پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

شب ادراری در کودکان و بزرگسالان

شب‌ ادراری به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی میشود

شب‌ ادراری یعنی فردی شب‌ها در خواب، قادر به کنترل ادرار خود نباشد و بستر خود را خیس کند. شب‌ ادراری به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی میشود. در نوع اولیه شب ادراری از ابتدا وجود داشته و تا حال ادامه داشته است ولی در نوع ثانویه، بیمار پس از مدتب به دلیل یک بیماری مبتلا به شب‌ادراری می‌شود. شب‌ ادراری مبحث گسترده‌ای است و برای تشخیص علت آن نیاز به شرح حال دقیق و آزمایشات تکمیلی دارد. در این مقاله توضیحاتی کاملی در مورد شب ادراری می دهیم.


علت شب‌ ادراری در کودکان زیر ۶ سال به دلیل تکامل نیافتن مرکز تخلیه کنترل ادرار در مغز کودک است و این وضعیت باید تا 6 سالگی در پسران و تا 7 سالگی در دختران به پایان برسد. تا 10 سالگی در 95 درصد از کودکان شب‌ادراری خودبخود از بین می رود و ادامه داشتن شب‌ ادراری بعد از این سن نشان دهنده یک بیماری است ولی اکثر اوقات به دلیل تاخیر در تکامل قسمت کنترل‌ کننده ادرار در مغز است و علت این تاخیر نیز مشکلات ژنتیکی است. اگر پدر یا مادری مبتلا به شب‌ ادراری باشد شانس ابتلای کودکانشان به شب‌ ادراری 44 درصد است و در صورتی که هر دو والد در کودکی شب‌ ادراری داشته باشند، احتمال شب ادراری هر کودک به 77 درصد خواهد بود. احتمال شب‌ ادراری در بزرگسالان و نوجوانان بعد از بلوغ بین نیم تا 2/3 درصد است.

 



علل شب ادراری

 

  • بیماری های عصبی: بیماری های عصبی مانند اسپینابیفیدا (شکافته بودن کانال نخاعی به علل زنتیکی)، مننگوسل (تورم غشای مغزی) و مننگومیسل (تورم غشای مغزی و بافت مغز) در هر سنی می تواند باعث ایجاد شب ادراری در دوره کودکی و بزرگسالی شود.
  • اختلال در ترشح هورمون ضدادرار: کمبود این هورمون در خون از برگشت مجدد مقادیری زیادی از آب به خون خودداری کرده و دفع شدن بیش از حد آب از کلیه‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه به علت بالا بودن حجم ادرار در مثانه بیمار دچار شب‌ادراری میشود. در دیابت بی‌مزه کمبود این هورمون( ADHD) این وضعیت را ایجاد می کند.
     
  • عقب‌ماندگی ذهنی: حدود ۳ درصد از افراد مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنی مبتلا به شب‌ادراری میشوند.
     
  • مثانه بیش ‌فعال: در این اختلال فرد احساس می‌کند مثانه اش لرزش دارد در واقع عضلات مثانه انقباض‌های مهارنشده دارد که باعث می‌شود شب‌ادراری ایجاد شود و تا بزرگسالی ادامه یابد. شب‌ادراری در افراد مبتلا به مثانه بیش‌فعال ۳ برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.
     
  • مثانه عصبی: در این بیماران مثانه کوچک بوده و کم حجم است و دیواره آن ضخیمتر از حد معمول است و مانند مثانه طبیعی خاصیت کشسانی نداشته و قادر به نگهداری ادرار نیست.
     
  • اختلال‌های روانی: مانند بیماری اسکیزوفرنی و دوقطبی و نیز وقتی فردی به‌طور ناگهانی دچار شوک روانی مانند ترس شدی می‌شود، ممکن است استرس‌های ناشی از این مشکلات عامل ایجاد شب‌ادراری شوند. گاهی تنش‌ها و فشارهای روانی در مدرسه یا خانواده یا محیط کار نیز اگر مداوم یا شدید باشند میتوانند باعث شروع شب‌ادراری شوند.
  • بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسیبهای نخاعی یا تومور مغزی و ضربه مغزی یا خونریزی مغزی ممکن است باعث شب‌ادراری در کودکان و بزرگسالان شوند.
     
  • عفونت‌های ادراری با علایم سوزش ادرار یا تکرر ادرار، وجود عفونت در مجاری ادراری یا مثانه میتواند باعث بی‌اختیاری ادرار و شب‌ادراری در کودکان و بزرگسالان شود.
     
  • اختلال مادرزادی در ساختمان کلیه یا حالب یا مثانه : یکی از علل شب‌ادراری مردان در بزرگسالی دریچه‌ای مادرزادی در پشت مجرای ادراری است که باعث میشود شب‌ادراری ادامه دار شود.
     
  • بزرگی پروستات در مردان: اگر بزرگی خوش‌خیم یا بد خیم پروستات در مردان درمان نشود، بیمار نمی توان مثانه خود را در زمان بیداری تخلیه کند و لاجرم شب‌ادراری رخ می‌دهد.
     
  • مصرف برخی خوراکیها   مصرف نوشابه های کافئین‌دار یا مشروبات الکلی
  • یبوست نیز میتواند باعث شب ادراری شود زیرا مسیر دفع آب از راه روده ها مسدود است.

آزمایشات لازم برای کشف علت شب ادراری

تقریبا در تمامی موارد اولین آزمایش، آزمایش ادرار و کشت ادرار است تا وجود عفونت در ادرار بررسی شود. در معاینه فیزیکی در ناحیه نخاع برای یافتن ضایعه‌ای در ستون فقرات دقت میشود این کار ک با گرفتن عکس از کمر کامل می‌گردد و سونوگرافی از کلیه‌ها و مجاری ادراری و آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه‌ها نیز اطلاعات تکمیلی خوبی را به پزشکان می‌دهد.


تست هیدرودینامیک

 اصلی ترین روش تشخیصی برای شب‌ادراری در بزرگسالان و کودکان تست اورودینامیک یا نوار مثانه است. در نوار مثانه اعصاب حسی مثانه، حجم آن، خاصیت کشسانی و ارتجاعی مثانه و وجود بیماری‌های عصبی در مثانه، مثانه‌های بیش‌فعال و پرکار و وجود هر نوع انسداد در مسیر مجرای ادراری را با دقت تشخیص می دهد. نوار مثانه جهت تشخیص دادن علت شب‌ادراری وسیله‌ای طلایی و عالی است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات