پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خواستگاری

خواستگاری خواستگاری یک سنت قدیمی است. ما ایرانیان از طریق این سنت برای ازدواج با یکدیگر آشنا میشویم. اما امروزه به نظر میرسد که این سنت با مشکل رو به رو شده است.

خواستگاری

خواستگاری یک سنت قدیمی است. ما ایرانیان از طریق این سنت برای ازدواج با یکدیگر آشنا میشویم. اما امروزه به نظر میرسد که این سنت با مشکل رو به رو شده است.

برخی از جوانان فرایند اشنایی را طی میکنند و برای رسمی شدن آشنایی از خواستگاری استفاده می کنند و برخی دیگر که جلسات خواستگاری را محدود میدانند، سعی میکنند که تعداد جلسات را افزایش دهند. اما خانواده ی دختر مقاومت میکند، چرا که برای خانواده ی دختر جلسات خواستگاری هزینه بر است و در عین حال هیچ معلوم نیست که دختر آنها ازدواج بکند یا نکند. خواستگاری از آنجا که هم دختر و پسر و هم خانواده آنها را درگیر فرایند آشنایی می کند، سنت بسیار با ارزشی است.

اما از آنجا که محدودیت زمانی دارد، باعث می شود که در امر ازدواج تعجیل و شتاب پیش بیاید و دختر و پسر مجبور شوند که هرچه سریعتر تصمیم بگیرند.

اخیراً برخی از خانواده ها مراسم خواستگاری را به این صورت برگزار میکنند که جلسات اول خواستگاری به آشنایی خانواده ها میگذرد. جلسه اول و دوم خواستگاری شبیه یک میهمانی است که همه ی اعضای هر دو خانواده حضور دارند و باهم آشنا میشوند؛ در واقع جلسات اول برای خواستگاری خانواده ها از یکدیگر است. ازدواج فقط پیوند دو نفر نیست بلکه پیوند و ازدواج خانواده ها نیز میباشد.

آشنایی خانوده ها

پس از اینکه خانواده ها باهم آشنا شدند و یکدیگر را پسندیدند حالا نوبت به آشنایی دختر و پسر میرسد. از اینجا به بعد هر دو خانواده به دختر و پسر خود اجازه میدهند که باهم بیشتر آشنا شوند. معمولاً به آنها زمان کافی میدهند تا باهم صحبت کنند و نهایتاً نظر خود را اعلام کنند. این مدت میتواند تا چند ماه نیز باشد. در این مدت، دختر و پسر با اطلاع خانواده از طریق تلفن یا گفتگوی حضوری باهم صحبت و تبادل نظر می کنند. در صورتی که نظر آنها مثبت بود و خواهان ازدواج باهم بودند خانواده ها مجدداً جمع می شوند و مراسم بله بران و مهربران به انجام میرسد. به نظر میرسد که این شیوه ی اخیر میتواند محدودیتهای خواستگاری را تا حد زیادی بر طرف کند.

خواستگاری به شیوه ی سنتی

در صورتی که خواستگاری بخواهد به همان شیوه ی سنتی در چند جلسه برگزار شود، آشنایی دختر و پسر طبیعتاً به خوبی انجام نخواهد شد هر چند بسیاری از خواستگاری ها بیشتر از یکی دو جلسه ادامه پیدا نمی کند. اما در موارد جدی که افراد متمایل به ازدواج میشوند لازم است که خواستگاری با انعطاف بیشتریادامه یابد در مواردی که امکان ازدواج، هست هر چه قدر خواستگاری از نظر زمانی انعطاف پذیرتر باشد افراد بیشتر و بهتر با یکدیگر آشنا خواهند شد.

تغییر جالب دیگری که در مورد برگزاری مراسم و اجرای سنت خواستگاری در شهر اصفهان اخیراً شاهد هستیم این است که جلسات اول خواستگاری بیرون از خانه در هتل یا کافی شاپ برگزار می شود. اصفهانی ها معتقدند که با این روش اولاً هزینه و زحمت خواستگاری از دوش خانواده ی دختر برداشته میشود، ثانیاً پسر کمتر تحت تأثیر فضای فیزیکی و مادی و زرق و برق خانه ی دختـر قـرار می گیرد، ثالثاً کسی از اقوام و خویشان و همسایگان نیز از خواستگاری مطلع نمی شود و خواستگاری پنهان از دید آشنایان و اقوام و نزدیکان برگزار میشود.

همان گونه که مشاهده میفرمایید جامعه ی ما در حال حرکت به سمت برخورد منعطف تر با شیوه ی برگزاری مراسم خواستگاری است و این بشارت بزرگی است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات