پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره تحسین کردن کودکان بدانید

والدین آنچنان در تعلیم و مراقبت از فرزندانشان غرق هستند که وقتی عمل خوبی از آن ها سر می زند˓ آن را به سادگی بدیهی تلقی می کنند

برای والدین آسان است که فقط به رفتارهای نادرست کودکان خود توجه کنند و اعمال درست آن ها را در نظر نگیرند. برای مثال سارا و دارا بدون سر وصدا در اتاق مشغول بازی کردن هستند و هیچ کس به خاطر آن که بسیار دوستانه اسباب بازی ها را تقسیم می کنند˓ آنها را تحسین نمی کند. اما چند دقیقه بعد که بین بچه ها دعوا می شود˓ پدر عصبانی شده ˓ سر آن ها داد می کشد.


والدین آنچنان در تعلیم و مراقبت از فرزندانشان غرق هستند که وقتی عمل خوبی از آن ها سر می زند˓ آن را به سادگی بدیهی تلقی می کنند˓ اما وقتی اشکالی در رفتار آن ها رخ می دهد˓ همه اشتباهات شان را به رخشان می کشند˓ در نتیجه کودکان در توری از انتقاد به دام می افتند.


انتقاد همراه با کمی ستایش˓ نتایج بهتری به بارمی آورد. کودک شما می خواهد که به او توجه کنید و می خواهد این توجه را از هر طریقی که می تواند˓ به دست آورد. اگر دیگاه شما منفی باشد˓ او از راه های منفی به هدف خود می رسد. اما اگر شما روی نکات مثبت تمرکز کنید˓ در مقابل˓رفتارهای خوب بیشتری دریافت خواهید کرد˓ زیرا در این حالت کودک با رفتارهای مثبت خود˓ سعی در جلب توجه شما خواهد داشت.

 

اگر به تشویق و تحسین کودکتان عادت ندارید˓ ممکن است انجام آن برای اولین بار دشوار باشد. اما هر چه بیشتر آن را انجام دهید˓ برایتان طبیعی تر و آسان ترخواهد شد. شما به زودی در می یابید که تعریف و تمجید تاثیر قدرتمندی دارد که فقط شماری از آن می تواند یک رفتار جدید را شکل دهد و با مقداری کمتر˓ تغییر ایجاد شده را حفظ کند.

 

بعضی پدر و مادرها از وابسته شدن کودکان خود به تحسین˓نگرانند. در مورد کودکی که بسیار کم مورد توجه والدین قرار می گیرد و یا همیشه در کانون توجه آن ها بوده است˓ نوع نادرستی از ستایش می تواند به چنین (وابستگی ) بینجامد ولی ما به تجربه دریافته ایم که بیشتر کودکان ما بین دو وضعیت ذکر شده قرار دارند و در نتیجه˓ همان تحسین مختصر می تواند معجزه کند. اگر در هنگام تحسین کردن راهنمایی های زیر را به کار ببندید˓به زودی خواهید دید که این کار به عنوان یک روش تربیتی و انضباطی بسیارموثر است.


رفتار کودک را تحسین کنید نه شخصیت او را


وقتی والدین به خاطر مشکلاتی که در مواجهه با رفتار کودک خود دارند˓ با ما مشورت می کنند˓ اغلب آنقدر درمانده اند که حتی نکته مثبتی هم برای گفتن ندارند. آن ها شخصیت کودک را با کلماتی نظیر: لجباز˓تنبل و خود خواه توصیف می کنند. این یک حلقه معیوب است و راه به جایی نمی برد. تغییر دادن شخصیت به مراتب از تغییر دادن رفتار مشکل تر است . وقتی برای تغییر دادن رفتار کودک تلاش می کنید˓ احتمال موفقیت شما بیشتر است.


به بچه نگویید«چه دختر خوبی». زیرا این جمله بدین معناست که هدف˓عبارت است از خوب بودن در تمام اوقات˓مسلم است که این انتظار غیر ممکن است. به جای آن می توانید«من از طرز حرف زدنت با مایکل خوشم آمد». گفتن عبارت«پسر خوب»یا «دختر خوب»نمی تواند احساس مشخصی را به کودک القا کند˓ مگر آن که کودک بتواند آن را با رفتارهای خویش ارتباط دهد˓ زیار تصور هر کس از خود˓ بر پایه تصوری که از اعمالش دارد˓ استوار است.


موثرترین راه برای آموزش رفتار خوب ˓ شکل دادن رفتار با تحسین است. این روش تربیتی˓ باید به طور مداوم مورد استفاده قرارگیرد تا رضایت شما را از رفتارهای جدید فرزندتان نشان دهد.


از تحسین های ویژه استفاده کنید


هدف از تحسین کردن˓ افزایش رفتارهای شایسته است پس شما باید بر رفتارهای خاصی که مورد قبولتان هستند˓ تاکید کنید. هر چه تحسین شما اختصاصی تر باشد˓ کودک درست بودن کارش را بهتر درک می کند و احتمال اینکه آن عمل را تکرار کند نیز بیشتر می شود. برای نمونه یک روز صبح متوجه می شوید که فرزندتان رختخوابش را مرتب کرده است˓ در همان حال نیز مشغول شانه زدن موهایش است. اگر بسادگی بگویید«آفرین عزیزم»او نمی فهمد که منظور شما رختخوابش است یا موهایش. پس بگویید«از اینکه امروز صبح رختخوابت رو جمع کردی خیلی خوشم اومد ممنونم».


وقتی والدین برای یافتن نکته مثبتی در رفتار کودکانشان دچار مشکل می شوند ما از آنان می خواهیم که از رفتارهای پسندیده کودکان خود یادداشتی تهیه کنند. ما والدینی را دیده ایم که فریاد می زدند:«هیچی برای نوشتن نبودᵎ» اما بیشتر پدر و مادرها از مشاهده آن همه رفتارهای خوبی که نوشته بودند و از نقشی که این یادداشت ها در یادگیری روش تحسین داشت˓ شگفت زده می شدند.


وقتی شما از این روش استفاده می کنید˓ در پایان روز˓ یادداشت ها را به کودکتان هم نشان دهید. این کار˓ روش خوبی برای صحبت کردن در مورد وقایع هر روز است و با این کار هر دو شما احساس خوبی خواهید داشت.


هر پیشرفتی را تحسین کنید


مراقب باشید تا به رفتارهای خوب کودکتان توجه کرده˓ آن ها را تحسین کنید بدین وسیله قدمی کوچک در جهت تربیت کودک بردارید. اگر به فرزند خردسالتان گفته اید که باید اسباب بازی هایش را پس از بازی کردن با آن ها مرتب کند ولی او قبلا هیچ گاه این کار را انجام نداده است˓ پیشرفت های کوچک او را نیز ستایش کنید.

 

برای نمونه˓دفعه اول به خاطر برداشتن یکی از اسباب بازی ها از کف اتاق و گذاشتن آن در کمد(در حالی که سه یا چهار تای دیگر را رها کرده است)از کودکتان تعریف کنید و به او آفرین بگویید:«چه کار خوبی کردی که کامیونت رو توی کمد اسباب بازی ها گذاشتی. بگذار کمکت کنم تا بقیه رو هم جمع کنی». دفعه بعد به بخاطر جمع کردن دو قطعه از اسباب هایش از او تعریف کنید و همین طور ادامه دهید تا رفتار کودک اصلاح شود.


تصور کنید که فرزند شما می خواهد همیشه مورد توجه باشد و تا وسط حرف شما نپرد نمی گذارد که مکالمه تلفنی خود را تمام کنید. بار اول که سی ثانیه منتظر شد˓صحبت کردن را متوقف کنید و به خاطر این کارش از او تشکر کنید و قبل از آن که دوباره شروع به صحبت کنید˓ جوابش را بدهید.

 

در فرصت مناسب بعدی برای زمان طولانی تری صبر کنید و سپس جوابش را بدهید. در واقع با این کارانتظار را در او شکل دهید. شاید مجبور باشید که کارتان را با توقعات کمتری آغاز کنید تا به هدفتان برسید.


هنگامی که رفتار جدیدی تثبیت شده است˓ برای حفظ آن به تحسین کمتری نیاز داریم و لازم نیست کودک در مورد آن رفتار بخصوص به طور مداوم تمجید شود. در عوض˓ به طور اتفاقی این کار را انجام دهید˓ مثلا هر پنج یا ده باری که کودک آن را انجام می دهد˓ از او تعرف کنید. این روش برای تقویت رفتار مزبور کافی است و به زودی برای هردوی شما طبیعی خواهد شد. توجه داشته باشید که در مورد هر رفتاری ستایش را هرگز به طور کامل متوقف نکنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات