پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مهارت های بالینی در زوج درمانی رفتاری تلفیقی

مهارت های بالینی در زوج درمانی رفتاری تلفیقی  مهارت های بالینی مختلفی در کاربرد زوج درمانی رفتاری تلفیقی مورد نیاز است. این مهارت ها عبارتند از: انعطاف پذیری، تاکید بر جمع بندی، توانایی مشخص ساختن موضوع های اصلی، آسیب‌پذیر

مهارت های بالینی در زوج درمانی رفتاری تلفیقی

 مهارت های بالینی مختلفی در کاربرد زوج درمانی رفتاری تلفیقی مورد نیاز است. این مهارت ها عبارتند از: انعطاف پذیری، تاکید بر جمع بندی، توانایی مشخص ساختن موضوع های اصلی، آسیب‌پذیری‌ها و فرآیندهای تضاد و مخالفت در زوج ها و توانایی متوقف ساختن مثبت تعامل ها مخربی که در جلسات درمانی رخ می‌دهد.

این مهارت ها علاوه بر مهارت هایی است که برای انجام هر نوع زوج درمانی لازم است مثل برقراری ارتباط و گوش دادن همدلانه. در حالی که این تمایل در درمانگر ممکن است وجود داشته باشد که مفهومی از تداوم را در مسائل بحث شده در جلسات مختلف ایجاد کند، اما تاکید اصلی بر عواطف و هیجانات برجسته است که زوج ها وارد جلسه می کنند. اگر طرح و برنامه جلسه درمانی فعلی این است که بحث درباره موضوع های جلسه قبل ادامه یابد، دنبال کردن عواطف و هیجانات برجسته و مهم نیز اهمیت دارد حتی اگر این کار تاکید جلسه را به جهت مخالف با آنچه که طرح ریزی شده بود، بکشاند. در این نوع درمان فرض بر این است که عواطف و هیجانات، رویدادها و مباحثی را روشن می‌سازد که به فرمول بندی دقیق درمانگر کمک می‌کند. به علاوه، این عواطف و هیجانات انرژی لازم را برای زوج ها فراهم می‌کند تا درباره آن رویدادها و مباحث کار کنند‌ درمانگر باید محتاط باشد و اگر یکی از زوج ها از عواطف و هیجانات استفاده نمی‌کند، راهبردی را به کار بگیرد تا تاکید درمان را حفظ کند.

مشارکت هر دو نفره اهمیت دارد و افکار و احساسات هر دو شریک زندگی باید برانگیخته شود.

زوج درمانی رفتاری تلفیقی

دیدگاهی اخلاقی نسبت به طلاق ندارد و نیز اعتقاد به بازده درمانی مفید و عمومی و همه شمول ندارد. درمانگر با یک زوج کار می کند تا منطقی ترین اهداف درمانی را مبتنی بر تمایل هر دو نفر آنها تدوین کند. به علاوه، اهداف درمان در طی زمان ممکن است تغییر کند. درمانگر معتقد نیست که می داند چه چیزی برای زوج ها خوبست، بلکه از زوج ها، نشانه هایی دارد را در این مورد دریافت می‌کند که چه می‌خواهند و از درمان چه انتظاری دارند. درمانگر برای رسیدن به این هدف پذیرش و همدلی را که می خواهد در زوج‌ها پرورش دهد، مدل سازی می کند و در عین حال درمان را به بهترین شکل با نیاز زوج ها متناسب می سازد.
اگرچه مسائل خاص و مداخله هایی که در رابطه با این مسائل به کار گرفته می‌شود، به مرور زمان تغییر میکند، اما حفظ توجه به فرمول بندی مسئله در حالی که این تغییرات رخ می‌دهند؛ مهم است. زوج ها تمایل دارند که از بحث و موضوع اصلی منحرف شوند، توجه مستمر به فرمول بندی، روند درمان را حفظ می‌کند. اهمیت فرمول بندی را نمی توان به حد کافی بیان کرد. فرمول بندی عنصر واحد تمام راهبردهای مداخله‌ای در این روش درمانی است‌. در رابطه با اهمیت فرمول بندی دقیق اطلاعاتی که از زوج ها گرفته می شود، ضروری است تا این اطمینان حاصل شود که فرمول بندی کاملا در مورد آنها صدق می‌کند.

کشف و رمزگشایی اطلاعات متناقض و پیچیده‌ای که زوج و ارائه می‌دهند، دشوار است. همان قدر که حفظ انعطاف پذیری در جلسه درمانی اهمیت دارد، درمانگر باید همچنین می‌تواند در صورت لزوم فرمول بندی اولیه خود را در طی جلسه فیدیک و نیز در فرآیند درمان تجدیدنظر و اصلاح کند.

یکی از راه هایی که از طریق آن می توان تاثیر فرمول بندی را در زوج ها ارزیابی کرد، توجه به این نکته است که آنها اغلب چگونه تعامل خود را بر حسب این فرمول بندی توصیف می کنند. وقتی زوج ها بتوانند تعامل های خود را بر اساس فرمول بندی توصیف کنند، نشانه این است که فرمول بندی با زوج ها هماهنگی دارد و آنها رفتارهای خود را بر حسب موضوع هایی که در فرمول بندی آورده شده است، درک می کنند. کاربرد منظم فرمول‌بندی نشانه این است که زوج ها به مفهوم سازی خوش خیم تری از مسائل شان دست یافته اند و نیز خاتمه جلسات نزدیک است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات