پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سر درد و انواع آن

سه دسته عمده سردرد براساس منبع درد وجود دارد.

سردرد دردی است در قسمت سر یا گردن یا قسمت فوقانی بدن. سردرد در بافت ها و ساختارهایی ایجاد میشود که جمجمه یا مغز را احاطه کرده اند ، خود بافت مغز هیچ اعصابی ندارد که به احساس درد ( الیاف درد ) منتهی شود. لایه نازک بافت ( پوشش استخوان ) که استخوان ها، ماهیچه ها، چشم ها و گوش ها را احاطه می کند، و بافت نازکی که سطح مغز و نخاع را پوشش می دهند ( مننژها )، شریان ها، رگ ها و اعصاب همگی می توانند ملتهب شده و باعث ایجاد سردرد شوند. سردرد ممکن است یک درد خفیف، تیز، لرزان، ثابت، آرام، ملایم، یا شدید یا کوبنده باشد.

سه دسته عمده سردرد براساس منبع درد وجود دارد:
۱. سردردهای اولیه
۲. سردردهای ثانویه
۳. سردردهای ناشی از اعصاب جمجمه ای ، درد صورت و سردرد های دیگر.

 


سردردهای اولیه
 


سردردهای اولیه عبارتند از میگرن، سردرد عصبی و سردرد خوشه ای و انواع دیگر سردرد. سردردهای عصبی شایع ترین نوع سردرد هستند. سردردهای عصبی در زنان نسبت به مردان شایعترند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، روزانه 1 نفر از هر 20 نفر در جهان توسعه یافته دچار سردرد می شوند.

سردرد میگرنی دومین نوع سردرد اولیه است. سردرد میگرنی می تواند در کودکان و همچنین بزرگسالان اتفاق افتد. شیوع سردرد میگرنی قبل از بلوغ در پسران و دختران برابر است. ولی بعد از بلوغ، زنان بیشتر از مردان به سردرد میگرنی مبتلا میشوند.

 

نوع سوم از سر درد های اولیه سرد درد های خوشه نامیده می شوند. سردرد خوشه ای نوعی کمیاب از سردردهای اولیه است. این سردرد معمولا در اواخر دهه 20 عمر مردان را مبتلا می کند، ولی زنان و کودکان نیز می توانند به این نوع سردرد مبتلا شوند .

سردردهای اولیه معمولا بر کیفیت زندگی تاثیر منفی دارند بعضی افراد گاهی مبتلا به سردردهای گاه و بی گاه می شوند که به سرعت از بین می رود و برخی دیگر از سردردها تضعیف کننده هستند. این سردردها الزاما تهدید کننده زندگی نیستند، ولی شاید با علائمی که حرکت های چرخشی را تقلید می کنند ، مرتبط باشند. بسیاری از افراد مبتلا به سردرد شدید از نوع میگرن می شوند، اما میزان درد ، تشخیص میگرن را قطعی نمی کند.

 

سردرد های ثانویه



سردردهای ثانویه دردهایی هستند که به دلیل مشکل ساختمانی یا عفونتها در سر و گردن ایجاد میشوند. شرایط جسمی شامل درد دندان و یا درد ناشی از سینوزیت، بیماری های خطرناک مانند خونریزی در مغز و یا عفونتهایی مثل آنسفالیت یا مننژیت نیز مولد سردرد هستند.


این گروه از سردرد ها همچنین شامل سردردهای مربوط به سوء مصرف مواد و استفاده بیش از حد از داروها، مصرف بیش از حد الکل هستند. افرادی که بیش از حد الکل می نوشند ممکن است به خاطر اثرات الکل و خشکی بدن با سردرد ، بیدار شوند.

 


سر درد اعصاب جمجمه ای ، درد صورت
 


نورآلژیا به معنی درد عصبی است و التهاب یکی از 12 عصب جمجمه ای را نشان می ده که از مغز می آیند و ماهیچه ها را کنترل کرده و سیگنال های حسی ( مانند درد ) را از سر و گردن حمل می کند. شاید رایج ترین مورد شناخته شده برای نورآلژیا درد عصب سه قلو باشد ، که عصب جمجمه و اعصاب حسی را تحت تاثیر قرار می دهد، این عصب حسی که صورت را تغذیه می کند می تواند باعث درد شدید صورت در هنگام خشم یا التهاب گردد.
 


16 نوع سردرد



انواع مختلف سردرد به گروهی که به آن تعلق دارند بستگی دارد. برخی از انواع متداول عبارتند از :

۱. سردردهای اولیه عصبی حاد که اتفاقی هستند

۲. سردردهای اولیه عصبی مزمن
۳. سردردهای اولیه میگرن با هاله
۴. انقباض ماهیچه های سر
۵. سردردهای اولیه میگرن با بو
۶. سردرد اولیه میگرن بدون بو
۷. سردرد اولیه ای خوشه ای
۸. سر درد شدید اولیه
۹. سر درد بعد از سرفه
۱۰. سردرد اولیه بعد از آمیزش جنسی
۱۱. سردرد رعد و برقی اولیه
۱۲- سردردی که فرد را از خواب بیدار می کند
۱۳. سردردی که فقط در یک طرف وجود دارند
۱۴. سردرد مداوم روزانه
۱۵ سردرد بعد از ورزش
۱۶. سردرد عصب سه قلو و سایر التهابها



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات