پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مشکلات جنسی را بهتر بشناسید

مشکلات جنسی بسیار بیش از آنچه افراد تصور می کنند ،شایع هستند.

بروز و شیوع


مشکلات جنسی بسیار بیش از آنچه افراد تصور می کنند ،شایع هستند. بسیاری از مردان مراجعه کننده با اختلال نعوظی به درمانگاه ها ،وقتی مطلع می شوندکه بیش از 10%مردان در کل جمعیت (در همه سنین) از مشکلات نعوظی رنج می برند، شگفت زده می شوند و گاهی آرامش می یابند.

زمینه یابی های کینزی درباره ی اختلالات جنسی نشان داد که شیوع (ناتوانی نعوظی) با افزایش سن رابطه وجود دارد. اطالعات جدیدتر نشان می دهند که شیوع اختلال کامل نعوظی از 5%برای مردان 40 ساته به 15%برای مردان 70ساله افزایش می یابد.

شیوع سایر اختلالات جنسی شامل 6% برای انزال زود رس، 16%برای فقدان ارگاسم زنانه و 6/2%برای مقاربت دردناک زنانه است. آنچه واقعا اهمیت بالینی دارد ،نارضایتی جنسی است. زنان مشکلات جنسی (مثل مشکلات آرمیدگی وفقدان علاقه )را به نسبت بیشتری از مردان گزارش کردند. حدود 60% از زنان و 40% از مردان درجاتی از اختلالات جنسی داشتند اما میزان نارضایتی جنسی 20% برای زنان و حدود 30% برای مردان بود. 

دریک مطالعه اختلال نعوظ و انزال زود رس شایع ترین مسایل بین مردها بود. خشکی مهبل و اندک بودن ارگاسم شایع ترین مسایل بین زن ها گزارش شد. نیمی از افراد دچار مشکل گزارش نمودند که طالب کمک بودند اما فقط یک دهم آنها چنین کمکی دریافت کردند. 
درمطالعه ای دیگر ،درجاتی از ناتوانی جنسی توسط 52% مردهای 40-70 ساله گزارش شد. عوامل مربوط به ناتوانی جنسی گزارش شده مشتمل بودند بر ،بالارفتن سن ،دیابت ،بیماری قلبی و فشار خون با مصرف سیگار و الکل به مقدار زیاد و افسردگی.
بین زن هایی که برای اختلالات جنسی گمگ می خواستند ،اختلال علاقه جنسی در نیمی از افراد و اختلال ارگاسمی تقریبا در 30% افراد وجود داشت. تقریبا در ثلث زوج هایی که برای درمان مراجعه می کنند ،هر دو طرف دچار مشکل هستند ،معمولا میل جنسی پایین در زن و انزال زود رس در مرد ،اختلال کنسی جنسی تقریبا در 10% بیماران روانپزشکی سرپایی وجود دارد. 


فقدان یا از دست دادن میل جنسی (اختلال میل جنسی کم کار (

 

توصیف و علل شکایت از کاهش انگیزه ی جنسی ،بین زن ها شایع تر از مردان ها است. اصطلاح فقدان میل جنسی به این معنا است که پس از یک دوره مل جنسی بهنجار ،در فعالیت جنسی اختلال پدید آمده است ،این کاهش ممکن است کلی یا موقعیتی باشد. 
فقدان کلی میل جنسی سطح پایین انگیزه ی جنسی را که علت زیست شناختی دارد ،مطرح می کند یا در شرایطی که شکایت به نزدیکی با غیر همجنس است ،همجنس گرایی را مطرح می سازد. 
از دست دادن کلی میل جنسی ،وجود علل طبی و روان پزشکی را مطرح می سازد. علل پزشکی مشتمل بر تستوسترون پایین ،پرولاکتین بالا،بیماری سیستمیک واثرات جانبی داروها می باشد. علل روانپزشکی مشتمل بر اختلال افسردگی ،پیامدهای ضربه های جنسی و تعارض درون روانی شدید که به مهار شدن می انجامد. از دست دادن میل جنسی پس از یک دوره افسردگی معمولا با بازگشت به حالت قبلی بهبود می یابد اما به ندرت دوام پیدا می کند. از دست دادن موقعیتی میل جنسی ،بازتاب مسایل کلی در روابط بین دو نامزد است.

 

علل کلی اختلال کارکرد جنسی


اختلال کنشی جنسی از ترکیب های گوناگون روابط کلی ناجور با همسر ،ضعف انگیزه ی جنسی ،نا آگاهی از فنون جنسی و اضطراب در مورد عملکرد جنسی ناشی می شود. سایر عوامل مهم عبارتند از :بیماری جسمی ،اختلال اضطرابی و افسردگی ،داروها ،الکل یا سوءمصرف دارو .در ارزیابی علل ،در هر فرد بیمار توجه به این موضوع که هم علل روانی و هم جسمی مطرح هستند ،حائز اهمیت است .


اختلال کمبود میل جنسی ناشی از بیماریهای طبی –عمومی


میل جنسی اغلب پس از بیماری یا جراحی عمده کاهش می یابد به خصوص اگر متعاقب اعمالی نظیر برداشتن پستان ،ابلئوستومی ،هیستر کتومی وبرداشتن پروستات تصویر بدنی مخدوش شده باشد. بیماری هایی که نیروی شخص را تحلیل می برند ،اختلالات مزمنی که مستلزم انطباق جسمی و روانی هستند و بیماریهای وخیمی که ممکن است موجب افسردگی ،هم در زن وهم در مرد شوند. 
کارکرد جنسی گاهی پس از یک دوره پرهیز مربوط به بیماری ناتوان کننده ،حاملگی یا زایمان مختل می شود. بین بیماریهایی که اثر مستقیم روی عملکرد جنس دارند دیابت دارای اهمیت ویژه ای است. ثلث تا نصف مردهای دیابتیک دچار ناتوانی نعوظ هستند ،احتمالا به دلیل نوروپاتی سلسله اعصاب نباتی که در نعوظ نقشی درند.

اختلال در انزال نیز مشاهده می گردد. ممکن است برخی از زن های دیابتیک نیز اختلالات جنسی پیدا کنند اما ماهیت آن کمتر روشن است. اختلال کنشی جنسی پس از آنفارکتوس میوکارد گزارش شده است . معهذا ممکن است این اختلال بیشتر از اضطراب ناشی شده باشد تا اینکه از علل جسمی محسوب گردد. 


اختلال تحریک جنسی مرد ناشی از بیماری طبی –عمومی


میزان بروز اختلال نعوظی روانی در مردان بر خلاف نوع عضوی مورد مطالعه بسیاری قرار گرفته است. آمار نشان می دهد که در 20تا 50% مردان مبتلا به اختلال نعوظی یک علت عضوی برای اختلال وجود دارد. عوارض جانبی داروها ممکن است به طرق گوناگون کارکرد جنسی مرد را مختل کنند.

اختگی (در آوردن بیضه ها )همیشه منجر به کژکاری جنسی نمی شود و نعوظ پس از احتگی هم ممکن است روی دهد .یک قوس رفلکسی که با تحریک قسمت داخلی ران شروع می شود از طریق مرکز نعوظی نخاع ساکرال مسئول بروز این پدیده است.
برخی روش های تشخیصی ،چه تهاجمی و چه غیر تهاجمی ،برای افتراق ناتوانی عضوی از ناتوانی عملکردی به کار گرفته می شوند. این روش ها عبارتند از ،بررسی تورم شبانه ی آلت تناسلی (نعوظ های هنگام خواب) که به طور طبیعی همراه حرکات سریع چشمی (REM) روی می دهد.

بررسی تورم به کمک نوار مدرج ،سنجش فشار خون آلت با استفاده از پلی تیسموگرافی آلت یا دستگاه جریان سنج اولتراسوند (داپلر) به منظور اندازه گیری جریان خون در شریان شرمگاهی داخلی و سنجش زمان نهفتگی عصب شرمگاهی سایر روش های تشخیصی که علل عضوی ناتوانی را مشخص می کنند عبارتند از :آزمون های تحمل گلوکز ،سنجش هورمون های پلاسما ،آزمون های عملکرد کبد و تیرو ئید ،تعیین میزان پرولاکتین و هورمون محرک فولیکول (FSH) و بررسی های سلول سنجی (سیتو متریک ). مطالعات تشخیصی تهاجمی عبارتند از ،آرتریوگرافی آلت ،کاورنوگرافی انفوزیونی و پنوگرافی گزنون رادیواکتیو .این اعمال مستلزم تفسیر تخصصی هستند و فقط برای بیمارانی به کار می رود که نامزد اعمال جراحی عروقی ترمیمی می باشند.

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات