پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بیماریهای گوش

بیماریهای گوش استعداد شنیدن اصوات و گفتار دیگران یک عامل قاطع در یادگیری کودک است. مثلاً زبان چیزی است که به طور وسیعی از راه شنوایی آموخته می شود. پزشک متخصص گوش مسئول تشخیص و درمان اختلال شنوایی و شاخه ای از پزشکی که سر

بیماریهای گوش

استعداد شنیدن اصوات و گفتار دیگران یک عامل قاطع در یادگیری کودک است. مثلاً زبان چیزی است که به طور وسیعی از راه شنوایی آموخته می شود. پزشک متخصص گوش مسئول تشخیص و درمان اختلال شنوایی و شاخه ای از پزشکی که سر و کارش با گوش است، گوش پزشکی نامیده می‌شود که خود بخشی از یک زمینه تقریبا وسیع تخصصی به نام رشته بیماریهای گوش، حلق و بینی است. متخصص غیر طبی که با جنبه‌های بهنجار و نابهنجار شنیدن سر و کار دارد شنود شناس نامیده می شود.

شنود شناس وظایفی چون آزمون و سنجش شنوایی، تشخیص و نوتوانی افراد کر و سنگین گوش، مطالعه علمی فراگرد فیزیکی شنیدن و بسط دانش این زمینه را بر عهده دارد. فراگرد شنود با یک وسیله الکترونیکی به نام شنود سنج صوتی اندازه گیری می شود. تک صوت هایی را که با این وسیله نزدیک گوش خارجی فرد مورد آزمون ایجاد می کنند و آنگاه پاسخ‌های مساعد او را نسبت به این اصوات روی منحنی خاصی ترسیم می نمایند. این طریقه به راه هوایی یا هدایتی موسوم است. طریقه دوم در اندازه گیری شنوایی راه هدایت استخوانی یا عصبی است: بدین معنی که با ایجاد امواج صوتی که مستقیماً از راه استخوانهای پشت گوش به گوش داخلی منتقل می‌شود شنوایی و بدین ترتیب درجاتی از ضعف و قوت شنوایی فرد را اندازه می گیرند.

در آزمون اختلالات شنوایی، دو بُعد شنیدن شدت و فرکانس مورد توجه قرار می‌گیرد. شدت به بلندی نسبی صدا مربوط می‌شود با دسیبل اندازه گیری می شود. هرچه صدا بلندتر باشد دسیبل صدا نیز بالا خواهد بود. مثلاً شدت یک گفتگوی معمولی در حدود ۵۰ تا ۶۰ دسیبل است. سیلورمن آستانه شنوایی کودکان را سی دسیبل برآورد کرد که پایین‌ترین از آن برای کودکان مسئله ساز است. فرکانس به طنین یا به یا زیر و بمی و ارتعاشات موجی صدا مربوط می‌شود و با دور در ثانیه اندازه گیری می شود. فردی ممکن است نسبت به یک فرکانس کر و دیگری کاملاً حساس و شنوا باشد‌. در گفتار، اصوات صامت، مانند س،ش، دارای بالاترین فرکانس و صامت هایی نظیر اُ، ای دارای پایین‌ترین فرکانس صوتی هستند. سطح شنوایی هر کس، به سطح شدتی مربوط می‌شود که در آن وی به تشخیص با فرکانس های گوناگون می پردازد.

در معاینه کودکانی که حساسیت شنوایی شان را از دست داده‌اند، دستگاه شنود سنج بر مبنای شدت ۱۵ تا ۲۰ دسیبل تنظیم می‌شود، در حالی که در آزمون کامل شنوایی، حساسیت گوش را نسبت به صداهایی با فرکانس ۲۵۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۸۰۰۰ دور در ثانیه مورد آزمایش قرار می‌دهند. وودن اظهار می دارد که شیوع اختلالات شنوایی در حدود نیم درصد میان کودکان دبستانی، نسبت تقریباً قابل قبولی است. بسیاری از این کودکان نیز از ناراحتی‌های موقت شنوایی به علل مختلفی نظیر عفونت آدنوئید یا لوزه سوم، جرم گوش ها یا سایر علایم مرضی قابل درمان رنج می‌برند.

البته چنانچه این نا خوشی های زودگذر مقارن با مراحل مشخص رشد کودک باشد ممکن است آثار سویی در توان یادگیری آنان به خصوص فراگیری زبان باقی بگذارد. سلامت یا آسیب حس شنوایی، به نوبه خود در زمینه تشخیص و درمان کودکی که ناتوانی های یادگیری دارد مورد توجه فراوان قرار می‌گیرد. با این حال ممکن است حساسیت  شنوایی در حدی مختلف بشود که موجب ضایعاتی در ادراک و تمییز قوه شنوایی گردد. ناتوانی در ادراک شنوایی به نابهنجارهای عضوی گوش مربوط نمی شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات