 

مشکلات نوجوانان امروزی

اگر چه برخی از این مشکلات را نمی توان به عنوان مشکلات کاملا جدید قلمداد کرد، اما می توان با اطمینان گفت که دنیای الکترونیکی امروز، باعث تغییر و یا پیچیدگی برخی از مشکلات نوجوانان امروز شده است. ما در این مقاله برخی از مشکلاتی که نوجوانان نسل جدید با آنها رو به رو هستند را گردآوری کرده و در اختیار شما قرار داده ایم. برخی از مشکلات نوجوانان عبارتند از:

افسردگی

آمار های جامعی که در زمینه ی افسردگی نوجوانان صورت گرفته است، حاکی از آن است که آمار ابتلا به افسردگی، بخصوص در دختران نوجوان رو به افزایش می باشد. برخی از محققان تکنولوژی را مقصر ابتلای نوجوانان به مشکلات روحی و روانی می دانند.

آنها معقدند که نوجوانان امروز با پدیده ای رو به رو هستند به نام « تکنولوژی » که متاسفانه وقت زیادی را در روز صرف استفاده از آن می کنند. استفاده ی مداوم و بیش از حد از دستگاه های الکترونیکی می تواند جوانان را از شرکت در رشته ها ورزشی، برقراری ارتباط سالم و استاندارد و فعالیت های مشارکتی که مانع بروز افسردگی می شود منع کند.

روزگویی و قلدری

بر اساس مطالعاتی که توسط تیم Family First Aid انجام شده است، حدود 30 درصد از نوجوانان آمریکایی، و حدود 15 درصد از نوجوانان در سر تا سر دنیا، حداقل یکبار دچار مشکلات مربوط به مدرسه اعم از مورد تمسخر قرار گرفتن، قلدری و زورگویی قرار گرفته اند.

افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی در میان نوجوانان باعث شده که پدیده ی قلدری رایج تر و رایج تر از قبل شده، و بر همین اساس، قربانیان این مسائل نیز بیش تر و بیش تر از قبل باشند. اینگونه مسائل که در مدارس اتفاق می افتد می تواند تاثیر بسزایی در روحیات نوجوانان و زندگی آینده ی آنها داشته باشد.

 بهترین کاری که پدران و مادران می توانند در این زمینه برای حفاظت از فرزندان خود انجام دهند این است که بطور مداوم با نوجوانان خود درباره این مسائل صحبت کنند. با آنها درباره کار ها و راه حل های این مسائل صحبت کنید و نظر خود او را نیز در این زمینه بپرسید.

چاقی

تقریبا 20.6 درصد از نوجوانان 12 تا 19 ساله دچار عارضه ی چاقی هستند. نوجوانانی که دچار مشکل چاقی بیش از حد هستند، بیش تر در معرض خطر مشکلات سلامتی مانند دیابت، آرتروز، سرطان و بیماری های قلبی قرار دارند.

مصرف مواد مخدر

در سال 2017، حدود 6 درصد از نوجوانان مصرفت روزانه ی ماریجوانا را گذارش کرده اند. در واقع، امروزه مصرف ماریجوانا در جامعه تقریبا برابر با مصرف سیگار می باشد و در آینده پیش بینی می شود که مصرف آن، از مصرف سیگار بیشتر هم بشود.

نظر سنجی ها حاکی از آن است که نوجوانان گذشته بیشتر از نوجوانان امروزی بر مضر بودن ماریجوانا تاکید داشتند، و امروزه ماریجوانا تقریبا امری عادی در میان نوجوانان است. این امر ممکن است دلایل زیادی داشته باشد مانند تغییر در الگو های افراد مانند خواننده ها، عدم آگاهی، تغییرات جو جامعه و غیره.

مصرف الکل

بر اساس آمار های سال 2017، خوشبختانه مصرف الکل در میان نوجوانان بطور ویژه ای کاهش یافته است. اما با وجود این کاهش، حدود 30 درصد از نوجوانان در سر تا سر دنیا همچنان به مصرف نوشیدنی ها الکلی مبتلا هستند و آن را مصرف می کنند. این نوع نوشیدنی ها نه تنها بر نوجوانان، بلکه بر روی تمام افرادی که به مصرف آن معتاد هستند، می تواند تاثیرات بسیار مضری هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی داشته باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات