پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

گوش کردن فعال چیست

این که دهانتان را ببندید و گوش هایتان را باز کنید، برای گوش دادن کافی نیست .مغزتان نیز باید به طور فعال درگیر گوش دادن شود

گوش دادن فعال

این که دهانتان را ببندید و گوش هایتان را باز کنید، برای گوش دادن کافی نیست .مغزتان نیز باید به طور فعال درگیر گوش دادن شود. در واقع چیزی به اسم شنونده منفعل وجود ندارد.ارتباط یک فرآیند دوطرفه و مشارکتی است ،حتی زمانی که به ظاهر فقط یک نفر گوینده ی مطلق است .برای گوش دادن فعال، شما باید حرف های فرد مقابل را بازگویی و روشن سازی نموده و بازخورد دهید.


باز گویی کردن


هر وقت همسرتان چیز مهمی به شما می گوید، باید با کلمات خودتان آنچه را که فکر می کنید همسرتان گفت دوباره بیان کنید .این کار مهم ترین بخش خوب گوش دادن است.اگر قرار باشد فقط یک چیز از این مبحث بیاموزید ،آن آموختن نحوه ی بازگویی حرف های فرد مقابل است .
شما می توانید بازگویی خود را با مقدمه ای مانند (آنچه از حرف های شما می فهمم این است که ...اگر درست فهمیده باشم ...آیا منظورتان این است که ...آیا می خواهید بگویید که ...)شروع کنید .
اگر به طور مداوم به بازگویی حرف های فرد مقابل بپردازید، در نتیجه :

  • از بیشتر موانع گوش دادن جلوگیری خواهید کرد.
  • بی درنگ فرض های کاذب و سوء تعبیرهای خود را اصلاح خواهید کرد.
     
  • هدیه ی گران قیمت شنیده شدن و درک شدن را به همسرتان خواهید بخشید.
     
  • جلوی تشدید احساسات خشم را خواهید گرفت.
     
  • به خودتان کمک خواهید کرد تا آنچه را که گفته شد، به یاد بیاورید.


سعی کنید دفعه ی بعد، هر چیز مهمی را که همسرتان به شما می گوید، برای او بازگویی کنید. ممکن است از این که حتی فهم ساده ترین عبارت، وقت زیادی را می گیرد تعجب کنید . برای مثال، حامد تصمیم گرفت که گفته های سهیلا درباره ی مادرش را ،به او بازگویی کند :
سهیلا :مامانم میخاد پیش ما بیاید ودر طول تعطیلات با ما باشد.
حامد:مادرتان خواست که تعطیلات را با ما بگذراند؟
سهیلا :آره.خوب او نخواست، من به او پیشنهاد کردم و او گفت که فکر خوبی است.
حامد :تواز مادرت خواستی که اینجا بیاید؟
سهیلا :همین طور است.
حامد :و پیش ما بماند.
سهیلا :خب، او معمولا پیش خواهرم می رود، اما من از او خواستم که اینجا بیاید، این طوری می توانیم بیشتر باهم باشیم .
حامد:فکر میکنی اگر او اینجا باشد، بیشتر از همیشه باهم خواهید بود ؟
سهیلا :درسته.ما می توانیم برای چند روز آرامش داشته باشیم، با بچه ها بازی کنیم و حرف بزنیم .
حامد :فقط با هم باشید.
سهیلا :و درباره ی وضعیت او نیز صحبت کنیم . او آنجا تنها مانده است .
حامد:تو می خواهی درباره ی تنهایی او صحبت کنی؟
سهیلا: بله، او همیشه در آن خانه ی بزرگ تنها است .اگر در این جا زندگی کند، به ما و نوه هایش نزدیک خواهد بود .
حامد :تو می خواهی او اینجا بیاید تا پیش ما زندگی کند، نه فقط برای گذراندن تعطیلات؟
سهیلا:خب، نه برای همیشه.فقط یک هفته برای آزمایش، تا ببینیم آیا او دوست دارد و این که اوضاع چه طور پیش می رود .بعد در این نزدیکی جایی برایش پیدا می کنیم.
همانطور که میبینید بازگویی ملایم حامد، نشان داد که موضوع فراتر از یک دیدار ساده در تعطیلات است. اگر او شنونده خوبی نبود، ممکن بود این موضوع پنهان و ناشناخته بماند.

 

روشن سازی

بازگویی صحبت های فرد، معمولا منجر به روشن سازی می شود .شما به همسرتان می گویید که به چه چیزی فکر می کنید، بعد متوجه می شوید که اشتباه می کردید، و برای روشن سازی موضوع شروع به پرسیدن سوالاتی می کنید.

هنگام طرح سوال، باید به یاد داشته باشید که قصد شما فهمیدن، لذت بردن، یاد گرفتن یا کمک کردن است .قصدتان نباید بازپرسی، تحمیل دیدگاه خود، سرزنش کردن ،تحقیر کردن، یا دست انداختن همسرتان به هر شیوه ای باشد.
پرسیدن سوال، تصویر جامع تری شامل جزئیات خاص، احساس روشن، ودرک بیشتری از دیدگاه همسرتان، را در اختیار شما قرار می دهد. سعی کنید درباره ی واقعیت های خاص یعنی چه کسی، چه چیری، کجا، چه موقع و چگونه ،سوال بپرسید ؛و سوالاتی مانند (درباره ی آن چه احساسی داشتید ؟) و(بعد چه فکر کردید؟) بپرسید.

 


ارائه ی بازخورد در گوش دادن


بازخورد معمولا بعداز آن که حرف های همسرتان را بازگویی کردید وسوالاتی برای روشن سازی برداشت خود، پرسیدید، ارئه می شود سپس واکنش های خود را بازخورد می دهید . به آرامی و بدون قضاوت کردن، افکار ،احساسات، نظرات و خواسته های خود را بیان کنید. بدون درگیر شدن در موانع گوش دادن، مانند یکی به دو کردن و نصیحت کردن، تجربه ی درونی خود از گفته های همسرتان را با او در میان بگذارید.
ارئه ی بازخورد سه نتیجه دارد: اول، فرصت دیگری فراهم می کند تا برداشت خود را با همسرتان در میان گذاشته و آن را ارزیابی کنید، در نتیجه، او می تواند هرگونه بد فهمی و برداشت غلط را اصلاح نماید.دوم، ارائه بازخورد اطلاعاتی درباره ی درستی و اثر ارتباط همسرتان، در اختیار او قرار می دهد .سوم، همسرتان متوجه دیدگاه تازه می شود.بازحورد خوب باید فوری، صادقانه و حمایت کننده باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات