پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تربیت کودک - نادیده گرفتن رفتار

اگر تصمیم گرفتید که در مورد یک رفتار از روش نادیده استفاده کنید˓ به هیچ وجه به آن واکنش نشان ندهید

نادیده گرفتن رفتار های کودکان



اگر تصمیم گرفتید که در مورد یک رفتار از روش نادیده استفاده کنید˓ به هیچ وجه به آن واکنش نشان ندهید˓ چه زبانی و چه غیر زبانی. وقتی در حال انجام آن رفتار است˓ با حرکات صورت به او اشاره نکرده˓ حتی نگاهش هم نکنید. وانمود کنید که مشغول انجام کاری هستید و اتاق را ترک کنید.

 

 اگر نمی توانید از اتاق بیرون بروید˓ رویتان را به سمت دیگری برگردانید و تا وقتی که کودک به عملش ادامه می دهد˓ شما نیز این روش را ادامه دهید. این روش بدین معنا نیست که با او به سردی رفتار می کنید˓ بلکه این خود نوعی توجه است.

 

 به او لبخند بزنید. زیرا این عمل شما˓ او را جسورتر نیزخواهد کرد فقط ان قدر به کارتان مشغول شوید که به نظر آید به هیچ چیزی در اطرافتان توجه ندارید. یک پسر کوچک هنگامی که مقدار بیشتری از غذای مورد علاقه اش می خواهد عادت دارد که سرش را داخل بشقاب فرو کند و جیغ بکشد.

 

والدینش آموخته اند که با یکدیگر حرف بزنند و مثلا در مورد گرد و خاک روی شمعدان ها یا روی میزی صحبت کنند و به این ترتیب گریه کردنش را نادیده بگیرند. در نهایت وقتی کودک خردسال می فهمد که ممکن نیست بتواند از آن غذای بخصوص بیشتر بخورد قاشقش را بر می دارد و به خوردن همان چیز مشغول می شود.

 

هر تلاشی را برای جلب توجه به عنوان علامتی از پیشرفت در نظر بگیرید و کوشش خود را برای بی توجه نشان دادن به ان دو برابر کنید. رادیو را روشن کنید نگاهی به پنجره بندازید در مورد کار های روزانه با خودتان صحبت کنید. همه این ها راه هایی موثر برای تداوم بی تجهی هستند.


انتظار داشته باشید تا رفتار ها قبل از بهتر شدن˓ بدتر شوند


وقتی برای اولین بار اقدام به نادیده گرفتن یک رفتار ناشایست می کنید˓ کودک شما سعی خود را می کند تا توجهی را که قبلا جلب می کرده دوباره به دست اورد.او از هر نظر بر شدت رفتارش می افزاید تا آنجا که مطمئن شود از شما پاسخ دریافت خواهد کرد. ولی شما نباید تسلیم شوید. نگذارید حس کند که می تواند با رفتار احمقانه اش مثل گذشته شما را به تسلیم وادارد.

 


سعی کنید دفعات و مدت زمانی را که رفتار مزبور رخ می دهد˓ در نظر بگیرید تا بتوانید از پیشرفت در کار آگاه شوید. اگرچه ممکن است این طور به نظر آید که کودک قصد دارد تا ابد بدخلقی و نق نق کند˓ اما وقتی طول مدت آن ها را اندازه بگیرید˓ می بینید که بیش از چند دقیقه نمی پایند.

 

پس از چند روز متوجه می شوید که ابتدا دفعات بروز رفتارزننده کودکتان افزایش می یابد˓ اما به تدریج از آن کاسته می شود و در نهایت از بین می رود. وقتی متوجه می شوید که فرزند خردسالتان دیروز به خاطر آب نبات ده دقیقه گریه کرد˓ اما امروز 8 دقیقه˓ تشویق می شوید تا رویه را ادامه دهید.

 

پاسخ «نه» شما به گریه یک کودک به خاطر شیرینی˓ فقط برای مدت کوتاهی برایش خاطره می شود و پس از مدتی آن را فراموش می کند. پس این نکته را در ذهن داشته باشید که هر چه ثابت قدم تر باشید و بی توجهی کاملتری نسبت به رفتار هدف داشته باشید˓ آن رفتار در زمان کوتاه تری فروکش خواهد کرد.


رفتارهای مطلوب را تقویت کنید


می توانید برای سرعت بخشیدن در اصلاح رفتارهای نامطلوب˓ رفتارهای مطلوب را با تعریف و تمجید و جوایز تقویت کنید. برای نمونه˓ پس از آن که کودکتان گریه اش را قطع کرد و مشغول برداشتن اسباب بازی هایش شد˓ بدون معطلی به خاطر این رفتارش او را تحسین کنید به او نزدیکتر شوید و نشان دهید که مجذوب کارش شده اید.

 

اگر گریه و بهانه گیری دوباره شروع شد به آن توجهی نکنید تا دوباره قطع شود. اگر کودک با غذایش بازی می کند و شما آن را نادیده می گیرید˓ وقتی بازی را تمام می کند و چنگالش را به دست می گیرد˓ واکنش نشان دهید.

 

 به او بگویید که از نحوه غذا خوردنش خوشتان می آید. گاهی می توانید در حضور کودک متخلف˓ از رفتار مثبت کودک دیگر ستایش کنید. این کار ممکن است به تقلید کودک متخلف از کودک خوش اخلاق بینجامد. برای نمونه˓خانم خانه داری را در نظر بگیرید که یکی از فرزندانش مرتبا از میز غذاخوری بالا و پایین می رود˓ در حالی که فرزند خردسال دیگرش˓ خیلی مودب روی صندلی اش نشسته است .

 

 عمل صحیح این است که در حالی که وانمود می کنید از بالا وپایین رفتن آن کودک خبر ندارید˓ کودک دیگر را به خاطر رفتارشایسته اش تشویق کنید. یک احتیاط ! اگر این رویه˓ رفتار نامطلوب را تشدید کرد˓ دست نگه دارید!  اما آن را به خاطر داشته باشید. زیرا این دو روش˓ بالاخره در موقعیت دیگری جواب خواهد داد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات