پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کمی سازی ناتوانی یادگیری

کمی سازی ناتوانی یادگیری اکثر تعاریف ناتوانی یادگیری گویای این امر است که در زمینه یادگیری معمولاً بین آنچه کودک عملاً آموخته و آنچه استعداد بالقوه اوست، فاصله عمیق وجود دارد. در مورد این مفهوم سه پرسش دشوار مطرح می‌شود:

کمی سازی ناتوانی یادگیری

اکثر تعاریف ناتوانی یادگیری گویای این امر است که در زمینه یادگیری معمولاً بین آنچه کودک عملاً آموخته و آنچه استعداد بالقوه اوست، فاصله عمیق وجود دارد. در مورد این مفهوم سه پرسش دشوار مطرح می‌شود:

۱. چه مقدار کودک در عمل یاد گرفته و سطح موفقیت فعلی او در یادگیری چیست؟
۲. استعداد بالقوه یادگیری کودک کدام است و بهترین راه اندازه گیری آن چگونه است؟
۳. تا چه میزان اختلاف بین پیشرفت یادگیری و یادگیری بالقوه معنی دار تلقی می شود؟ 

 سوال اول به مشکل تعیین سطح موفقیت کنونی کودک برمیگردد. به سبب مسئله خطای اندازه گیری، مسلم نیست که نمره آزمون واقعا توانایی موجود کودک را نشان دهد.

سوال دوم، به ارزیابی استعداد بالقوه کودک مربوط می شود، چرا که مشکلات ذاتی و درونی در امر داوری هوش وجود دارد. آزمون های فردی، آزمون های کلامی و غیرکلامی، همه و همه اندازه های کاملاً متفاوتی از هوش را ارائه می نمایند؛ و هنوز هم ارتباط بین عوامل متعدد هوش و استعداد یادگیری به درستی مشخص نشده است. به علاوه کل مفهوم هوشبهر IQ و سن عقلی به عنوان مفاهیم دقیق داوری هوش مورد انتقاد و حملات شدید قرار گرفته است. سوال سوم مقدار اختلاف بین سطح بالقوه وسط بالفعل و حدود معنی دار بودن آن برمی گردد. چرا که این مقدار از کلاسی به کلاس دیگر و از سنی به سن دیگر تفاوت می کند.

مثلاً ممکن است کودک با شش ماه اختلاف خواندن در کلاس اول مشکلات یادگیری بیشتری نسبت به دانش آموز سال آخر دبیرستان از خود نشان دهد. علی رغم دشواری هایی که از پرسش ها برمی خیزد، برای یک مربی چاره ای جز این نیست که در اتحاد هرگونه تصمیم از داده های کمی موجود استفاده کند.

روش‌های متعددی در اندازه گیری ناتوانی یادگیری پیشنهاد شده است، و ما سه مورد آن را در  این جا بحث قرار می دهیم: روش درجه ذهنی، روش سال‌های تحصیل، و روش بهره یادگیری، روش دیگری نیز در حال مطرح است که آن محاسبه شاخص های افتراقی است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات