پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کارکرد جنسی و اختلال کارکرد جنسی

کارکرد جنسی و اختلال کارکرد جنسی کارکرد جنسی یعنی توانایی فرد در برخورداری از میل جنسی پیشقدم شدن مثبت در هر رابطه جنسی و احساسی که رابطه جنسی به حق بخش مثبتی از زندگی و ازدواج است،  برانگیختگی دریافت و واکنش به تماس های ح

کارکرد جنسی و اختلال کارکرد جنسی

کارکرد جنسی یعنی توانایی فرد در برخورداری از میل جنسی پیشقدم شدن مثبت در هر رابطه جنسی و احساسی که رابطه جنسی به حق بخش مثبتی از زندگی و ازدواج است،  برانگیختگی دریافت و واکنش به تماس های حسی و جنسی، اوج لذت جنسی تجربه ارادی برانگیختگی شدیدی که به پاسخ اوج لذت جنسی منجر می‌شود، و رضایتمندی احساس خوب درباره خویشتن و پیوند بیشتر با شریک زندگی پس از تجربه جنسی.

زنان و مردانی که از لحاظ جنسی سالم هستند، در زندگی و ازدواجشان، صمیمیت، مسرت و شهوت انگیزی را تمامیت می بخشند.

اختلال کارکرد جنسی

اختلال کارکرد جنسی بیشتر از کارکرد جنسی سالم مورد مطالعه قرار گرفته است، اما یافته‌های حاصل پایانی و روایی علمی مطلوب را ندارند. پژوهش های جنسی به شکل نادرستی در پشت پژوهشهای بهداشت روانی و جسمانی پنهان شده اند و به دلیل نبودن بودجه و اختلاف نظرهای سیاسی، اجتماعی و بحث های ارزشی درباره نقش و معنای فرهنگی رابطه جنسی به این امر مهم کمتر پرداخته شده است. در مطالعه رابطه جنسی که در آمریکا صورت گرفت پایگاه‌های داده های مربوط به اطلاعات جنسی فراهم شده است‌ در مطالعات دیگر توسط هایمن نیز میزان اختلال کارکرده جنسی برآورده شده است.

بهر حال، اختلال کارکرد جنسی ضرورتاً به نارضایتی از زندگی زناشویی منجر نمی‌شود مگر اینکه مسئله شامل تمایل بازداری شده، قطع عواطف و اجتناب از رابطه جنسی و صمیمیت مطرح باشد. بهترین برآوردها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد زوج های متاهل اختلال کارکرد جنسی و نارضایتی را از زندگی زناشویی، تجربه می کنند. این آمار در مورد زوج های غیر متاهل به طور معنی‌دارتری بیشتر است. متداول ترین اختلال های کارکرد جنسی بر حسب جنسیت به شرح زیر است:

اختلال کارکرد جنسی در مردان:

۱. انزال زودرس - تقریباً در ۳۰ درصد مردان، در اکثر مردان این اختلال اولیه است.
۲. اختلال کارکرد نعوظ در اکثر مردان ثانویه است و شدیداً تحت تاثیر سن قرار دارد، تقریباً ۱۰ درصد مردان زیر ۳۵ سال و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال  دچار این اختلال هستند.
۳. میل نظر جنسی بازداری شده - تقریباً در همه موارد اختلال ثانویه است و تحت تاثیر سن قرار دارد. ۱۵ درصد مردان بالای ۵۰ سال را در بر می گیرد.
۴. بازداری انزال - تقریباً در دو درصد مردان زیر ۲۵ سال اولیه و در ۱۵ درصد مردان بالای ۵۰ سال ثانویه و بینابینی است. اگرچه در مردان میزان اختلال کارکرد جنسی، در مقایسه با زنان کمتر است، ولی وقتی رابطه جنسی متوقف می شود، معمولاً تصمیم غیر کلامی و یک طرفه مردان در آن نقش دارد. این یافته برخلاف افسانه های فرهنگی است که مردان همیشه خواهان رابطه جنسی هستند.

اختلال کارکردی جنسی در زنان

۱. میل جنسی بازداری شده - تقریباً در ۳۳ درصد زنان وجود دارد و در بیشتر از نیمی از آنها این اختلال ثانویه است.
۲. پاسخ بدون اوج لذت جنسی در طی رابطه جنسی با شریک زندگی - تقریبا در ۲۵ درصد زنان دیده می شود، در اکثر موارد ثانویه است و تقریباً ۱۵ درصد این زنان اختلال اولیه است.
۳. مقاربت دردناک، - در ۱۵ درصد زنان وجود دارد، در اکثریت موارد ثانویه است.
۴. اختلال کارگردان برانگیختگی - مقوله بحث انگیز جدیدی است و ۱۵ درصد زنان را دربرمی‌گیرد و عمدتاً ثانویه است.
۵. پاسخ بدون اوج لذت جنسی اولیه - تقریبا ۵ تا ۷ درصد زنان هرگز به هیچ وجه به اوج لذت جنسی نمی‌رسند.
۶. واژنیسیم - ۲ درصد زنان را شامل می‌شود و می‌تواند هم اولیه و هم ثانویه باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات