پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

روش های اصلی تربیت کودک را بشناسید

واژه تربیت˓ در واقع به معنای تعلیم دادن یا پرورش˓ شامل مجموعه ای از روش های مثبت و منفی است.

روش های اصلی تربیت


تربیت در نظر بیشتر والدین چیزی جز تنبیه نیست ولی واژه تربیت˓ در واقع به معنای تعلیم دادن یا پرورش˓ شامل مجموعه ای از روش های مثبت و منفی است. وقتی کودکان خود را تربیت می کنید˓ به آن ها می آموزید که چطور رفتار کنند. پیش از آنکه انجام کاری را از آن ها بخواهید˓ به آن ها آموزش می دهید. شما برای آن ها قالب های رفتاری می سازید تا آن چه را که از آن ها انتظار دارید˓ ببینند. پیوسته به آن ها می گویید که انجام چه کاری درست است و در صورت لزوم به آن ها یادآور می شوید که کدام عملشان شایسته نیست.
تربیت موثر آن است که وقتی فرزند شما نیم نگاهی به شما می اندازد تا مطمئن شود عملی که انجام می دهد درست است یا نه˓ بگوییم «درسته˓خوبه» واکنش تربیتی در قبال کودکی که تازه راه افتاده و دارد به طرف پریز برق می رود « نه» گفتن قاطع و محکم است.

وقتی در حال تلفن زدن˓ فرزند خرد سالتان می خواهد مکالمه تلفنی شما را قطع کرده با شما صحبت کند˓ تربیت صحیح آن است که به او توجه نکنید. اما اگر خود طفل تصمیم گرفت منتظر تمام شدن تلفن شما بشود˓ بهتر آن است که به او توجه کنید و نگاهی پر از لطف بر او بیندازید.

وقتی به کودک بزرگتری که روی موضوعی خاص پافشاری می کند˓ می فهمانید که قصد لجبازی دارد˓ درست عمل کرده اید. گاهی هم برای آنکه به کودک بیاموزیم که رفتار غلط و مخالف میل شما انجام می دهد˓ روش مفید آن است که اجازه دهیم پی آمدهای منفی آن را شخصا تجربه کند. « بله » ها اغلب از « نه» ها موثرترند. زیرا یک پاسخ مثبت به کودک می فهماند که رفتارش مورد پسند شماست.
تربیت کودک˓ وظیفه ای یک روزه نیست و انضباط˓ با یک بار آموزش دادن حاصل نمی شود. پدر و مادر باید پایدار و جدی باشند تا روش های تربیتی شان موثر واقع شود. چیزهای زیادی برای یاد دادن به فرزندتان وجود دارد که مستلزم وقت و حوصله است (مانند ارزش ها˓اعتقادات و مهارت ها).

به علاوه˓ کودک شما همیشه برای آموختن درس آماده نیست بنابراین˓ پیشنهاد می کنیم که اول خودتان کسب آرامش را بیاموزید در آن صورت˓ با خونسردی بیشتر و موثرتر با حوادث غیر مترقبه و تلاش های ناموفق برخورد می کنید. پس از آموختن روش های کسب آرامش˓ باید اهدافی را که در سر دارید و نیازهای کودکتان را ارزیابی کنید.

اگر به این نصیحت عمل کنید˓ درمی یابید که باید منتظر چه عواقبی باشید. بعد باید عزمتان را جزم کنید و ثابت قدم باشید. با هدف سخن بگویید و گفته های خود را جدی بگیرید و آن ها را رها نکنید. در نهایت باید با دیدی مثبت به تربیت فرزندانتان اقدام کنید. در ذهن خود تصویری از آن چه می خواهید فرزندتان انجام دهد بسازید و آن را به خاطر بسپارید تا چنان چه آن را انجام داد˓ به او بگویید که از کارش راضی هستید.

وقتی کودک با انجام کارهایی که موافق میل شماست˓ رضایت شما را به دست آورد˓ به آن عادت می کند. حال اگر در شرایط خاصی بخواهید نارضایتی خود را از رفتارش نشان دهید˓ تاثیر آن به مراتب بیشتر از زمانی خواهد بود که به خاطر رفتارهای خوبش تشویق نشده است.
در روانشناسی کودک˓ شگردهای تربیتی با دقت تشریح شده اند˓ این شگردها به طور مکرر در قالب راه حل هایی در علوم تربیتی مطرح شده اند. این روش ها و شگردها اساس روانشناسی تربیتی را تشکیل می دهند. شما باید پیش از استفاده از آن ها˓ همه را درک کنید. در این صورت˓ پدر یا مادری شایسته تر خواهید بود و کودک شما رفتار خوبی را که شما می پسندید˓ به کار خواهد بست.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات