پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

زوج درمانی مبتنی بر قواعد و بازماندگان از حوادث تکان دهنده

زوج درمانی مبتنی بر قواعد و بازماندگان از حوادث تکان دهنده بسیاری از کسانی که برای زوج درمان مراجعه می‌کنند، از بازماندگان حوادث تکان دهنده هستند، این حوادث یا به دوره کودکی و یا به دوره بزرگسالی مربوط است. پاسخ به یک حادث

زوج درمانی مبتنی بر قواعد و بازماندگان از حوادث تکان دهنده

بسیاری از کسانی که برای زوج درمان مراجعه می‌کنند، از بازماندگان حوادث تکان دهنده هستند، این حوادث یا به دوره کودکی و یا به دوره بزرگسالی مربوط است. پاسخ به یک حادثه تکان دهنده، پس از مواجه با عوامل فشار آور شدید صورت می‌گیرد و معمولاً شامل ترس شدید، درد و رنج، درماندگی یا وحشت است. و اگر در حادثه فشار آور عوامل انسانی نقش داشته باشد، به دلیل نقض پیوندهای انسانی، حادثه تکان دهنده خصوصاً شدید تر تجربه می شود.

مطالعات در زمینه حوادث تکان دهنده حاکی از این است که بهترین شاخص ها در تعیین اثرات حوادث تکان دهنده این است که آیا فردی می‌تواند آسایش و تسلی خاطر  را در آغوش دیگری جستجو کند و آن را به دست آورد؛ و در واقع ویژگی‌های تاریخچه خود حادثه عامل پیش‌بینی‌ کننده اثرات حادثه نیست. علایم حادثه تکان دهنده معمولاً شامل ایجاد مشکلات در تنظیم عواطف و هیجانات است. برای مثال بازماندگان اغلب بین گوش به زنگ بودن یا طغیان خشم و بی حسی و سردی عاطفی یا افسردگی، در نوسان هستند.

بازگشت های ناگهانی به گذشته

بازگشت های ناگهانی به گذشته، برگشت و ناسازمان بندی درونی متداول است و رابطه جنسی و صمیمیت همراه با آن اغلب مسئله ساز است. از دیدگاه این نوع زوج درمانی، پادزهر طبیعی حادثه تکان دهنده یک رابطه امن و مطمئن و پیوند دهنده است. درمانگران اغلب درصدد هستند تا این رابطه را برای مراجعان خود فراهم سازند. بهر حال درمانگران به هنگام نیاز مراجعان خود در دسترس نیستند. زوج‌هایی که احساس مسئولیت می‌کنند و درگیر رابطه هستند، پناهگاه امنی برای یکدیگر می باشند. به هر حال در یک رابطه مختل، هر یک از زوج ها به عنوان فردی خطرناک شناخته می‌شود.

برای بازماندگان از حادثه دردناک معمولاً جستجوی ارتباط با شریک زندگیشان متداول است مگر اینکه برقراری این ارتباط ترسناک باشد و شریک زندگی کناره‌گیری کند و اغلب فرد باقیمانده احساس خستگی و درد و رنج می کند. فقدان پناهگاهی امن، اثرات حادثه تکان دهنده را تداوم می‌بخشد و اثرات حادثه تکان دهنده نیز به تداوم و نابسامانی در ارتباط منجر می‌شود. درمان زوج‌هایی که بازمانده یک حادثه ناگوار هستند با زوج درمانی معطوف بر عواطف در موارد معمولی، متفاوت است.

در درمان با بازماندگان حوادث ناگوار عموماً ناراحتی بیشتر است و چرخه های فاصله، دفاعی عمل کردن و بی اعتمادی بسیار شدید است. خشونت و اعتیاد نیز بیشتر دیده می شود. نیاز به ارائه اطلاعات آموزشی روانشناختی در رابطه با احاله دردناک و اثرات آن بر چرخه ارتباطی وجود دارد. رابطه درمانی همواره شکننده تر است و دائماً باید کنترل شود و درمانگر باید خصوصا همکاری بیشتری نشان دهد و صریح باشد و انتظار طغیان ها و بحران های عاطفی را داشته باشد و عواطف و هیجانات را هم کنترل و هم تشدید کند. دفاع های روانی اهمیت دارند اما نباید تضعیف شوند.

اعتبار بخشیدن باعث می شود که افراد بازمانده نیازهای خود را به این دفاع ها به آرامی ارزیابی کنند و استفاده از آن‌ها را ادامه دهند و یا آنها را کنار بگذارند. خجالت اغلب نشانه های مثبت را، از قبیل ابراز توجه و مراقبت از جانب بازماندگان حادثه به خصوص بازماندگان سوء رفتار جنسی، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین کار روی پاسخ های خجالت مهم است. هدف درمان، همچنین فرد ویژه و خاص هر زوج است برای مثال، یک زوج به جای کار روی زندگی جنسی خود انگیخته و مکرر، ممکن است بر ایجاد رابطه ای امن و دوستانه معطوف شوند و صمیمیت جنسی بیشتر را بادقت سازمان بدهند و آن را محدود کنند. نیاز به هماهنگی با سایر درمانگران نیز اهمیت دارد، و احساس ایمنی مهمتر از همه چیز است. خطر ورزی باید به حداقل برسد و مراجعین در هر گام باید مورد حمایت قرار گیرند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات