پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

داشتن یک زندگی مثبت

ر اینجا به مواردی که به زندگی سالم کمک می کنند ،اشاره می شود

زندگی مثبت


با تکیه به آرمانهای سازمان جهانی بهداشت ،روانشناسی مثبت به اموری توجه دارد که لازمه ی زندگی ای ارزشمند و کامل است. در اینجا به مواردی که به زندگی سالم کمک می کنند ،اشاره می شود:
داشتن احساسات مثبت به جای احساسات منفی
رضایت یافتن در زندگی و کار
شناخت تواناییها و استعدادها و به کار گیری آنها
عمل به فضیلت ها
پرداختن به فعالیت ها
پرورش زندگی خانوادگی مثبت
ایجاد زندگی کاری خوب
همکاری و مشارکت در تامین منافع جامعه
یافتن معنا در زندگی
مطالعه ی روانشناسی مثبت
با این که اساس روانشناسی مثبت بر دقیق ترین اصول تحقیقاتی استوار است، اما این علم نباید فقط در قلمرو روانشناسان عضو هیئت علمی باشد. این علم در دسترس همه است و برای بررسی جدی چگونگی دستیابی به زندگی بهتر ضروری است.


داشتن تجربه های مثبت


در گذشته روانشناسی به ندرت احساسات مثبتی مانند شادی یا شوق را بررسی می کرد ،مگر مواردی برای رفع افسردگی یا احساسات منفی. تحقیقات پروفسور باربارا فردریکسون همه چیز را تغییر داد. احساسات منفی باعث کم شدن تمرکز افراد برای مقابله با مشکلات موجود می شود. برای مثال واکنش ستیز و گریز موجب میشود مشکل را به سرعت، به روش توقف و مقابله یا گریختن برای نجات زندگی حل کنید. احساسات منفی شما را به عقب می رانند و باعث درون گرایی تان می شوند. فرضیه ی (وسعت دادن و ساختن) فردریکسون اشاره می کند که احساس مثبت تنها نشانه سعادت نیست، بلکه به معنی سوق یافتن به سوی سعادت بیشتر و شکوفایی بشر است .
افراد مثبت اندیش به موضوع ها و راه حل ها نگاه گسترده تری دارند، در واکنش ها خلاق تر و انعطاف پذیر ترهستند ودر نتیجه منابع اجتماعی، احساسی و عقلانی بهتری ایجاد می کنند. مردم از انجام این کار سود بیشتری می برند، حق انتخاب بیشتری دارند، عمیق تر به کاوش می پردازند و به طور کلی بیشتر رشد می کنند. عبارت (وسعت دادن و ساختن)  این گونه به وجود آمده است.
بنابراین احساسات مثبت به طور مستقیم با موفقیت در حل مشکلات و ایجاد منابع مرتبط هستند. احساسات مثبت همچنین به توسعه ی شبکه های میان فردی متمرکز، سعادت بهتر و موفقیت بیشتر کمک می کنند. پس باید کاری کنید تا احساسات و تجربه های مثبت داشته باشید. ادامه بدهید، می دانید که می خواهید این کار را انجام دهید، در اینجا ایده هایی در اختیار شما قرار می دهیم.
 

یافتن شادی

 
مردم به خوبی می دانند در هر زمان مشخص چقدر شاد هستند، اما نمی توانند پیشگویی کنند چه چیزی آنها را شاد می کند، آن احساس تا چه اندازه قوی است و چقدر طول می کشد. احتمالا به همین دلیل بسیاری از مردم به اشتباه باور دارند که مادیات آنها را خشنود می کند. اگر چه در حال حاضر بیشتر مردم در کشورهای غربی نسبت به گذشته،ا ستاندارد بسیار بالایی از زندگی دارند، اما میزان شادی در50 سال گذشته افزایشی نداشته است .در کتاب گرگ ایستر بروک به نام تناقص پیشرفت با عنوان فرعی چگونه زندگی بهتر می شود وقتی مردم حال بدی دارند، این موضوع به عنوان (تناقض ایستربروک) شناخته شده است. او دلیل می آورد که مردم ذاتا منفی هستند بنابراین باید روی مثبت اندیشی و مفهوم زندگی سخت کار کنند تا واقعا به شادی برسند در اینجا مدام بررسی می کنیم که چه چیزی واقعا موجب شادی و سعادت ما می شود .


تجربه ی لذت و خوشی


یکی از راه های رسیدن به شادی، لذت بردن است. لذت احساس خوبی است که از راه برآورده شدن نیازهای اولیه مانند گرسنگی، تشنگی، غریزه ی جنسی و آسایش به دست می آید. به احساساتی که باعث شادی بیشترتان می شوند فکر کنید و ببینید چقدر شما را شاد می کنند. تصور کنید قرار است غذای مورد علاقه تان را بخورید. آیا می توانید ظاهر این غذا را ببینید، بوی آن را حس کنید یا لقمه ی اول آن را تصور کنید؟ احساس لذتی که این کار به شما می دهد شگفت انگیز است. حتی یک لحظه تصور آن شما را شاد می کند. حال تصور کنید ده لقمه ی دیگر از آن غذا می خورید. چه احساسی دارید؟ احتمالا با فکر آن نیز به لرزه در می آیید.
لذت به معنای داشتن چیزهای اضافی نیست، بلکه به لذت بردن از تمام کارهای تان مربوط می شود. در زندگی ای پر مشغله اغلب از اتفاقات می گذریم، بدون اینکه وقتی را برای چشیدن، لذت بردن و کسب بیشترین خوشی ها را در نظر بگیریم. اگر به بررسی چیزهایی که بیشترین لذت را در زندگی به وجود می آورند بپردازید، از کم اهمیت یا کوچک بودن این رویدادها–آن لبخند، آن متشکرم و باز خورد خوبی که دریافت کرده اید – متعجب خواهید شد .مقصود این نیست که به مردم پیشنهاد کنیم در زندگی دقیق و سخت گیر باشند، اما مهم است که به همه ی لذت های کوچک که منجر به شادی ماندگار می شود، توجه کنیم .
گاهی ممکن است آن قدر مشغول باشیم یا تحت فشار مشکلات و وظایف قرار گیریم که نیاز به لذت را نادیده بگیریم. زمان کمی برای ایجاد شادی در زندگی تان در نظر بگیرید، خواه یک فنجان قهوه یا غرق شدن در کتاب مورد علاقه تان باشد.
هر قدر این لذت ها خوشایند باشند، باز هم به اندازه ی لذتی نیست که در شرکت در کارهای فعالانه تر و احتمالا دشوارتر وجود دارد ودر رسیدن به شادی و سعادت موثر نیستند.

رسیدن به کامیابی


ارضای خواسته ها امری فوق العاده است، اما نکته ای گمراه کننده در طبیعت بشر وجود دارد. توانایی به تعویق انداختن کامیابی–انجام کاری که ممکن است نتایج آن تا مدت ها قابل رویت نباشد–به موفقیت مردم کمک می کند و رضایت آنها را از زندگی افزایش می دهد. راضی بودن از زندگی بدون نیاز به کار ممکن است جالب باشد، اما بیشتر مانند آن است که کودکی بی پناه هستیم.  برای رسیدن به شادی واقعی باید لذت لحظه ها را تجربه کنیم، اما باید برای کامیابی در آینده هم تلاش کنیم که اغلب همانند آینده ای نوید بخش اما نامطمئن است.
گرایش به مادیات یکی از تغییراتی است که جامعه در یک یا دو نسل اخیر دست خوش آن شده است. والدین و نسل های گذشته که در دوره ی رکود اقتصادی یا جنگ جهانی دوم زندگی می کردند به نوعی ریاضت خو گرفته بودند، سپس فرزندان آنها که (اوضاع چندان خوبی نداشتند) باید همچنان برای اداره ی زندگی کار می کردند. امروزه فرهنگ، به لذت آنی تبدیل شده است. اعتبار بانکی به عده ی زیادی از افراد ارائه می شود که از عهده ی پرداخت آن بر نمی آیند و سنت کار و پس انداز در این افراد وجود ندارد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات