پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

نکاتی برای تشویق کودکان

در امر تشویق کردن کودکان، غالب بودن کیفیت بر کمیت ممکن است کلید ساخت اعتماد به نفس کودکان باشد.

تشویق کودکان

 

بسیاری از پدر ها و مادر ها در امر تشویق کردن فرزندشان دچار مشکل هستند و با پرسش هایی نظیر: تا چه حد تشویق کردن بیش از حد زیاد است؟ تا چه حد آن خیلی کم است؟ آیا کمیت و تعداد تشویق ها مهم است، یا کیفیت تشویق کردن مهم تر است؟ با اینکه فرمول خاصی در این زمینه وجود ندارد، اما کارشناسان می گویند که دانستن اینکه چه موقع، کجا و چطور کودکمان را تشویق کنیم، امری مهم در پرورش کودکی با اعتماد و به نفس می باشد.

نحوه تشویق  کودکان توسط والدین

 

امروزه والدین عادت کرده اند که در هر مکان و زمانی و برای هر اتفاقی کودک خود را تشویق کنند. چه زمانی که  نمرات خوبی در مدرسه می گیرید، یا در یک مسابقه برنده می شوند، و چه زمان هایی که واقعا احتیاجی به تشویق کردن کودک نیست.

مشاور خانواده و پزشک روانشناس Jenn Berman می گوید: «والدین امروزه بیش از حد کودکان را تشویق می کنند. ما دقیقا راهی متضاد آنچه چند دهه پیش صورت می گرفت را پیش گرفته ایم، در گذشته والدین بر کودکان به شدت سخت می گرفتند و تشویق کردن کودکان بسیار به ندرت اتفاق می افتاد. هیچ کدام از این حالات حالات مناسبی نیست».

والدبن با دادن با تشویق بیش از حد به کودکان خود، فکر می کنند به کودک خود اعتماد به نفس می دهند و حس رضایت از خود را در او بالا می برند. اما ممکن است این کار دقیقا نتیجه  برعکس بدهد.

تشویق کردن بیش از حد کودکان ممکن است نتیجه برعکس حاصل کند، و وقتی که بطور اشتباه صورت می گیرد، باعث می شود که کودکان از انجام کار های جدید بهراسند و از اینکه ممکن است کاری کنند که والدین آنها به آنها افتخار نکنند، می ترسند.

راه هایی برای تشویق مناسب کودکان

تشویق کردن کودکتان امر مهمی در ساخت و به وجود آوردن اعتماد به نفس آنها می باشد. اما پیش از اینکه در این کار زیاده روی کنید، و یا آن را کاملا از روند رشد کودکتان حذف کنید، باید بدانید که کار هایی وجود دارد که می توانید با انجام آنها، کودک خود را طوری تشویق کنید که ارزش تشویق شدن و کلمات انگیزه بخش را بدانید. این راه ها شامل موارد زیر می باشند:

 

دقیق باشید

 

سعی کنید علاوه بر اینکه به کلیات توجه می کنید، به جزئیات هم اهمیت بدهید. برای مثال، بجای اینکه بگویید: «وای تو واقعا بازیکن بیسبال خوبی هستی» به او بگویید: «تو واقعا به توپ خوب ضربه می زنی و می توانی بهترین ضربه زن بیس بال شوی.»

 

صادق باشید

 

تشویقی که از فرزند خود می کنید باید در کمال صداقت باشد. کودکان می توانند حس کنند که شما چه زمانی از صمیم قلب آنها را تشویق می کنید، و چه زمانی دارید دروغ می گویید. بدتر از آن اینکه، احساس بی اعتمادی خواهند کرد، چرا که آنها دیگر به سخنان و کلمات مثبت و محبت آمیز شما اطمینان پیدا نخواهند کرد، و فهمیدن اینکه چه موقع واقعا قصد تشویق آنها را دارید و زمانی که صادقانه از آنها قدردانی نکرده اید، به مشکل بر خواهند خورد.

 

نکات کم اهمیت را مورد تشویق قرار ندهید

 

سعی کنید امور عادی و واضح کودک خود را مورد تشویق قرار دهید. کلماتی مانند تو واقعا زیبایی، تو واقعا با استعداد و باهوش و خوش تیپ هستی، پس از مدتی عادی می شوند. والدین و پدر و مادر بزرگ ها دائما درحال انجام این کار هستند، اما شنیدن دائمی این تعریف ها و تشویق ها، باعث می شود که این کلمات برای او بی معنی باشد و دیگر جذابیت سابق را نداشته باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات