پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

احساس گناه و خجالت

احساس گناه و خجالت  یکی از جنبه‌های تحریف شناختی که مورد بحث است، باور قربانیان به این است که آنها می‌توانند خشونت را از طریق تغییر رفتار خودشان کنترل کنند. زن تبیین مرد را در مورد خشونت و نیز این نگرش متداول اجتماعی را که

احساس گناه و خجالت

 یکی از جنبه‌های تحریف شناختی که مورد بحث است، باور قربانیان به این است که آنها می‌توانند خشونت را از طریق تغییر رفتار خودشان کنترل کنند. زن تبیین مرد را در مورد خشونت و نیز این نگرش متداول اجتماعی را که هیچ مردی یک زن خوب را کتک نمی زند، می‌پذیرد.

زن احساس خجالت می کند از این که نتوانسته زن خوبی باشد. وقتی زن موقعیت خود را مورد سرزنش قرار می‌دهد، در واقع تلاش برای مبارزه کردن با احساس نومیدی و درماندگی همراه است‌ او امیدوار است که تغییر در رفتار خشونت را متوقف کند. به رغم این امید سرانجام خشونت مرد کنترل نمی شود، غذاهای خوشمزه درست می کند، مثل یک عروسک کوکی رفتار می کند و با هر چه که مرد می گوید موافقت می‌کند، اما باز هم کتک خواهد خورد. کنترل در دست فرد مهاجم است و نه قربانی زن، سرانجام خود را بین انتخاب دردناک میان احساس نومیدی و گناه می یابد.

وقتی معتقد است که توانایی کنترل خشونت را دارد، از احساس درماندگی و نومیدی کلی می گریزد. بهر حال با پذیرش مسئولیت خشونت مرد، سرزنش شدن از جانب مرد را نیز می پذیرد. این تنگنا خرد کننده است. اگر زن متوجه شود که هیچ کنترل بر روی خشونت ندارد، پس دیگر احساس گناه نمی‌کند اما احساس ترس، نومیدی و فقدان قدرت او را فلج می‌کند و باعث ناتوانی در محافظت کردن خویش و یا ترک موقعیت می شود. از سوی دیگر، اگر احساس مسئولیت کند و بر این باور باشد که نوعی کنترل دارد، احساس گناه او را در  این رابطه نگه خواهد داشت و به منظور متوقف ساختن خشونت، رفتار خود را تغییر می دهد، در غیر این صورت در دام این خشونت گرفتار خواهد بود. روانشناسان دریافته اند که زنان وقتی درباره چرخه خشونت و نظریه های روان شناختی اجتماعی خشونت مطالبی یاد می گیرند احساس آرامش می کنند و برای اولین بار احساس می‌کنند که تنها و کودن نیستند و رفتار آنها در بخشیدن مرد و ماندن در رابطه برای آنها قابل درک می شود و خود را کمتر مورد سرزنش قرار می دهند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات