پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

چرخه سه مرحله ای خشونت

چرخه سه مرحله ای خشونت پژوهش لنور‌ والکر اولین تحلیل را از عوامل روانی اجتماعی که می تواند یک زن را در رابطه خشونت آمیز به دام بیندازد، ارائه داده است. مبتنی بر مشاهدات بالینی و پرسشنامه های دقیقی که توسط صدها نفر از زنانی

چرخه سه مرحله ای خشونت

پژوهش لنور‌ والکر اولین تحلیل را از عوامل روانی اجتماعی که می تواند یک زن را در رابطه خشونت آمیز به دام بیندازد، ارائه داده است. مبتنی بر مشاهدات بالینی و پرسشنامه های دقیقی که توسط صدها نفر از زنانی که مورد خشونت واقع شده بودند، والکر نتیجه‌گیری کرد که روابط خشونت‌آمیز دوره‌ای و یا چرخه ای است و ماهیتی افزاینده و تقویت کننده دارد که هم زن را منزوی می سازد و هم او را در دام این رابطه نگه می دارد.

سه مرحله در چرخه خشونت

این سه مرحله در چرخه خشونت شامل مرحله ایجاد تنش، مرحله حاد و مرحله آشتی و توافق عاشقانه است در طی مرحله ایجاد تنش، زن از تنش فزاینده مرد، که به طور مشخص عصبانی است و ناسزاگویی می کند،
آگاه می‌شود. زنان اغلب گزارش می‌دهند که مثل اینکه روی چیزی شکننده راه می روند. نیازهای مرد، شکایت ها و اتهام هایش غیرمنطقی و مبالغه آمیز می شود. یکی از زنانی که جهت درمان مراجعه کرده است، اظهار می‌کند که اتهام او این بوده است که ملاقات کاری مهم شوهر را به خاطر برداشتن کت و شلوار او از ماشین لباسشویی به هم زده بوده است. مرد، احترام به خویش و اعتماد به نفس زن را خرد می کند، از ظاهر او انتقاد می کند و او را احمق و بی عرضه خطاب می کند و زن سعی می‌کند تا نیازهای مردم را پیش بینی کند و وضعیت را سرپوش بگذارد و مسئولیت ایجاد احساس بهتر را در مرد به عهده می‌گیرد. وقتی مرد سرانجام به رغم همه تلاش‌های زن از شدت خشم منفجر میشود، زن معمولاً تا حدی احساس مسئولیت می‌کند و به جستجوی راه هایی بر می‌آید تا تلاش بیشتری کند. وقتی نیازهای مرد غیرمنطقی است و تهدیدها افزایش می‌یابد، زن به لحاظ عاطفی و جسمانی کناره‌گیری می‌کند یا حتی سعی می کند تا او را بیشتر راضی کند و خشم خود را فرو بنشاند و دل او را به دست آورد.

برخی زنان به برانگیختن خشم متهم می‌شوند چرا که بالاخره از وضع خسته می‌شوند و پاسخی به شوهر می دهند یا در برابر می ایستاند یا حتی خود به خاطر افراط گری مرد، خشمگین می شوند. برای مرد، رفتار توجیهی است که اقدام به ضرب و شتم کند. زن چنانچه بداند که چه عاملی موجب خشم مرد شده است، یا علت خشم او را نداند، بهر طریق عمدتاً فکر می‌کند که شکست خورده و ناامیدانه کارهایی را که کرده مجسم می‌کند و از آنها جلوگیری به عمل می آورد. مرحله ایجاد تنش، با انفجار خشونت که در واقع مرحله دوم است، پایان می یابد یعنی وقوع حاد ضرب و شتم و اعمال خشونت شکل می گیرد.

حادثه ای که خشم مرد را آشکار می سازد، اغلب ناشناخته و بی اهمیت تلقی می‌شود. اگرچه مردم اغلب از زن می پرسند چه کارکردی که او خشمگین شد؟  فرض بر این است که بین حالت ناراحت کنندگی زن و شدت خشونت مرد باید رابطه ای وجود داشته باشد. ولی روانشناسان به ندرت چنین رابطه‌ای را پیدا کرده اند. برعکس، رویدادهایی که به طور کلی خشونت را برمی‌انگیزد، اغلب پیش پا افتاده، معمولی و حتی بی معنی و نامعقول است. برای مثال یک مرد متخصص و مرفه آرواره همسرش را شکست چون که درخت نخل بزرگ خانه شان، خشک شده بود. مورد دیگر وقتی بود که همسر یک کارگر ساختمانی برای او نیمرو درست میکرد و تخم مرغ ها شکست و روی نان مرد ریخته شد، مرد بشقاب را توی اتاق پرت کرد و بعد با لیوان شکسته صورت زن را برید. برخی زنان حتی گزارش می‌دهند که رفتاری که موجب خوشحالی مرد در یک می شود، روز بعد ممکن است باعث خشم او شود و زنان در این مورد دچار آشفتگی و گیجی هستند و احساس درماندگی می‌کنند. مثلاً زنی که به یکی از پناهگاه ها آمده بود، متهم شده بود که به لحاظ روابط جنسی خوب عمل نمی‌کند و وقتی هم که لباس خوابی جذاب برای روابط جنسی خرید و عاشقانه تر رفتار کرد تا او را خشنود کند، مرد او را به ولنگاری و روسپیگری و میل جنسی زیاد متهم کرد.

زن در طی اعمال خشونت ممکن است از خود دفاع کند، اگر کاری کند در مرد جراحت ایجاد شود و یا اگر به او لگد بزند، مرد بعدها ادعا می کند که زن خشونت را آغاز کرده است یا زن هم به اندازه او خشونت دارد. زنان ممکن است به خاطر دفاع از خودشان دستگیر شوند. دوره پس از وقوع ضرب و شتم، مرحله سوم است، یعنی توافق و آشتی عاشقانه. در این مرحله که یکی از بهترین دوره‌های آسودگی برای زن است تنش ایجاد شده تخلیه می‌شود و ضرب و شتم پایان می یابد. زن ممکن است در واقع بسیار هراسناک یا خشمگین باشد، و با پلیس همکاری کند یا به جستجوی پناهگاهی برای خودش باشد. اگر چنین امکانی در اطراف او باشد، بهر حال پس از چند ساعت یا چند روز ضرب و شتم، آشتی و توافق عاشقانه شروع میشود. مرد اغلب ابرار تاسف می کند و می ترسد که این بار رابطه با زنش را از دست بدهد و شروع به اقدامات شدیدی می کند تا او را دوباره به دست بیاورد و حمایت و توجه او را جلب کند و او را در عذرخواهی، هدایا و احساسات عاشقانه غرق می کند. این توجه مرد، حس ویرانگر و خرد کننده زن را نسبت به خودش، بهبود می بخشد و خود را دوست داشتنی و با کفایت می پندارد.

زوج ممکن است به نظر برسد که در دومین ماه عسل خود قرار دارند. والکر این مرحله را غل و زنجیر عاشقانه می نامد که چرخه تنش و درد را به دنبال نزدیکی و صمیمیت تقویت می کند. زن کتک خورده به این باور می رسد که روش مرد و شیوه رفتار او در طی آشتی عاشقانه چهره واقعی شریک زندگی او است و می‌تواند همه مواقع اینگونه باشد اگر چنانچه بتوانند این یا آن مسئله را حل کنند. اگر مرد به خاطر ضرب و شتم، دستگیر شود و آن را بپذیرد، زن ممکن است از قاضی تقاضای بخشش شوهر را داشته باشد و اگر موضوع ادامه یابد، زن حتی شهادت می دهد که مرد صرفاً از خودش دفاع کرده است و حتی اظهارات اولیه خود را نقض می‌کند و شهادت دروغ می دهد. همه زنان کتک خورده به خاطر محبت، دفاع نمی کنند آنها از روی ترس از شوهران خود دفاع می کنند. وقتی سیاست قضایی یک منطقه این است که به زنان اجازه می‌دهند تا شوهران را مورد عفو قرار دهند، سیستم قضایی در اصل زنان را مسئول خشونت می داند و او را در تنگناهای خطرناک قرار می‌دهد. وقتی زن شهادت می‌دهد، ضارب او را سرزنش می‌کند و از او انتقام می‌گیرد اگر زن شهادت شهادت ندهد، خشونت ادامه می‌یابد و زن خود را به دلیل عدم پیگیری، سرزنش می کند و در آینده هم کمتر احتمال دارد که به جستجو کمک برآید.

دوره آشتی عاشقانه نیز برای زن انزوا پدید می‌آورد. کمک کنند یا دوستان تمایلی ندارند که خشونت را نادیده بگیرند. دوستان اغلب زوجها را طرد می‌کنند و متخصصان نیز کنار گذارده می شوند. وقتی خشونت عود می کند، زن امکانات حمایتی کمتری دارد. انزوای او به مرور زمان بیشتر می‌شود و ماهیت تقویت کننده چرخه خشونت به افزایش خشونت و به دام افتادن بیشتر زن در یک رابطه همواره خشونت آمیزتر و توهین آمیزتر منجر می شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات