پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عشق و انواع آن

عشق احساس علاقه شدید به کسی یا چیزی است


عشق احساس علاقه شدید به کسی یا چیزی است. در روانشناسی منظور از عشق علاقه فرد به شریک جنسی است. اگر علاقه بین زوجین آنقدر شدید باشد که ایجاد احساس دلتنگی و دلبستگی کند و قطع رابطه علایم ترک داشته باشد میتوان گفت عشق ایجاد شده است.
عشق از نظر علمی و مطابق با نظریه استرنبرگ از ترکیب گرایش جنسی و صمیمیت و تعهد ایجاد میشود. گرایش جنسی ترکیبی از محرک بودن و عمل جنسی و ارضاء جنسی است. صمیمیت ترکیبی از همدلی و بخشش و شوخ طبعی است. تعهد ترکیبی از وفاداری و مراقبت و مسئولیت پذیری است.

 


انواع عشق ناقص عبارتند از :


1- عشق رومانتیک. در این حالت عنصر تعهد وجود ندارد یعنی وفاداری، مراقبت و یا مسئولیت پذیری حذف شده اند و زوجین به یکدیگر آسیب روانی، جسمی یا اجتماعی وارد می کنند ولی عناصر گرایش جنسی و صمیمیت در قرار هستند.
2- عشق احمقانه. استرنبرگ این عشق را ترکیبی از گرایش جنسی و تعهد می داند.
3- عشق کهنسالی. در این عشق گرایش جنسی قبلا وجود داشته ولی در حال حاضر حذف شده است و در این حال تعهد و مسئولیت پذیری برقرار باشد این که معمولا در کهنسالی دیده می شود ایجاد خواهد شد. اگر زوجین هر دو به اختلال جنسی مبتلا شوند نیز ممکن است این حالت ایجاد گردد.
4- عشق نوجوانی. اگر عناصر صمیمیت و تعهد وجود نداشته باشند و فقط گرایش جنسی برقرار باشد نوعی از عشق ایجاد می گردد که نام آن را عشق نوجوانی گذاشتیم.
اگر گرایش جنسی، صمیمیت و تعهد به اندازه کافی وجود داشته باشند عشق را عشق کامل می نامیم.اگر عشق کامل باعث رشد شغلی گردد نام آن را عشق ایده آل می گذاریم.

عشق تاثیر زیادی بر روابط انسانی دارد و مشکلات ناشی از آن یکی از شایعترین علل مراجعه با روانشناس است.
شکست عشقی وقتی ایجاد می گردد که اهداف رابطه عاشقانه محقق نگردند.

 


مشکلات رابطه عاشقانه عبارتند از:


۱‌. خشونت
۲. خیانت
۳. سوء استفاده مالی
۴. عشق کاذب
۵. توهین و بی احترامی
۶. افت تحصیلی
۷. آبرو ریزی
۸. ضرر شغلی
۹ . بیماریهای روانی
۱۰. بیماریهای جسمی



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات