پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

انواع عشق در جهان باستان

یونانیان 7 کلمه را برای 7 نوع عشق در نظر گرفته و می شناختند

 

فیلسوفان تعریف های زیادی از عشق دارند، اما به دیدگاه بسیاری از آنان، عشق به عمق احساسات و علاقه ی افراد به یکدیگر می گویند که یکی از قوی ترین غریضه های انسان بوده، و از زمان پیدایش اولین انسان  با او زندگی کرده و در وجود او رشد کرده است.

 

انواع عشق در جهان باستان

 

 

در جهان باستان، یونانیان 7 کلمه را برای 7 نوع عشق در نظر گرفته و می شناختند که هر کدام نشان دهنده ی نوع خاصی از عشق بود. این عشق ها، از عشق صرفا جنسی و فیزیکی به نام عشق  (eros) شروع می شد و به خالص ترین و روحانی ترین عشق یعنی (agape) ختم می شد. انواع مختلف عشق شامل موارد زیر می باشد:

 

1- عشق Eros: عشق فیزیکی و بدنی

 

اروس نام یکی از خدایان یونانی بود که به عنوان خدای عشق و تمایلات جنسی شناخته می شد. گفته می شود باور بر این بود که این خدا بدون هیچ هشداری تیری طلایی به قلب انسان ها و فرشتگان میزد و آنها را عاشق می کرد. یونانیان باستان از این خدا هراس داشتند، چرا که عشق او از همه ی عشق ها خطرناک تر بوده و باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی میشده است. اروس به عنوان خدای زیبایی و شهوت نیز شناخته می شود. اروس (Eros) عمدتا یادآور تمایلات جنسی بوده و کلمه ی (erotica) به معنای ادبیات عاشقانه از همین اسم نشات گرفته است.   

2- عشق Philia: عشق ذهنی

این نوع از عشق همچنین با عنوان عشق برادرانه شناخته می شود. کلمه فیلیا نشان دهنده ی دوستی و صمیمیت زیاد است، و معمولا به عشق وعلاقه ای می گویند که شما به برادر خود، یا یک دوست بسیار نزدیک دارید. این نوع از عشق، ارزشمند تر و گران بها تر از عشق Eros که مربوط به عشق فیزیکی و جنسی است تلقی می شود. عشق فیلیا زمانی به وجود می آید که دو نفر ارزش ها و حالات و رفتار های خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و احساساتشان به یکدیگر شبیه است و یکدیگر را در هر شرایطی درک می کنند.

مثالی از عشق فیلیا: دو نفر درباره اینکه چقدر عمیق یکدیگر را درک می کنند صحبت می کنند، و اینکه حضور یکدیگر را در هر شرایطی در کنار هم حس می کنند، چقدر مایه آرامش و امنیت برای یکدیگر است.

3- عشق Ludus: عشق بازیگوشانه

لودوس اصولا به عشق کلامی و همچنین نوع طنازانه ی عشق بوده و عشقی است که بیشتر با رقص، شادی و خنده همراه است. لودوس عشق خوشگذرانی و تفریحی است. اگر به آن عمیق تر نگاه کنیم، در می یابیم که نسل امروز بیشتر به این نوع از عشق تمایل دارد.

4- عشق Pragma: عشق طولانی مدت

پراگما به عشقی همیشگه گفته می شد که میان زوج های ازدواج کرده، و در مدت زمان طولانی مدت به وجود می آمد. پراگما بالاترین نوع عشق تلقی می شد؛ عشقی حقیقی که منشا آن درک یکدیگر، سازش، از خود گذشتگی و فداکاری، سازش و تحمل است.

این نوع از عشق نوعی عشق عملی است و برای همین است که در خصوص این عشق، جمله ی (عاشق ماندن)  را به جای (عاشق شدن) بکار می بردند چرا که این عشق در طی زمان به وجود می آید و نیاز به درک میان عاشقان دارد.

5- عشق Agape: عشق روحانی

عشق Agape، عشق به بشریت است و عشقی بی قید و شرط است. عشق Agape به عشقی گفته می شود که شما به فردی می ورزید، بدون آنکه از آن شخص درخواست جبران و داشته باشید که این امر نشان آن امور خیر خواهانه است. این نوع از عشق، یک عشق دلسوزانه است که باعث می شود با افراد همدلی و همدردی کنیم، و با افرادی ارتباط برقرار کنیم که آنها را نمی شناسیم. دنیای امروز به شدت نیاز به عشق Agape دارد.

6- عشق Philautia: عشق به خود

یونایان باستان عشق Philatia را عشقی خود خواهانه تفسیر کردند. عشقی که باعث می شود فرد به دنبال لذت، شهرت و ثروت باشد، که این عشق امروزه به خودخواهی و یا خودپسندی شناخه می شود.

7- عشق Storge: عشق به فرزندان

عشق Storge عشقی است که والدین بطور طبیعی نسبت به فرزندان خود پیدا می کنند. این نوع عشق معمولا بر پایه ی طبیعت افراد بنا شده و معمولا نیازمند موارد و یا عوامل خاصی برای به وجود آمدن نیست. Storge عشقی است که بخشیدن، پذیرش و فداکاری را به همراه دارد. این نوع از عشق، عشقی است که به شما احساس امنیت، آسایش و آرامش خاطر می دهد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات