پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

شناختن طرحواره ها

شناختن طرحواره ها اساس نظرات جفری یانگ، طرحواره‌ها، باورهای بنیادی و رویدادها و تجربه‌هایی هستند که ما در رابطه با خودمان و روابطمان ساخته ایم.

شناختن طرحواره ها

اساس نظرات جفری یانگ، طرحواره‌ها، باورهای بنیادی و رویدادها و تجربه‌هایی هستند که ما در رابطه با خودمان و روابطمان ساخته ایم.

طرحواره ساختار ذهنی عمیقی و یا چارچوبی است که به ما در سازماندهی اطلاعات و درک دنیا، کمک می‌کند. یک طرحواره، شبیه لنزی است که از طریق آن می توانیم دنیا را تماشا کنیم، تحربه های خود را ساماندهی و وقایع را تفسیر کنیم. طرح واره ها، داستان هایی هستند که درباره زندگی خودمان ساخته‌ایم.

این داستان‌ها، ادراکات و تجربه‌های ما با دیگران را تحریف می‌کنند و می‌توانند منجر به پیشگویی هایی در روابط شوند. طرحواره ها در دوره کودکی، از اولین تجربه هایی که با خانواده و دوستانمان داشته ایم ایجاد می‌شوند و تا زمان حال در روابط ما ادامه دارند.

ذهن انسان برای این هدف ایجاد شده

ذهن انسان برای این هدف ایجاد شده است تا روابط علت و معلولی را خلق کرده و بین وقایع حتی حتی اگر به هم وابستگی نداشته باشند ارتباط ایجاد کند، ایجاد این وابستگی ها، در بسیاری از مواقع مفید است، اما طرحواره ها وقتی که وقایع جهان را به عنوان روابطی علت و معلولی درباره هویتمان و خودمان، تفسیر می کنیم می توانند ناسازگار بشوند.

ما داستان ها و نظریه‌هایی را در مورد خودمان و در مورد اینکه چرا نیازهایمان برآورده نمی‌شوند، می سازیم. ما طرحواره‌هایی ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم وقایع را در جهان درک کنیم و بدانیم که چرا آنها اتفاق می افتند.

به عنوان مثال، اگر شخصی با والدی بزرگ شود که افسرده بوده و نمی توانست نیازهای هیجانی او را برآورده کند، امکان دارد یک طرحواره محرومیت هیجانی در ذهن خود ایجاد کند و باور کند که همسر او هرگز نمی تواند نیازهای هیجانی او را برآورده کند. او ممکن است حتی خود را متقاعد کند که اگر متفاوت بود یا بهتر بود، نیازهایش برآورده می شدند. او ممکن است داستانی مبنی بر این بسازد که هیجانات او خیلی شدید هستند و او بوده که باعث و بانی افسردگی والدش شده است.

این داستان ممکن است منجر به سرکوب کردن و مهار کردن احساسات او در روابط شود و به احساس بیشتر محرومیت او منجر شود. طرحواره ها همانند عینک های آفتابی هستند که چگونگی دریافت اطلاعات و نحوه معنی کردن وقایع توسط ما را تحریف می کنند. به عنوان مثال، شخصی با طرحواره رهاشدگی، مجبور است دیگران را به عنوان طرد کننده یا ترک کننده تفسیر کند، و حتی اگر شواهد کمی برای پیشنهاد دادن این فرضیه وجود داشته باشد بیشتر احتمال دارد به این نتیجه برسد که او انسانی رها شده است.

این لنزها، ذهنیت ها و تجربه‌های ما با دیگران را تحریف می‌کنند و می‌توانند به الگوهای خودشکن در روابط منجر شوند. از طرحواره ها به سختی می شود دست برداشت زیرا به ما کمک می‌کند تا تجربه های خود را سازماندهی کرده و توهمی حاکی از امنیت و پیش‌بینی پذیری را در جهان ایجاد کنیم. طرحواره ها به ندرت چالش برانگیز هستند چرا که این تصور را ایجاد می‌کنند که می‌توانیم درباره پیامد روابطمان و حفظ آنها پیش‌بینی‌هایی کنیم. طرحواره‌های ناسازگار با الگوهای خودشکنی منجر می‌شوند که در روابط بزرگسالی تکرار می‌شوند. این طرحواره ها که در کودکی شکل گرفته اند، در طول زندگی و در شرایط استرس زا دوباره پدیدار می‌شوند. نحوه پاسخگویی زوج ها به طرحواره ها وقتی فعال می شوند می تواند همان چیزی را که زوج انجام می ترسند ایجاد کند.

وقتی که یک طرحواره راه اندازی شد، تجربه هایی از قبیل افکار طرحواره خاست، احساسات و خاطرات را ایجاد می‌کند. طرحواره ها می توانند روی رفتارهای بین فردی فرد تاثیر گذاشته و مانع او برای برآورده ساختن نیازهای اساسی در روابط فعلی بشوند، وقتی که طرحواره های ما، در روابط فعال شوند، اغلب از رفتارهای مقابله ای خاصی که در کودکی آموختیم استفاده میکنیم. هدف از چنین اقدامی تلاش برای کنترل کردن درد مرتبط با طرحواره یا متوقف ساختن آن است.

رفتارهای مقابله ای

این رفتارهای مقابله ای با ایجاد پیشگویی های خودکامبخش، در نهایت به تقویت شدن و حفظ طرحواره ها منجر می شود. برای مثال، اگر شخصی با طرحواره رهاشدگی خود از طریق جستجوی اطمینان بیشتر، حسود بودن و تهمت زدن یا سرزنش مقابله کند، این رفتار ممکن است احتمال اینکه دیگران از او دست کشیده و یا ترکش بگویند را بیشتر کند.

افراد همچنین ممکن است همسر خود را بر اساس چیزی که جفری یانگ آن را جذابیت طرحواره ای می نامد، انتخاب کنند: اما آن فردی که برای ما آشنا و شناخته شده است را انتخاب می کنیم. افراد می‌توانند همسری که دارای طرحواره متعارض با طرحواره آنها است را انتخاب کنند. بنابراین، شخصی با یک طرحواره رهاشدگی، می‌تواند به سمت آن شرکای عاطفی برود که اغلب احساس گیر افتادن در یک رابطه دارند جذب شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات