پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

غیظ

غیظ فراروان شناسی ISTDP می‌گوید آسیب به دلبستگی، عامل درد است؛ این آسیب باعث ایجاد غیظ واکنشی در تمام بیماران به استثنای درصد بسیار کمی از بیماران با مقاومت پایین، می‌شود.

غیظ

فراروان شناسی ISTDP می‌گوید آسیب به دلبستگی، عامل درد است؛ این آسیب باعث ایجاد غیظ واکنشی در تمام بیماران به استثنای درصد بسیار کمی از بیماران با مقاومت پایین، می‌شود.

اگر پای جنبه مثبت دلبستگی (عشق) در میان باشد، این غیظ به احساس گناه ناهشیار می‌انجامد و این احساس گناه با بروز نشانه های مرضی، دشواری های ارتباطی و دیگر شکل های خودویرانگری، باعث تنبیه خود می شود. دوانلو می گوید تجربه کردن کل احساسات پیچیده، مکانیزم راه انداز بازگشایی ناهشیار است، و بنابراین برای قدرت شفابخشی ISTDP اهمیتی بنیادین دارد.

غیظ در میان تمام احساسات، اصطراب برانگیزترین هست برای بیمار است، و تقریباً همواره اصطراب برانگیزترین حس برای درمانگر. غیظ شکل فشرده خشم است و با تکانه های خشونت آمیز هشیار یا ناهشیار ارتباط دارد.

ISTDP با اتکا به این تکانه ها، افزایش شدت غیظ را تشخیص میدهد:

• غیظ خشونت‌آمیز: تکانه ای معطوف به خشونت ورزیدن اما تا حدی که باعث مرگ نمی شود.
• غیظ مرگبار: قدرت این تکانه خشونت آمیز به حدی است که اگر تعدیل نشود، به کشته شدن قربانی منجر خواهد شد.
• غیظ مرگبار بدوی: این تکانه فراتر از قتل ساده است و برای مثال تا حد مثله کردن، چاقو زنی های مکرر، یا بریدن سر قربانی پیش می‌رود.
• غیظ شکنجه گرانه بدوی: فراتر از تکانه های مرگبار است، و میل دیگر آزارانه ای نیز برای تحمیل درد به قربانی و تماشای رنج کشیدنش قبل از مرگ در این غیظ وجود دارد توجه داشته باشید که میل به شکنجه ابدی قربانی، اغلب دفاعی است بر ضد احساسات دردناک گناه و سوگ که بعد از مرگ قربانی آشکار می‌شوند.

به طور کلی، شدت غیظ ناهشیار زمانی افزایش می یابد که فرد از سمت چپ پیوستار مقاومت به سمت راست، یا به عبارتی از سمت چپ پیوستار شکنندگی به سمت راست آن حرکت کند. درمانگران باید آگاه باشند که تجربه غیظ، تجربه ای درونی است. اگر غیظ نیرومند باشد، به طور کلی پنهان و اغلب ساکت و بی صداست. بیمار گاهی برای دفاع علیه تجربه درونی خشم یا غیظ، برون ریزی میکند. طغیان تخلیه انفجاری خشم، مثالی از خشم دفاعی است، که باید بر همان زبان کار با دفاع ها و آن پرداخته شود. اغلب افراد در اولین رویارویی با ISTDP به خصوص با دیدن فیلم درمان های آزمایشی، به راحتی دچار این سوءتفاهم می‌شوند که ISTDP در وهله اول درباره خشم است؛ نخستین دلیل این است که غیظ در صدر احساسات مخلوط ناهشیار قرار دارد و باید قبل از اینکه احساسات دیگر در دسترس قرار گیرند، تجربه شود؛ و دوم به خاطر اضطرابی که غیظ در بینندگان برمی‌انگیزد. با این وصف، وقتی درمانگر بدون توجه کافی به بقیه احساسات مخلوط، بر خشم/ غیظ تمرکز می کند، نتیجه به ندرت درمانی تغییر دهنده خواهد بود، هرچند در حوزه های محدودی مثلاً قاطعیت بیمار، مفید است.

از آنجایی که درمانگر در بازگشایی ناهشیار نقش تسریع کننده دارد، باید به بیماران کمک کند تا به جنبش در آمدن غیظ را تا حد ممکن کامل تجربه کنند. اگر زمانی که احساس خشم بیمار در حال برانگیخته شدن است، درمانگر با لحنی یکنواخت، آرام، تسکین دهنده و حتی منفعلانه صحبت کند، بیمار به سختی می تواند در خود احساس قدرت کند. اگر درمانگر فعال‌تر شود، و با صدایی کمی بلندتر یا تحریک بیشتر در بدن غیر مستقیم تر هوای بیمار را داشته باشد، مفیدتر خواهد بود‌ کنکاش درباره تجربه بدنی غیظ به بیمار کمک می‌کند تجربه کامل تری از احساس خود داشته باشد‌ گاهی بیماران، غیظ را افزون بر افزایش حس گرما و انرژی که در مدخل مسیرهای جسمانی غیظ توضیح داده شد، به صورت تنش عضلانی یا نیروی در بدن تجربه می کنند که تفاوت کیفی کمی با اضطراب دارد. بیماران معمولاً این حالت را مانند فنر جمع شده یا آماده جهش توصیف می کنند و اغلب تکانه مرتبط با این حس را انگار که آماده عمل اند، نمایش می‌دهند، مثلاً می خواهم خفه اش کنم!. عباس برای ایجاد تمایز بین خشم و اضطراب در بیمارانی که می‌گویند فکشان بهم فشرده شده است، گاهی این سوال را مطرح می‌کند دندون هات رو روی هم فشار می دی اضطراب یا انگار میخواهی چیزی را گاز بگیری غیظ؟ در بازگشایی ملایمی که به تجربه غیظ منتهی می‌شود، پیش از تصویرسازی تکانه، مرتبط، اضطراب به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

برای بیمارانی که نگرانند در صورت تجربه احساس غیظ، دست به عمل بزنند پیش از رفتن به سراغ تصویرسازی تکانه بهترین فرصت برای تاکید بر این نکته است که احساس کردن اتفاقی یکسر متفاوت از عمل کردن است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


  • کلمات کلیدی :
  • غیظ

نظرات